Totaal aantal pageviews

woensdag 3 mei 2017

Chartres en het labyrint

Als dit je uitzicht is uit je hotelkamer ...

...dan ga je natuurlijk deze kathedraal bezoeken. We waren op de terugweg en overnachtten in Chartres. 
Het was koud (na die heerlijke Portugese temperaturen), het was al wat schemerig en ik kon bijna niet lopen, maar we gingen natuurlijk toch.
Ik werd werkelijk overweldigd door het gebouw. Zo groot en mooi ( en binnen een beetje somber).
Ik was er al eens eerder geweest, maar toen heeft deze kerk niet zo veel indruk gemaakt.
Toen was ik ook op doorreis en verlangde waarschijnlijk meer naar de bestemming in het zuiden. Ja, ik was nog jong.
Enfin, ik keek nu m'n ogen uit. Echt.
Ik richtte me vooral op de beelden aan de buitenkant en binnen op de vensters.

Op de middelbare school hadden we een jaar kunstgeschiedenis. Ik denk in de vierde of zo. Van de rector himself.
Een best aardige, maar saaie man, die niet veel enthousiasme voor kunst op ons overbracht. Wel wat kennis. Ik herinner me nog goed dat het roosvenster van Chartres werd besproken. Ik herinner me ook dat we heel veel feiten uit ons hoofd moesten leren en dat we een keer een middag hebben besteed aan het maken van een spiekbrief en ons niet realiseerden dat we in die tijd de hele repetitie hadden kunnen leren. Maar dit terzijde.


Enfin, we keken uitgebreid rond, waren toen koud en moe en verlieten de kathedraal. Net als deze nonnen.


Ik postte nog wel een foto van het venster op Instagram en daar reageerde Petra  (van het blog Het lieve leven...)op. Dankjewel Petra.
'Heb je nog het labyrint gezien? ', vroeg ze.
Huh, een labyrint... Ik wist van niks.
Ik wilde meteen terug, maar toen was de kathedraal gesloten.
Dat kan ik natuurlijk niet uitstaan, dus de volgende morgen voor we de laatste etappe gingen rijden naar huis, nog even terug naar de kathedraal voor het labyrint.
Datt was bijna geheel overdekt met stoelen, alleen het hart was vrij gelaten.Nu we niet omhoog keken, zagen we het ook meteen.
Er stond een mevrouw te mediteren. Ze deed weer een stapje en mediteerde. Dan weer een rondje en weer even rust.
En nu moet ik nog eens even heel goed uitzoeken wat dat labyrint te betekenen heeft.
Daar ben ik nog niet aan toegekomen.
Petra vertelde later ook nog dat er in Den Haag precies zo een labyrint is gemaakt. Daar moet ik dus ook nog maar eens gaan kijken. Er zal een reden voor zijn denk ik zo.

Inmiddels weet ik wel dat het labyrint uit 1205 is en dat pelgrims die niet naar Jeruzalem konden, dit labyrint liepen als een symbolische bedevaartstocht. Én ik weet dat dit labyrint ook op de route naar Santiago de Compostela ligt.
En zo begon en eindigde onze reis met een bedevaartsplek. Nou en dan tussendoor nog Fatima...
Het zal toch niks te betekenen hebben hè. Dat ik straks de rugzak moet gaan pakken...

15 opmerkingen:

miekequilt zei

Wat een heerlijk verhaal weer. Wij waren vorig jaar op de camping in Chartres met het doel de kathedraal te bezoeken. Maar het was ( al twee weken) noodweer en de camping stond blank. Na één nacht zijn we gauw weer verder gegaan. Maar dankzij jou weet ik toch hoe de kathedraal er uit ziet. En dat labyrint is interessant zeg.

Wieneke zei

Lijkt me een kathedraal van een kathedraal, die van Chartres. Imponerende jongen, hoor! Vorige week zaten wij in een best mooie maar wel iets kleinere kerk in Bremen om een beetje op te warmen. Er stond een smerige noordooster en in de kerk was het lekker warm gestookt voor de zondagsdienst, die net was afgelopen. Dan blijf je even hangen, he? Ook al is er geen labyrint :-)

Jeanette Renting zei

De foto met de nonnen dat is er 1 om te vergroten en af te laten drukken op canvas. Prachtig, die kleuren ook. Alles klopt.

Jeanne zei

Kerken en kathedralen hebben toch altijd een aantrekkingskracht, ook op mij. Mooi verhaal.

Ferrara zei

Herkenbaar. Ook wij zochten het labyrint en kwamen enigszins teleurgesteld tot de ontdekking dat het deels onder stoelen verdween. Mooie afsluiting van jullie reis.

Matroos Beek www.beekblog.com zei

Prachtig... die interesse die je overhield via het vak kunstgeschiedenis is herkenbaar. Ik kreeg het twee jaar van een non. Ze nam ons een week mee naar Parijs. Nooit zoveel geleerd als in die week. Ook in de overige lessen trouwens. Het zou een verplicht vak moeten zijn. Zolang er maar een bezielde leerkracht voor de klas staat.

Neeltje zei

Mooi, mooi, mooi!

Mirjam Kakelbont zei

Het bijzondere van de kathedraal is ook dat op 21 juni zonlicht precies in het midden van het
labyrint valt. Wat hadden mensen vroeger toch veel kennis. En alles zonder gebruik te maken van een computer.
Schitterende foto's! De kathedraal staat ook op mijn lijstje...

Marthy zei

Schitterend die kathedraal. Wij willen in de nabije toekomst daar een stukje van de Camino lopen en dan Chartres aan doen. Het routeboekje hebben we al.....

Inge zei

Mooi hoor!

Mapi zei

Blijft fijn al je verhalen .....

Villa Zeezicht zei

Wij zijn speciaal voor het labyrint naar Chartres gegaan ;o) Jammer genoeg stonden de stoelen er ook op. Ik geloof dat ze er alleen in de maand mei of juni af gaan voor mensen die hem willen lopen. Het blijft een van de meest bijzondere, en spirituele kerken die er zijn voor mij!

Leonoor zei

Ben laats in NL nog in een heerlijk hotel geweest, maar als ik dit zo zie. Dan wordt het weer eens tijd om over de grens al het moois te gaan bekijken. Prachtig zeg!

Marlou zei

Hoi Bertibo..

ja, het labyrinth in Chartres...
Ik heb het gelopen! In de zomer worden de stoelen elke vrijdag weggehaald...
Het is eigenlijk best wel een eind lopen, want je gaat heen en terug en weer heen, althans zo lijkt het.

Aan de Waalkade in Nijmegen is ook een schitterend labyrint gebouwd.
Als je daar eens bent...

Het is een mooi meditatief gebeuren...

Tot over een dikke week!
Liefs van Marlou

.

Het lieve leven... zei

Hier op het strand is regelmatig een labyrinthloop , dan loop je een klassiek labyrinth. Dat is een stuk kleiner. Ik voel mij ermee verbonden, ik vind het fijn om te lopen. Het nieuwe labyrinth ala Chartres vind je in Den Haag achter het Westeinde. En in de Paleistuin is nu begonnen met de aanleg van een klassiek Labyrinth.
http://www.labyrintwerk.nl/index.php/over-het-labyrint Hier kun je heel veel info vinden over het labyrinth. Bijzonder dat je er was Bertie! Liefs Petra