Totaal aantal pageviews

zondag 28 mei 2017

Gastvrijheid

In Portugal, zijn we vaak uit eten geweest. Echt vaak. En dan dringt zich ongemerkt een vergelijking met Nederland op.
Kijk eens op deze foto.
Zo werden we ergens ontvangen. Een gezellig voorafje, mooi gepresenteerd. Gratis.
Nou was dit ook echt een superleuk restaurantje. Klein, heel erg leuk en fantastisch lekker. Met originele Portugese recepten volgens de ober, die uitgebreid de tijd nam om ons te vertellen wat het allemaal was.
Maar we hebben het vaak meegemaakt. Bijna iedere keer.
Dat na afloop van de maaltijd, gewoon een fles port op tafel wordt gezet, met twee glaasjes en ga je gang maar. Een extraatje van het huis.
Nou heb ik in Nederland goede ervaringen hoor. Maar helaas ook hele slechte. En die slechte ervaringen zijn geen uitzondering.
Zo dat ik denk: als hier nou een buitenlander komt eten, wat moet die dan wel van ons vinden?
Gênant gewoon.
Krenterig, betalen voor een glas water, kleine hoeveelheden, weinig uitleg en het allerergste: op tafel gepleurd zonder enige vriendelijkheid of zelfs maar beleefdheid.
Die dingen heb ik in Portugal niet mee gemaakt. Niet.
En terugkijkend op reizen in vooral Aziatische landen, ook helemaal niet.
En dan staan we nota bene bekend om onze gastvrijheid. Of moet ik zeggen: stonden?

11 opmerkingen:

schrijfselsvanmij zei

Er zijn restaurants in 'mijn' stad die ik je zonder meer kan aanraden, met prima personeel en dito eten. Maar er staan er ook op mijn zwarte lijst, daar zien ze me nooit meer terug.

Ageeth Mooij zei

Heerlijk, zo vaak uit eten en wat een gastvrijheid! Wij gaan niet vaak uit eten, maar genieten van die enkele keer. En dan wordt het meestal wokken, want dan is er voor ieder wat wils ;-)

KnutzEls zei

Ja, dat is een verschil. In andere landen staat er meteen al iets gezelligs op tafel, krijg een kan fris water. In Nederland straalt de horkerigheid er soms van af en dan moet die ook nog betalen ook.

Unknown zei

we gaan maar zelden uit eten, maar toch ben ik bang dat het is: we stonden bekend om onze gastvrijheid

Wieneke zei

Wij worden altijd keurig en erg aardig bediend overal waar we gaan eten of iets drinken en ik vind juist dat de Nederlandse horeca in vergelijking met pakkembeet 20 jaar geleden er enorm op vooruit is gegaan. Ik kan me herinneren dat we toentertijd wel eens wat forse corrigerende taal moesten gebruiken om de luitjes een beetje fatsoen te leren, maar nu is het juist erg gastvrij en vrolijk allemaal. De prijs-kwaliteit verhouding moet wel in orde zijn uiteraard. Als je bij een eenvoudig tentje met doodgewoon eten idiote prijzen moet betalen, dan klopt dat niet. Wij vragen altijd een kan kraanwater op tafel, als men dat al niet uit zichzelf brengt. Betalen voor kraanwater hoeft nooit.

Emie zei

Wij ervaren in Italie ook vaak wat meer vriendelijkheid in de bediening. Dat heeft zeker te maken met het feit dat hier het 'oberschap' als een echt beroep wordt gezien. In NL is het vaak een bijbaantje, zeker in studentensteden.

Matroos Beek www.beekblog.com zei

Je hebt gelijk Bettie! Wij hadden het er onlangs ook nog over. Er zit geen liefde in het voedsel en het opdienen. Dat houdt ook dat extraatje in.

Pippa's Hus zei

Afgelopen jaar gingen we eten in een Frans restaurantje en bij binnenkomst en weggaan kregen we 3 zoenen van de eigenaar! Dat zou hier in Nederland echt niet gebeuren! XX Esther

Marthy zei

In Nederland met een groep van 8 personen uit eten gaan en dan op de vraag of we een kan water mogen te horen krijgen dat we een fles water kunnen kopen en dat de baas het niet toe staat dat er kraanwater geschonken wordt. Ik heb me voorgenomen dat als ons dit nog een keer overkomt en we zijn met zijn tweeën we op staan en weglopen. In Frankrijk altijd direct een fles water op tafel een heel vaak een kleine amuse.

Mirjam Kakelbont zei

Tegenwoordig kan je geeeneensniet een kan water bestellen. Het moet altijd een fles zijn. In vergelijking met Frankrijk zijn we in Nederland horken. In F. mag je zelf meegebracht etenswaren nuttigen als je ergens iets te drinken bestelt. Moet je hier eens proberen!
We kunnen nog veel leren van onze EU-landen.
Zonnige groet

Vlimbouter zei

Zo heel vaak kom ik niet in Nederland (een paar keer per jaar). Maar ik moet eerlijk zijn: een écht goed, gezellig en gastvrij restaurant heb ik er nog niet ontdekt. Daarom trekken we zo vaak richting Frankrijk. Daar kan je zalig eten voor een heel schappelijke prijs en (meestal) met een hartelijke bediening.