Omdat ik het zo ontzettend met de schrijfster eens ben:
DE NIEUWE CAO PRIMAIR ONDERWIJS
Een goede oplossing of een slechte grap?
De werkdruk in het
onderwijs is een veelbesproken fenomeen. Er gaat geen maand voorbij of
er is wel een krant die ermee kopt. Dat er überhaupt werkdruk in het
onderwijs is, blijkt overigens voor velen nog steeds iets
onbegrijpelijks te zijn. Het beeld dat de leerkracht met de leerlingen
naar huis gaat bestaat al lang niet meer, maar die vele vakanties
blijven toch nog steeds een heikel punt. “Als ik twaalf weken per
jaar...” Ik hoor het regelmatig. Na zo'n opmerking neem ik niet eens
meer de moeite om uit te leggen waar het dan eigenlijk om gaat. Dat de
leerkracht niet per se vrij 'neemt' als de leerling vrij is. En wat het
dan eigenlijk is dat die werkdruk veroorzaakt. De deur naar dat gesprek
is door het opgooien van die vakantiekaart bruut dichtgegooid.
Er wordt volop nagedacht
over oplossingen om die werkdruk te verminderen. Door mensen op
ministeries. Mensen in kantoren en achterkamertjes. Door mensen ver
verwijderd van de dagelijkse praktijk. Doodzonde natuurlijk. Zet een
groepje leerkrachten bij elkaar en ze kunnen je in een uur haarfijn
uitleggen waar de schoen wringt. En ook hoe die schoen weer passend te
krijgen. Wat daar veelal voor nodig is? Geld, maar ook vertrouwen.
Vertrouwen in het feit dat de leerkracht het zo goed mogelijk doen wil.
En dat dit niet betekent dat alles zwart op wit gezet moet worden.
Gelukkig komt er
binnenkort een oplossing voor het probleem. Op 1 augustus 2015 gaat
namelijk de nieuwe CAO voor het primair onderwijs van start. En laat een
van de speerpunten van deze nieuwe CAO nou die veel besproken werkdruk
zijn. Fantastisch zou je zeggen. Dat is waar de Nederlandse leerkracht
op zit te wachten. Deze nieuwe CAO zal vast en zeker met open armen en
luid gejuich ontvangen worden op de werkvloer. Niets is echter minder
waar. Zelden heb ik mij zo verbaasd over iets dat van bovenaf besloten
is.
Een korte uitleg van de situatie voor en na 1 augustus:
In het oude systeem werkte
de leerkracht op papier 1659 uur per jaar. Dit komt bij een niet
onderwijsgerelateerde baan neer op een 36-urige werkweek. Aangezien de
kerntaak van de leerkracht niet uitgevoerd kan worden tijdens de
schoolvakanties, werkt de leerkracht de overige weken dus niet de 36 uur
waarvoor hij betaald krijgt, maar 42,5 uur. Op die manier heeft de
leerkracht (op papier) vrij wanneer de leerlingen vrij zijn. In
werkelijkheid wordt er overigens nog genoeg gewerkt in deze
schoolvakanties. Iets dat de makers van deze nieuwe CAO niet helemaal
lijken te beseffen.
In het nieuwe systeem
blijft de leerkracht 1659 uur per jaar werken. Echter, de 42,5-urige
werkweek wordt omgezet in een 40-urige werkweek.. Er gaan dus ineens, op
miraculeuze wijze, POEF, 2,5 uur per week af. Alsof het een winkel
betreft die dagelijks een half uurtje eerder sluit. Deze 2,5 uur per
week dienen uiteraard wel op een ander moment ingehaald te worden. En
wat is daar nou een beter moment voor dan die eindeloze vakanties die de
leerkrachten momenteel hebben. Er dienen dus 10 tot 15 vakantiedagen te
worden ingeleverd. Collectief welteverstaan. Dit betekent dat een heel
team op 10 tot 15 vooraf vastgestelde vakantiedagen (of, zoals ik het
officieel moet noemen, dagen waarop de leerlingen niet aanwezig zijn)
verplicht naar school moet komen.
Verminderen van de
werkdruk? Laat mij niet lachen. Er wordt mij per 1 augustus een enorme
vrijheid ontnomen. De vrijheid om zelf te bepalen hoeveel ik op welk
moment werk. De vrijheid om zelf te beslissen op welke vakantiedagen ik
ga werken en waar ik dat doe.
Er gaat helemaal niets af.
Alle administratie die voorheen bijgehouden diende te worden, blijft
gewoon bestaan. Er moeten nog steeds net zoveel werkgroepen worden
bemand. En die ontzettend welkome extra handen in de klas? Daar is nog
steeds het geld niet voor.
Er gaat niets af en toch
moeten we minder uren per week gaan werken. Hoe dan? Door het werk dat
na die 8 uur per dag blijft liggen in de vakantie te doen? Ik zie het al
voor me:“Sorry jongens, ik heb die toets nog niet nagekeken. Ik zat al
aan mijn 8 uur. Maar maak je niet druk, over drie weken is het vakantie,
kijk ik 'm dan even na. Oh, excuses ouders. Ik snap uiteraard dat dit
een rapportgesprek is, maar het rapport ben ik nog niet aan toegekomen.
Als u nog even vier weekjes geduld heeft? Het schrijven van de rapporten
hebben we namelijk in de krokusvakantie gepland.”
Ik zie niet voor me hoe
mijn weken er na de zomervakantie anders uit kunnen gaan zien dan nu.
Hoe ik mijn werkzaamheden in maximaal 8 uur per dag ga stoppen. Ik krijg
het momenteel al niet af in die 8,5 uur per dag. Het onderwijs heeft
nou eenmaal korte deadlines. Het meeste werk dat je in de middag doet,
doe je voor de dag erna, of hoogstens een paar dagen later. En dingen
die daar niet onder vallen, geloof me, die gebeuren al in weekenden en
vakanties.
De vrijheid om zelf te
kunnen bepalen wanneer je wat doet, vind ik een groot goed. Helemaal
omdat ons werk voor het grootste gedeelte al zo plaats- en tijdgebonden
is. Aan die lestijden zitten we dus sowieso vast. Laten we dan in
vredesnaam niet nog meer vast gaan leggen.
Waar
het de ene leerkracht prima lukt om dagelijks tot zes uur te werken,
neemt de ander het werk liever mee voor de zaterdagmiddag. Waar de een
een piek heeft rond december, en hierdoor een aantal kerstvakantiedagen
aan het werk is (dan wel thuis, dan wel op school), heeft de ander die
piek rond de meivakantie. En waar de een zijn klas en jaar liever
voorbereidt in de laatste week van de zomervakantie, doet de ander dat
in de een na laatste, omdat er misschien in de laatste week nog een paar
daagjes weg gepland staan. Vrijheid om dat kleine stukje dat niet
plaats- en tijdgebonden is naar eigen believen te kunnen indelen.
Maak,
als er sprake van werkdruk is, werken in de vakanties teambreed
bespreekbaar, maar maak de dagen niet verplicht. Leg het niet op aan een
groep weldenkende mensen, die heel prima zelf kunnen bepalen en
beslissen wat goed voor hen is en wat voor hen werkt. Hoe tegenstrijdig
is deze CAO in een tijd waarin thuiswerken aangemoedigd wordt, het zijn
van een eenheidsworst zoveel mogelijk moet worden tegengegaan en
flexibele werktijden steeds vaker regel dan uitzondering worden.
Het klinkt als een slechte
grap. Er kan toch niet echt iemand hebben gedacht dat dit een goed plan
was. Laat staan een hele groep mensen. Zou er ook een leerkracht
aanwezig zijn geweest bij de brainstormsessies? Ik betwijfel het.
Het is voor mij de
zoveelste beslissing van bovenaf die ik niet begrijp. Waar ik ontzettend
veel vragen over heb. Vooralsnog lijkt het me vooral een handiger
rekenmodelletje voor bestuurders en schoolleiders. Voordelen voor de
leerkracht zelf heb ik helaas nog niet kunnen ontdekken.
(Belangrijk om te
vermelden is dat (overkoepelende) schoolbesturen kunnen kiezen uit twee
modellen. Het basismodel en het overlegmodel, waarbij het basismodel
(hierboven omschreven) vooral een controlemodel lijkt te zijn en het
overlegmodel iets meer ruimte biedt voor, het woord zegt het al,
overleg, maar desalniettemin alsnog een inlevering van bepaalde
vrijheden zal betekenen.)
Lees meer: http://sanne-schrijft.webnode.nl
Dank je wel Bertie.
BeantwoordenVerwijderenWij hebben er net gisteren over vergaderd. Over het basismodel.....we zeggen er ja tegen (want dat moet ook) en besloten dat er echt niet heel veel verandert (zeggen we dan ja en doen we nee???? ;-)) Het wordt steeds gekker in de wereld.
Madelief.
We stevenen in dit land af op een grote chaos. Het is naïef om weg te kijken en goed te praten. Het gaat helemaal NIET GOED! Gisteren vertelde een vriendin dat ze met haar baan in het basisonderwijs gaat stoppen. Niet omdat ze 'het vak' niet meer aankan of niet leuk meer vindt of zo, maar gewoon vanwege al die toestanden eromheen. Treurig, weer een goeie kracht verloren.
BeantwoordenVerwijderenKlopt mijn vriendin, super betrokken juf stopt ook met het onderwijs omdat ze (na een hartoperatie) niet alle kostbare energie die ze heeft meer kan/wil geven aan papieren rompslomp i.p.v. de kinderen.
BeantwoordenVerwijderen