Bijv. aftreksommen onder elkaar. Cijferen werd dat vroeger genoemd. Heel vroeger was dat, hahaha.
Maar ja, ook vandaag de dag moeten kinderen nog steeds leren om grotere getallen van elkaar af te trekken. Ik wed dat de meesten van jullie het nog zo geleerd hebben:
Dus: 6 min 8 kan niet, eentje lenen bij de buren, de 6 wordt dan 16 en nu kun je het aftrekken. 1 min 2 kan niet, weer eentje lenen, de 1 wordt 11 enz.
Jaren en jaren zo gedaan, zo'n veertig jaar schat ik zo'n beetje.
Maar nu gaat het anders. Tenminste op mijn school en met de rekenmethode die nu gebruikt wordt.
Gisteren had ik een jongetje dat er wat moeite mee had en dat dus wat extra hulp kreeg van mij.
Ik heb hem maar niet verteld dat ik me echt heel goed moet concentreren om me niet te vergissen. Dat eerste systeem zit zo ingebakken bij mij.
Maar zo gaat het nu:
Kijk. Je doet eerst de honderdtallen. 400 min 200, dat kan en dat is 200. Dan doe je de tientallen 20 min 30. Ha, dat kan niet. Het antwoord wordt -10 (min tien). Dan 6 min 8. Dat kan ook niet. Het antwoord wordt -2 (min 2).
Bijna klaar. Nu nog 200 min 10 min 2. Dus 200-10 = 190-2= 188
Begrijpen jullie wel?
Ps: Hetzelfde is gebeurd met de staartdelingen, ook een onderdeel van cijferen. Dat moest ineens ook op een hele andere manier dan die waarmee ik het delen geleerd heb. Die nieuwe manier was beslist inzichtelijker. Bovendien, dáár heb ik les in gegeven, dus dat was een voortdurende herhaling en dat leerde ik vrij snel.
Toch: ik was nog maar net met pensioen, toen ik het gewoon weer op de ouderwetse manier deed, zoals ik het zelf als kind had geleerd! Dat ging helemaal vanzelf. Ik constateerde ineens dat ik het weer deed zoals vroeger.
Volgens mij gaat ons "aftreksysteem" stukken sneller... wat een gedoe nu... je hebt gewoon twee keer werk... ik blijf bij de buren lenen! Daar dienen die toch een beetje voor! ;-)
BeantwoordenVerwijderenDat vind ik ook. Wat een gedoe en dat nog maar bij 3 cijfers. Grote getallen, dat is dan een heel traject. Ik blijf gewoon ouderwets rekenen.
BeantwoordenVerwijderenIk snap het wel, maar het gaat echt niet sneller dan de ouderwetse methode. Ik vind veranderingen prima maar het moet wel zin hebben. Ik zie hier de zin niet van in.
BeantwoordenVerwijderenOei sommen. Het was al lastig voor mij als vroege leerling en dan die tweede methode, het levert mijn inziens nog een extra som op...zou ik niet blij mee zijn geweest.
BeantwoordenVerwijderen'Donald' zegt; O daarom kunnen de kinderen tegenwoordig niet meer rekenen ;-)
BeantwoordenVerwijderenKijk zo leer ik ook weer eens wat.
BeantwoordenVerwijderenMaar doe het toch maar lekker ouderwets.
Staartdelingen helemaal VOOR de nieuwe manier, kun je namelijk concretiseren (je kunt je er iets bij voorstellen)Mijn visie is "rekenen moet ergens over gaan" anders is het slechts goochelen met getallen.
BeantwoordenVerwijderenAftrekken op de nieuwe manier is okay voor de slimmen: men werkt namelijk met TEKORTEN (al vind ik het een sublieme manier om te werken met negatieve getallen)en dat is moeilijker voor te stellen is mijn ervaring, ben benieuwd naar jouw ervaring.
En aftrekken op de cijferende manier is ook prima uit te leggen en concreet te maken aan de hand van het tientallig stelsel, al moeten we af van het woordje "lenen" want in de wereld van de getallen wordt niet geleend, het is niet BUURMAN en BUURMAN... Ajetoh
Op onze oppasdag maken we ook regelmatig, tijdens de inloop, op school rekenwerkjes met de kleinkinderen en inderdaad het is even wennen.
BeantwoordenVerwijderenNou, ik ben blij dat ik nu weet waar mijn kleinkinderen mee bezig zijn maar ik blijf het lekker ouderwets doen.
BeantwoordenVerwijderenWerken met negatieve getallen lijkt me toch niet zo evident. Geef mij maar de oude manier
BeantwoordenVerwijderenboeiend! merci!
BeantwoordenVerwijderenjong geleerd oud gedaan
BeantwoordenVerwijderenBen ik nou de enige die het op de nieuwe manier héél duidelijk vindt? :D
BeantwoordenVerwijderenBij Midi-meisje in groep 6 hier nog lekker op ouderwetse manier.
BeantwoordenVerwijderenMama ookblij ;-)
De nieuwe manier van delen is dan misschien wel wat inzichtelijker, maar kost meer tijd en vooral ook meer papier. Maar het is volgens een juf die ik laatst sprak een manier om de staartdeling inzichtelijker te maken. Dan is het een voorbereiding om dan later toch maar over te gaan op die staartdeling.
BeantwoordenVerwijderenDat inzichtelijker maken kan volgens mij ook (en beter) met kleurtjes, veel handiger. Jaren gedaan.
Ik ben het met je eens Mien, beslist, wat de staartdelingen betreft. Dat is prima. Dat ik zelf terug ben bij de eerste manier doet daar niets aan af. En ook wat de rest beteft ben ik het met je eens. Het aftrekken op deze manier lijkt inzichtelijk, maar dat is het niet voor de niet slimmen. Ze hebben geen idee of die -10 er nou bij moet of er af en waarom. Dus is het gewoon een trucje. Slimme rekenaars heb ik op dit moment niet, dus dat weet ik niet.
BeantwoordenVerwijderenEven voor de mensen die hier ook de reacties lezen: Remelkamien was de rekengoeroe op mijn oude school. En Remelka was een methode voor remediërend rekenen. Die nu helaas is afgeschaft.
Pfffff ik ben al geen rekenwonder maar zo was het zeker niet gelukt denk ik
BeantwoordenVerwijderenO, wat geniet ik van je blog. Ik was ook ooit juf en ga ineens jaren terug: Remelka!! Nou, ik vraag me soms af waarom alles verandert en of dat echt altijd beter is. Volgend jaar gaat kleindochter " naar school " ik ben benieuwd hoe het haar vergaat. En ik hoop af en toe even mee de klas in te mogen.
BeantwoordenVerwijderen