Totaal aantal pageviews

zondag 8 april 2018

Fietscoach

Het was druk, gistermiddag in Amsterdam.
Heel druk.

En hij hier op de foto, was er ook.
Een fietscoach.
Ik zag hem, komend uit de Bijenkorf eerst op zijn rug.
Huh een fietscoach? Op de Dam?
Ik denk bij het woord fietscoach aan iemand die andere mensen leert fietsen.
Mensen die net in Nederland zijn komen wonen en niet, zoals wij, zowat op de fiets werden geboren.
Zo'n groepje zie ik wel eens.
Maar op zaterdagmiddag, op de stampvolle Dam, leek dat me toch niet echt logisch.
Dus maar eens even een praatje gemaakt.
De man was blij om het uit te kunnen leggen.

'Nou kijk mevrouw, het is tegenwoordig zo dat iedereen zijn fiets hier maar gewoon neerpleurt en dan is de Dam nòg voller dan die nu al is.
Maar nou ben ik er en ik zorg ervoor dat de fietsen netjes in een rij worden opgesteld  en dan blijft er nog ruimte over voor de mensen die gewoon rond willen kijken'.
En wijzend:  'Daar aan de andere kant staat er nog een en die doet het ook.
Ziet er netjes uit toch, nu?'

Dat bevestigde ik. Vol, maar netjes vol.
Deze man had het overduidelijk naar zijn zin. Daar, lekker in het zonnetje.
En ik dacht: fietsen opgeruimd, nieuwe baan gecreëerd. Win-win!

Mijn conclusie is dat Amsterdam hard werkt om de zaken beheersbaar te houden.
Ik zag ook opmerkelijk veel mannen met zo'n grijper rommel oppikken. 
Verder was het,  zelfs met de drukte, heerlijk hoor in de stad.
Alle terrassen zaten propvol.  Heel veel mensen richtten hun gezicht genietend naar de zon.
Met hun ogen dicht. Echt grappig om te zien.
Ik was er bijna foto's  van gaan maken, zouden ze toch niet gezien hebben, haha. Maar ik heb me beheerst.

Op een bepaald moment was ik op zoek naar iemand die me een fotozaak zou kunnen wijzen.
Ik dacht dat er in het centrum toch wel ergens eentje zou zijn.
Mijn fototoestel was ineens overgegaan op Turks. Ik had klaarblijkelijk op een verkeerd knopje gedrukt. Lastig hoor, Turks. En geen flauw idee wat ik er aan zou moeten doen.
Ik probeerde dus door goed te kijken een local te vinden, die mij de weg zou kunnen wijzen.
Maar nee hoor, iedere keer niet begrijpende blikken als ik vroeg naar een fotozaak. Uiteindelijk was er een jonge knul die het wist. Probleem opgelost.
Locals vind je dus bijna niet in het centrum van Amsterdam. Niet op zaterdagmiddag!

10 opmerkingen:

Onliemie zei

We zeggen het al jaren : " We moeten een keertje naar Amsterdam"! Het is geleden van rond mijn twintigste. Dus behoorlijk lang. 😉 Maar met 2 honden is een citytrip altijd een geregel dus doen we dat te weinig. Dat is het nadeel van die 2 lieverds.

schrijfselsvanmij zei

Lopend door Maastricht hoor je alle talen, behalve Mestreechs of Limburgs

Het lieve leven... zei

Geweldig leuk blogje om deze mooie dag mee te beginnen...hé..fijn!!!

Sjoerd zei

Volgens mij is het een dertig jaar terug dat ik daar geweest ben. Moet toch ook nog eens op bezoek gaan daar.

Ageeth Mooij zei

Er wordt goed ingespeeld op een behoefte met dit soort banen! Voor mij is de binnenstad van Amsterdam in het weekend niet te doen qua hoeveelheid mensen en alom aanwezige dampen van joints. Maar er zijn mooie plekken zat! Fijn nadat je geholpen werd Bertie!

sjannesblog.com zei

Wat een goede inzet van de fietscoach, geen overbodige luxe. En tja, locals meiden het centrum als de pest,zeker op hoogtijdagen zoals het weekend.

Pippa's Hus zei

Wat fijn dat jij even geïnformeerd hebt, nu weten wij allemaal wat een fietschoach is! XX Esther

Marthy zei

Wat een leukerd!

Mrs. T. zei

Heb je geen smartphone? Dan kun je even googelen op fotozaak. Toch?

Marloeskreatief zei

Hanha nou die locals zijn er wel hoor maar we vallen niet meer op en delven het onderspit ,we gaan gericht de stad in en vluchten en dan weer uit. Maar amsterdam blijft heerlijk .ik houd van mijn stad en fiets echt bijna wekkelijks die kant op ,....