Totaal aantal pageviews

zondag 22 oktober 2017

Beerput

Wat leuk om te lezen dat er meer mensen zijn die Doesburg 'op hun lijstje' hebben staan. Ik ga er ook zeker nog meer van laten zien en vertellen.

Maar nu moet er eerst even iets anders tussendoor. Dat is namelijk de tentoonstelling 'Dichter bij Maria Tesselschade', in het Stedelijk Museum van Alkmaar.


Wij waren er gisteren en dat was net op tijd, de tentoonstelling duurt nog tot 29 oktober.
Dus vandaar dat ik er voorrang aan geef. Het is een kleine tentoonstelling, maar superinteressant en bijzonder.
Op dit moment (zondagochtend, 5.30 ) stroomt het van de regen. Ik hoop dat het niet zo blijft, maar anders is dat misschien ook een goede reden om nog even het museum te bezoeken en je onder te dompelen in de zeventiende eeuw.
Hier zie je Maria Tesselschade. Tesselschade is haar tweede voornaam. Eigenlijk heet ze Maria Tesselschade Roemers Visscher.

Jan Adam Kruseman, 1852
Kijk, daar staat ze hoor. Ze leest net een gedicht voor in de Muiderkring. Haar zus Anna is er ook bij en haar vader en Vondel en Huygens en Cats en... Ze ziet er slim en leuk uit, vind ik.
Maar, het schilderij is uit 1852  en eigenlijk weten we niet eens hoe Maria Tesselschade, die leefde van 1594-1649, er uit zag.
Maar dat zij gewaardeerd werd door de culturele elite van die dagen, dat is wel duidelijk.

Ze was natuurlijk een bekende vrouw, haar tweede voornaam die nogal bijzonder is , komt door een scheepsramp bij Texel, vrij kort voor haar geboorte, waarbij haar vader Roemer Visscher (reder en graanhandelaar) flinke verliezen leed.
Als kind vond ik dat echt zo'n rare naam. Maar die bleef wel hangen.
Een rolmodel was ze ook, misschien toen ook al, maar zeker later.
Maria Tesselschade ging na haar huwelijk in Alkmaar wonen en in datzelfde Alkmaar is vrij recent een beerput geopend. Letterlijk bedoel ik hoor, in dit geval.
Daardoor kwam Maria Tesselschade nóg dichterbij.
Want uit  die beerput, in de straat waar Maria woonde,  kwamen fantastische vondsten en die zijn nu dus nog even te zien in het museum.
Je ziet al de ring op de poster. Die is echt prachtig en in mijn ogen modern. Met een diamant en dat was bijzonder in die tijd. Het kán de ring van Maria geweest zijn, haar trouwring, gekregen van haar man Allard Crombalch. Het kleine gouden ringetje is een voorzetringetje om verlies van de diamanten ring te voorkomen.

En dan dat schoentje, maat 35. Het is zeer waarschijnlijk van Maria geweest en een dergelijk schoentje is nog nooit eerder gevonden.



In een brief aan Maria Tesselschade, schreef P.C, Hooft het volgende:

Mejoffre, u heb hier uw muilen gelaten. Dit is een lelijke vergeetachtigheid. Want het was beter dat u uw voeten vergeten was en wat daar aan vastzit. De vloer, denk ik, heeft u willen houden en u bent haar ontglipt. De stenen en planken liggen te treuren omdat ze niet langer door die zoete stapjes gestreeld worden. 

De vraag is natuurlijk waarom ze haar schoenen uit had. Zoete stapjes...
Behalve de schoen en de ring zijn er nog veel meer spullen gevonden uit die tijd, glaswerk, borden, van alles. En daarvan is aardig wat te zien in die kleine zaal.
Maria's leven verliep niet heel goed, want in 1634, stierven haar man en haar dochter op één dag. Later stierf ook nog haar andere dochter en werd Maria zelf aan een oog blind.

Hoe dan ook, ik vind deze tentoonstelling echt een aanrader, maar dat had je vast wel gemerkt. Dus als je in de buurt van Alkmaar bent... of je hebt er een reisje voor over...
Er geldt een toeslag van 3 euro bij de Museumjaarkaart. In het museum is ook nog een andere tentoonstelling die ik de moeite waard vind. Daar zal ik later nog wat van laten zien, maar dat heeft geen haast, die duurt nog wel even.  Alkmaar is trouwens ook een leuke stad


13 opmerkingen:

anne zei

Goed morgen !Wat een leuke en bijzondere tentoonstelling. Had hem graag gezien, maar voor vandaag hebben we andere plannen. We gaan zo op weg naar museum More in Gorssel, en daar verheug ik me erg op :).Wie weet komen we ook nog in Doesburg, is ook erg leuk .Bedankt voor het leuke blog, en een fijne zondag ! Groetjes, Anne

Bertiebo zei

Graag gedaan Anne. Museum More is ook geweldig. Dus geniet ervan. Jij ook een fijne zondag gewenst!

Bertiebo zei

Graag gedaan Anne. Museum More is ook geweldig. Dus geniet ervan. Jij ook een fijne zondag gewenst!

Fien. zei

Toevallig stond ik ook op om 5.30 uur. Maar dat was om paracetamol te nemen en wat te eten en drinken vanwege een hoofdpijnaanval.
Het is nog donker om die tijd en inderdaad, het regende hier in de Liemers ook.
Maar ik vond het knap vroeg en toen de paracetamol een beetje begon te werken ben ik toch nog maar even terug gegaan. Want half zes op!!!!!

sjannesblog.com zei

Lijkt me een leuke tentoonstelling! En nu............keuzestress!!

Mrs. T. zei

Interessant logje. Ik ga even googelen naar haar.

Sjoerd zei

Dat zijn de betere tentoonstellingen... Jammer dat het zo ver weg is.

Happy Earl Grey zei

Wat een boeiende tentoonstelling, helaas geen tijd om er naar toe te gaan. Maar gelukkig heb je je bezoek met ons gedeeld. Bedankt en fijne week. Groet El

Ferrara zei

Bertie, dank voor je wake-up call. Zat de fa. Ferrara zo'n beetje als eerste bij de lezing van Akkerman over de gevonden sieraden van Maria Tesselschade, is ze bijna de laatste om deze tentoonstelling te bezoeken. Foei! Meteen gegaan vanmiddag, geen spijt van. Emanuel Witte zeker ook een bezoek waard. Benieuwd naar je volgende blog.

Villa Zeezicht zei

Wat fijn dat je ons dit laat meebeleven, Bertie, want ik had dit compleet gemist! Wat een interessante tentoonstelling lijkt me dat. Die naam ken ik wel maar haar verhaal niet en het smaakt beslist naar meer! Vooral met die bodemvonsten erbij! Thnx!!

Mirjam zei

Het gaat mij de komende week niet meer lukken, maar naar het Stedelijk Museum in Alkmaar willen we sowieso een keer gaan. Ik ben de afgelopen zomer wel een paar keer in Alkmaar geweest, maar dat was omdat een nieuwe winkel in een mooie winkelstraat, nu onze spullen verkoopt en die zijn we toen samen gaan brengen, mijn dochter en ik.
Wel jammer dat we deze tentoonstelling moeten gaan missen, want hij lijkt me echt prachtig.
Fijne avond,
liefs,
Mirjam

Marthy zei

Die naam, Maria Tesselschade, is altijd blijven hangen. Leuk om iets meer van haar te weten. En ja, wij bezochten vandaag ook een museum, was er lekker weer voor, haha.

Mirjam Kakelbont zei

Een leuk en interessant blog! De naam Tesselschade heb ik ook altijd een rare naam gevonden maar ik heb me er verder nooit in verdiept waarom ze zo heette. Wel frappant dat dicht bij haar in de buurt de opgravingen gedaan zijn. De kans is zeer groot dat het haar bezittingen waren. Opgravingen hebben altijd mijn interesse. Deze zijn wel heel bijzonder!
Jammer dat Alkmaar voor mij zo ver weg is, maar door je blog was ik er toch een beetje bij.
Groetjes