Totaal aantal pageviews

donderdag 22 maart 2018

Henk Helmantel

Kijk, hier zie je Henk Helmantel (1945) op een selfie. En dit schilderij zagen wij in Museum Gouda in.... Gouda.
Wij gingen op reis met het boekenweekgeschenk onder de arm. Ik had bedacht dat we naar de Kunsthal in Rotterdam zouden gaan.
Dat hebben we ook gedaan, maar we stopten eerst in Gouda voor de overzichtstentoonstelling Geloof, Harmonie en Stilte, waarmee Helmantel zijn 50-jarig kunstenaarschap viert.
Henk Helmantel volg ik al behoorlijk lang en ik vind zijn werk fantastisch. Het zelfportret is mooi, maar Helmantel is toch vooral beroemd geworden door zijn stillevens.

Je zou toch bijna een moord doen om dit doek aan je eigen muur te kunnen hangen hè. Zo prachtig geschilderd. Er straalt rust van uit en eenvoud. Het is zo licht.
En dat was eigenlijk bij alle stillevens zo.


Een citaat van Helmantel: 
'Johannes Vermeer zag ook al de schoonheid van het witte keukengoed. Eenvoud is essentieel in mijn beleving van schoonheid'





We keken nog even naar een film, waar in Helmantel vertelde over de diefstal van een flink aantal van zijn schilderijen, waaronder een schilderij van de eerste schoentjes van zijn oudste zoon. Hoe aangeslagen hij was.

Er was ook nog een zaaltje met werk dat bij Helmantel thuis hangt, werk van anderen, werk dat hem inspireert. Mij deed het niks. Nou ja, bijna niks.
Maar ik was wel onder de indruk van twee middeleeuwse beelden die werden tentoongesteld. Beelden die Helmantel verzamelt.
Eentje van Catharina. Gemaakt in de 16e eeuw door een onbekende kunstenaar uit Frankrijk.
Dit beeld,  deze Catharina, was ook zo gepast in deze omgeving. Omdat museum Gouda vroeger het Catharina Gasthuis was. 
En dat is dan de laatste foto hoor. Ik ga weer eens voorbij aan mijn eigen regels:


Wat zijn die regels? Nou, dat ik niet meer dan vijf of  zes foto's bij een blogje plaats. Maar ja, zo werkt het niet altijd. Als ik hier ga laten zien wat ik in de Kunsthal zag, dan is vijfTIEN waarschijnlijk nog te weinig.
Hier is trouwens info over Museum Gouda:  klik

14 opmerkingen:

Alet Venhuizen zei

De stillevens van Helmantel zijn echt overweldigend mooi!

Lot zei

Erg mooi, het aardewerk en vooral de besjes vind ik geweldig.

Anoniem zei

Ik reageer nooit maar het valt me op dat jij vaak dezelfde musea leuk vind als ik.

Prachtig. Ik ga er ook naar toe. Toch een museumkaart.

Kijk eens naar Coorte, die vind ik ook zo mooi. Heeft alleen maar weinig schilderijen gemaakt.

Mary

Bertiebo zei

Ja Coorte vind ik ook prachtig.

sjannesblog.com zei

Knap vakmanschap!

pourquoi pas ??? zei

Inderdaad wat een vakmanschap. Het lijken wel foto's.

Wieneke zei

Het is betaalbaar om een giclee van Helmantel in huis te halen. Daar hoef je geen moord voor te plegen, hoor. Vrienden van ons hebben er een van hem hangen en je zweert gewoon dat het een echte is. Geweldige kwaliteit en.... goedgekeurd door de meester zelf. Heb je hier al eens gekeken?

http://www.helmantel.nl/de_weem/zusenzo/giclees.html

of

https://www.giclee-shop.nl/giclee-collectie/pagina/1?artist=99

Sjoerd zei

Mooie schilderijen heeft die gemaakt. Mooi dat je er hier wat van laat zien.

Ferrara zei

Helmantel, mooi in zijn eenvoud. Zo sfeervol.
Ja en dat van die foto's begrijp ik wel. Ik ben nu bezig aan mijn blog over Valencia, moeilijk kiezen. Om het te behappen wordt het een vehaal in drie stukken.

Marthy zei

Die met de kan en die pruimen, prachtig.

Pippa's Hus zei

Henk woont vlak bij ons ik ben wel eens bij hem thuis geweest. Zo ontzettend knap wat hij maakt. XX Esther

Anoniem zei

Prachtige eenvoud. Eindelijk een selfie om U tegen te zeggen! Toen hadden de mensen nog geduld...

Mrs. T. zei

De kunsthal staat inmiddels ook op mijn lijstje ivm die grote beelden die er nu te zien zijn. Maar deze Goudsche kunst is ook prachtig.

Ageeth Mooij zei

Die stillevens, prachtig! Zijn zus Hiky is een begenadigd illustrator en geeft leuke workshops.