Totaal aantal pageviews

dinsdag 23 mei 2017

Cabaret

Vroeger, in de jaren zestig, zeventig en tachtig gingen we vaak naar een cabaret-voorstelling.
Cabaret toen kon zeer scherp zijn, buitengewoon grappig en soms ook heel mooi en ontroerend. Dat laatste vooral in sommige liedjes.
Ik hield er van. We gingen naar gevestigde namen, maar ook naar kleine theaters waar nieuwe mensen aan een carrière begonnen.
Toen kwam de klad er een beetje in en dat had denk ik te maken met een grofheid, die in mijn ogen niet nodig is en was. Ik hou niet van dat grove taalgebruik en dat gevloek.
En het heeft ook te maken met de snelheid. Ik noem het mijn Matthijs van Nieuwkerk-syndroom. Het gaat te snel en dat vind ik niks.
Maar nu heb ik me toch een fantastische cabaretavond meegemaakt. Het is jammer dat het eenmalig was. Bovendien was het alleen toegankelijk voor collega's en oud-collega's. Maar het was zo ontzettend knap en professioneel gedaan. Het was werkelijk geen seconde vervelend of irritant. Natuurlijk werden er collega's op de hak genomen. Maar op een milde en prettige manier.
Ik heb zelf toen ik nog werkte regelmatig verzucht dat ik een boek zou kunnen schrijven over mijn school.
Maar er was ook een collega die gelijktijdig verzuchtte dat ze wel een cabaretprogramma zou kunnen maken over school.
En dat ze dat ook zeker een keer zou doen. Nou ze HEEFT het gedaan en hoe. In samenwerking met vier andere collega's en het was fantastisch!


Met een lach en af en toe, zoals in dit nummer, met een traan. Zoals dat hoort.
De onderwerpen waren bijvoorbeeld het Oudergesprek, de Bedrijfsarts, de WC, Wie is de Mol (waar op mijn school altijd een poule voor is), de Studiedag.
Als ze het de volgende dag nog een keer hadden gedaan, was ik weer gegaan en zou ik net zo genoten hebben. Echt.
Niet alles had met school te maken. Je kunt hier als je dat zou willen een klein stukje zien!





9 opmerkingen:

Saskia zei

Wow Bettie, wat een ontzettend lief stuk heb je geschreven! Zit gewoon met tranen in mijn ogen. X

Wieneke zei

Jaaaa, cabaret dat niet grof of gemeen is. Ik ben d'r van, hoor. Het filmpje is hartstikke leuk gedaan.

Het lieve leven... zei

Super! Ik haak ook af bij grof taalgebruik...goede cabaret heeft dat helemaal niet nodig!

Marlou zei

Haaa Bertiebo!

Wat een geweldig filmpje!!
Knap gemaakt en zooo leuk!!

Ja, ik snap wat je bedoelt met het groffe taalgebruik en dergelijke.
Daar zit ik ook niet op te wachten. Niks aan...

Groetjes!
Marlo

.

KnutzEls zei

Dit is leuk.... Moest even de tijd nemen om goed te kijken, heerlijk. Beter dan zo,n scheldend typje.

Marthy zei

Geweldig, dat filpje en wat zal jij genoten hebben van dit cabaret. Ook wij gaan niet vaak meer, te snel, te grof.

Anita Willems zei

Prachtig! Leerkrachten zijn ook van alle markten thuis eigenlijk.

Ageeth Mooij zei

Wat heerlijk om zo te genieten en het filmpje is geweldig!!

Vlimbouter zei

Ik heb genoten van dat filmpje. het smaakt naar nog!