Totaal aantal pageviews

maandag 30 juli 2018

Oranges & Lemons

Er kwamen even wat Roodkapjes en gezichtjes en zo tussendoor, maar nu... terug naar London.
'Wat doen jullie toch altijd in dat London?'
Het is me al vaak gevraagd en ik heb er ook al vaak antwoord op gegeven.
Mijn liefde voor London, kan ik niet echt verklaren.
Maar ik kan wel zeggen dat de stad zo groot is dat je er nooit uitgekeken raakt. Ook niet als je er zo vaak geweest bent als wij.
Wij streven er naar om iedere keer nieuwe dingen te zien en die zijn er nog meer dan genoeg.
Deze keer bijvoorbeeld deden wij een wandeling onder leiding van een gids.

Kijk, hier zie je de gids van die dag. Wij hadden gekozen voor de tocht: Hidden London. Die was in de City.
Er zijn iedere dag meerdere wandelingen waar je uit kunt kiezen, zowel 's morgens als 's middags, als 's avonds. Het is niet gratis, maar ook niet duur.
Wij hebben het een paar keer eerder gedaan, ik herinner me heel goed bijv. een Jack the Ripper- wandeling. en een Ghost Walk. Allebei erg goed.
Je moet op een bepaalde tijd bij een metrostation zijn en dan zie je de gids al staan.  Hij heeft een folder in zijn hand en precies op tijd wordt er vertrokken voor een uitgebreide wandeling.  Deze zou 2 uur duren. De wandelingen gaan altijd door. Come rain or shine.
Dit was zo'n leuke gids. Hij had heel veel te vertellen en het was ook een mooie wandeling.
Maar het was echt ontzettend warm en soms kwam ik een klein beetje achter aan gesukkeld omdat ik nog niet zo goed loop. Ik heb dus niet alles gehoord, maar evengoed genoten.
Een echte Brit was het, uit London zelf en hij vertelde dat hij als kind, delen van de St Pauls heeft beklommen aan de buitenkant. (En dat dat nu absoluut uitgesloten zou zijn. ).
Hier zie je trouwens een stukje van de St Paul weerspiegeld in een kunstwerk. Het schijnt dat je de hele kerk er in kunt zien en dat is wel bijzonder, want die is gigantisch.
Er stonden zoveel mensen te wachten om te zien of het zou lukken, dat ik me hiermee tevreden stelde. Wel een voorbeeld van iets wat me eerder niet is opgevallen terwijl ik er toch vaak langs gelopen ben.


Af en toe barstte de gids uit in gezang.
Bijvoorbeeld als het over de grote brand van London ging, die was hier in deze buurt, dan zong hij London's burning (Brand in Mokum).


En  bij de St Clement's Church zong hij ook een liedje, een Nursery Rhyme,  waarin
de klokken van St Clement's worden genoemd: Oranges and Lemons say the bells of St Clement's. De Thames is vlak bij en daar werd waarschijnlijk gehandeld in oranges and lemons

In het liedje worden nog veel meer kerkklokken genoemd die iets te zeggen hebben en ik neem me dan meteen voor om een andere keer ook die kerken  met hun klokken te gaan zien.
We zagen nog heel veel meer op die wandeling. De kerk bijvoorbeeld waarvan gezegd wordt dat die gediend heeft als voorbeeld voor  de allereerste bruidstaart

En een heel merkwaardig beeld. of eigenlijk een beeld dat refereert aan een merkwaardig gebruik,  Swan Upping. De koningin is eigenaar van alle zwanen in de Thames en die worden allemaal jaarlijks geteld, gewogen en geringd. .



Bekaf was ik na de wandeling. Ik dacht niet dat we die dag nog een stap zouden verzetten. Maar dat viel mee. 
We gingen een paar sandwiches kopen in een supermarkt en lunchten heerlijk buiten op straat, in een soort hofje. Daarvan zijn er veel in de City en heel veel mensen die er werken doen dat ook. Veel salades en pasta's en sapjes zag ik.
Bij de pubs stonden er lange rijen afhalers.  Ik denk niet dat iemand zijn of haar boterhammetjes van thuis mee neemt.

Nou, dat soort dingen doen we dus. In London. En ik heb nog veel meer te vertellen hoor.

18 opmerkingen:

Mevrouw W. zei

Ik vind een wandeling met een stadsgids ook erg leuk om te doen. Je komt zoveel meer over een stad en de inwoners te weten.

miekequilt zei

Wat jullie hebben met Londen , hebben wij met Parijs. Zo heerlijk om een stad te hebben die altijd weer trekt en waar altijd iets nieuws, maar ook veel vertrouwd is.

Sjoerd zei

London is mooi en groot met veel oude, maar ook nieuwe gebouwen. Toch heeft Berlijn mijn voorkeur door de vele tegenstellingen daar.

Judy zei

Ik deel je liefde voor Londen maar ben er al lang niet meer geweest. Dus ik geniet van jouw verhalen, dan ben ik er toch een beetje.

Vlimbouter zei

Ik heb hetzelfde met Parijs. Daar heb je 'guides conférenciers' die je naar onbekende plekjes meenemen.

Ivy zei

Wij gaan al dertig jaar minstens 1 of 2 x per jaar naar Engeland of Wales, maar bijna nooit naar Londen. Vind het wel een mooie stad hoor, maar op de een of andere manier komt het er niet van, nemen we er de tijd niet voor om dieper de 'krochten van de stad' in te gaan. Je hebt er prachtige foto's gemaakt en die van die bruidstaart zou zomaar waar kunnen zijn.

sjannesblog.com zei

Ik moet er eens werk van gaan maken. Die verhalen van jou smaken naar meer!

KnutzEls zei

Je kunt helemaal weg zijn van een.land of stad en waarom? Weet ik ook niet. Londen staat bij ons op de lijst komend jaar

schrijfselsvanmij zei

Zo ontdekken wij bij ieder bezoekje aan Riga iets nieuws

pourquoi pas ??? zei

Wat leuk om over je avonturen te lezen. Je krijgt er gewoon zin in.

Jolande zei

Ik vraag me ook regelmatig af wat jullie daar toch steeds weer zoeken, op een gegeven moment moet je het toch gezien hebben ;-)

Marthy zei

Fijn om in een stad met een gids op stap te zijn, je ziet plekjes waar je nooit zou komen en je hoort altijd allerlei leuks.

Nietzomaarzooo zei

Wat leuk al die heerlijke Engelse dingen en weetjes. Ik snap jullie voorliefde voor Londen wel.

Jeanette Renting zei

Mooie wandeling weer. En wij hebben dat met Kopenhagen (wist je niet he, haha). Elke keer ontdekken we weer een nieuw stukje, en ook altijd even een vertrouwd stuk, o.a. Amagerstrand en de etalage van Royal Copenhagen Porcelain. HEERLIJK.

Bertiebo zei

Nee dat laat je nou nooit eens merken, hihi
Ik vind Kopenhagen ook heel erg leuk trouwens

Bertiebo zei

Hahahahahahaha. Ga je al bijna weer?

Jeanette Renting zei

We zijn in juni geweest, en misschien in september weer.

Bernardine zei

Londen was leuk, ik was er een poos niet geweest. We waren er met 1 dochter, kreeg ze nog na de basisschool (ze gaat nu naar 3 gym!), wij zijn niet zo snel....Nu de andere twee op scoutingkamp waren, kon het.
Het was gaaf om Londen door de ogen van mijn dochter te zien: we deden de Harry Potter wandeling en gingen naar de M&M store. We bezochten Kings Cross Station en gingen met een dubbeldekker over de Towerbridge. Allemaal dingen die we zelf niet 123 gekozen zouden hebben. Voor herhaling vatbaar dus...