Totaal aantal pageviews

dinsdag 18 september 2018

Schatgraven


Ooit zag ik op een zondagmiddag op de opengebroken weg, pal voor mijn school, een schatgraver. Met een metaaldetector. Hij vond o.a.  een prachtig lichtgroen en heel oud flesje. Met een dop.
'Ooooh, zo leuk, dat wil ik ook', meldde ik thuis.
De volgende moederdag kreeg ik er eentje. Een goedkope, van de Hema, eigenlijk was het meer speelgoed. Hij deed het niet zo heel erg goed.Wel veel in gebruik geweest als ik met mijn klas op kamp was. De kinderen vonden het superleuk. (soms hadden we van tevoren wat doppen begraven).
Maar voor onszelf werkte het niet.

Heel wat jaren later, kochten we een echte, een goeie. En die heeft jaren ongebruikt in de kast gelegen. Telkens als we ergens waren waar we het ding hadden kunnen gebruiken, in Groede bijvoorbeeld, regende het, of was het heel erg koud of waren we vergeten hem mee te nemen.
Maar nu niet. Afgelopen week waren we in Groede en we hadden hem mee, gebruikten hem voor het eerst.
In het begin hadden we het nog niet helemaal begrepen. Frits hanteerde de detector en ik de schep. Met een metalen blad.
Dus iedere keer als ik in de buurt was, was er gepiep, waardoor we tevergeefs gingen graven.
Later ging het beter. Ha, veel  beter!!!
We vonden  een stuiver, twee haringen en een hele dikke, oude roestige moer.

22 opmerkingen:

Kitty zei

Leuk! Nou nog de zilverschat van een vergaan piratenschip ;) Nee maar echt, heel leuk!

Judy zei

Lijkt me leuk om te doen! Nu nog echt een schat vinden.

Jolande zei

Nou dat is alvast een heel goed begin :-) en een goed begin is het halve werk, dus volgende keer een echte schat!

anja zei

Toevallig zag ik zondag in het Julianapark aan het IJsselmeer een man ermee lopen. Toen dacht ik: Oja, dat wil ik ook nog eens een keer hebben! Lijkt me erg leuk!

schrijfselsvanmij zei

Ook dat is opruimen :-)

nicole orriens zei

Zo'n schatgraver lijkt me best bijzonder! Vanwege de hoop en mogelijkheid dat je echt iets bijzonders vindt!

Bertiebo zei

Kom hem maar een keertje lenen hoor Anja. Leuke nieuwe hobby voor P. ook

Bertiebo zei

Ja dat is zo. En we hadden ook leuke gesprekjes. Veel mensen komen even kijken en maken een praatje

Els04 zei

tof, spannend!

Ivy zei

Leuk tijdverdrijf als je aan het strand bent en wie weet, wat je ooit nog eens vindt....

anne zei

Geweldig verhaal:).Leek mij ook altijd reuze spannend, maar nooit begrepen waar je zo n apparaat kon kopen.

sjannesblog.com zei

Jullie lopen binnen zo! Leuk!

miekequilt zei

O dat lijkt me enig. Ik zie ze vaak op het Texelse strand. Hopelijk vind je een keer een echte schat.

Onliemie zei

Haha wat een rijkdom vonden jullie! Volhouden maar!

Ferrara zei

Hilarisch die schop. Slaat je detector op hol en hup graven. Neemt niet weg dat het een leuk en spannend tijdverdrijf is.

Neeltje zei

Geweldig! Ik zeg:"Vooral zo doorgaan!" 😄

Marthy zei

Ik denk dat als ik met zo'n ding bezig zou zijn ik niet meer op kon houden. Steeds die gedachte……….misschien vind ik iets heel bijzonders, zo spannend.

Sjoerd zei

Dat lijkt me ook een leuke bezigheid op het strand of in de hei. Het gaat uiteraard om het plezier, rijk wordt je er niet van...

Ineke zei

Als ik dichtbij zee zou wonen had ik er ook 1, zeker weten!

KnutzEls zei

Je weet natuurlijk maar nooit.... maar dan zou ik het geheim houden...

Ageeth Mooij zei

Heerlijk verhaal en de belofte die zo’n metaaldetector in zich heeft...

Bernardine zei

Wat een heerlijke Peppie en Kokkie act van jullie!🙂
Vind nog maar veel schatten, maar aan de foto’s te zien heb je de grootste al gevonden....