Totaal aantal pageviews

dinsdag 19 juni 2018

Diederik van Vleuten

Je ziet hier een boek dat ik heel graag wilde lezen en wel om twee redenen.
* Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in verhalen of boeken uit/over Nederlands-Indië. Vaak heb ik me afgevraagd waarom, maar ik kan geen aanleiding ontdekken. Ik had een juf in de vierde klas die er veel over vertelde, dat is het enige.
* Ik vind Diederik van Vleuten een geweldige verteller.

Ik reserveerde het boek in de bieb en toen ik bericht kreeg dat het er was, haalde ik het meteen  op en begon ook meteen te lezen en te kijken.
Het boek is groot en zwaar, heel zwaar. Ik kan het dus uitsluitend aan tafel lezen.
Dat is iets wat ik bijna nooit doe, maar in dit geval kon het echt niet anders en ik had het er graag voor over
Wow wat een boek.
Diederik van Vleuten kreeg een jaar of tien geleden het Indische familiearchief van zijn vader overhandigd. Met daarin heel veel foto's en kaarten en brieven en het allerbelangrijkste:  de herinneringen die de broer van zijn grootvader opschreef.
Dat was oom Jan (1906-1989) en die deed dat heel uitgebreid.
Het mooie aan dit boek vind ik dat die herinneringen niet zo maar zijn weergegeven,  maar steeds stukken en gelardeerd met prachtige oude foto's. Het heeft mij echt geen seconde verveeld. Iemand als Diederik van Vleuten,  die op tv en in theaters goed kan vertellen, kan dat dus ook in een boek.
Oom Jan schreef zijn herinneringen niet op omdat hij zich zelf zo belangrijk vond, maar omdat hij vond dat hij in een belangrijke tijd had geleefd. Hij zegt:  
De grote veranderingen die zich tijdens mijn leven voltrokken, zijn als een waterval  over mij en mijn generatie heen gekomen. Twee wereldoorlogen heb ik bewust mee gemaakt de crisis van de jaren dertig heb ik aan den lijve ondervonden. In mijn tijd voltrok zich de technische ontwikkeling van de eerste eenvoudige automobiel op Java, tot de voetstappen van de eerste mensen op de maan. Het einde van het koloniale tijdperk heb ik van zeer dichtbij meegemaakt. De ondergang van het Nederlands Imperium in Zuidoost Azië voltrok zich voor mijn ogen. Daarvan wil ik op deze bladzijden getuigen.
Van deze geschriften heeft Diederik van Vleuten gebruik gemaakt om het verhaal te vertellen van Oom Jan, maar tegen de achtergrond van de wereldgeschiedenis.


Oom Jan, geboren op Java, voor school teruggekeerd naar Nederland, de opleiding, de liefde, de verdere opleiding in Zuid-Afrika,  de terugkeer naar Indië, terugkeer naar Nederland.

Ik houd van (persoonlijke) geschiedenis en dit is werkelijk een van de allermooiste geschiedenisboeken die ik ken.

Ps. Ik had heel graag de theatervoorstelling gezien, maar dat kwam niet uit. Nou ja, je kan niet alles. Maar de dvd met de theaterregistratie  is ook uitverkocht, grrr. Nou die komt misschien nog wel op Marktplaats.

12 opmerkingen:

Neeltje zei

Leuk, zo'n zoektocht!

Het Kleine Volkje zei

Mijn vader was ooit in Indië rond zijn twintigste en dat was voor hem een indrukwekkende tijd, waar ie bij tijd en wijle over sprak. In huis stonden de 'schattem' meegenomen uit de oost. Op zolder stond een grote kist met zijn matrozenkleding. Mijn eerst werkstuk op de middelbare school maakte ik over Indonesië, om te kunnen begrijpen wat mijn vader had meegemaakt. En nog steeds blijft het intrigeren! Dus dat boek van jou: ik ga er eens naar op zoek! Dank voor de tip!
Groet!

Emie zei

Wij zagen de voorstelling wel en ik kan me dus heel goed voorstellen dat dit boek grote indruk op je heeft gemaakt. Ik schreef er destijds dit blog over: wonenincaldese.wordpress.com/2012/02/19/daar-werd-wat-groots-verricht/

Nietzomaarzooo zei

Had her en der al gelezen over zijn boek en zijn familiehistorie. Denk dat die dvd echt nog wel op je pad komt.
Die oom heeft goed begrepen in wat voor tijd hij leefde. Als je het zo leest is het al indrukwekkend. Alles wat wij nu voor vanzelfsprekend aannemen qua technologie. Maar ook qua ontwikkelingen in de wereld. Interessant boek lijkt me.

Onliemie zei

Als jij over een boek vertelt doe je dat steeds met zoveel enthousiasme dat ik het ook direct wil lezen. Alleen zal dat hier weer niet in de bib te verkrijgen zijn, vrees ik.

Vlimbouter zei

Nederlands -Indië zegt mij natuurlijk niet zo veel, maar het lijkt me wél een heel fijn boek.

Marthy zei

Geschiedenis en Indonesië, prachtig om over te lezen, dus ik ga op zoek naar dat boek in e-reader vorm.

Sjoerd zei

Mijn vader is daar destijds gewond geraakt bij een gevecht en als invalide teruggekomen naar Nederland. Dat is dan ook mijn interesse aan dat land.

Judy zei

Een prachtig blogje heb je over dit boek geschreven. Mijn familieachtergrond ligt ook in Nederlands Indië, dus ik wil het boek heel graag lezen. Ik had er al eerder over gehoord, Diederik van Vleuten kan prachtig vertellen. Heb ik die voorstelling nou op tv gezien, of vergis ik me nou?

Bertiebo zei

Meteen gelezen natuurlijk. In 2012 volgde ik je nog niet. Mooi

Bertiebo zei

Ik weet het niet. Het zou kunnen. Het kan ook zijn daar je iets anders hebt gezien. Portretten van steeds twee mensen waarin de ene in de oorlog fout was en de andere niet

In de weer zei

We hadden Diederik van Vleuten met zijn boek op t.v gezien en C. wou het graag lezen maar was het vervolgens weer vergeten. Bedankt dus voor je blogbericht, hij heeft het meteen gereserveerd. Het is een zogenaamde “hardloper” maar gelukkig was er nog een aanwezig. Meteen opgehaald en nu......lekker lezen !