Totaal aantal pageviews

woensdag 18 oktober 2017

Heldendroom

Ik las Heldendroom, van Inez van Dullemen. Het werd me geleverd door iemand van mijn eigen boekenclub, wij ruilen altijd elkaars boeken.
Maar als ik het in de bieb had gezien, had ik het ook meegenomen want ik heb meer gelezen van deze schrijfster en ik vind haar werk erg goed.
Ook zo mooi geschreven. Prachtig taalgebruik
Het verhaal:
Onno is een ziekelijk, astmatisch jongetje. Hij groeit op in een goed gezin, met een iets oudere zus Vera en een veel jonger broertje. Een vader die rechter is en een moeder die er alles aan doet om haar kind gezond te krijgen.
Uit het oogpunt van vader, moeder, Vera, Onno zelf en Tristan, het jongere broertje,  wordt beschreven hoe het in dit gezin zo heeft kunnen lopen dat Onno koos voor zijn heldendroom, koos voor het Nazisme.
Hij kijkt neer op zijn gezin, gaat bij de jeugdstorm.
Het verhaal eindigt eigenlijk in 1945. Maar er is een slothoofdstuk en daaruit blijkt dat Onno zijn leven weer heeft opgepakt na de oorlog. Maar of dat echt zo is?
Na zijn dood vindt Vera een koffer met daarin allerlei herinneringen aan het Nazi-verleden. Het insigne van de jeugdstorm, de muts die bij zijn uniform hoorde, een liederenbundel van de Hitlerjugend en een nooit verstuurde brief aan zijn ouders waarin hij uitlegt waarom hij kiest voor wat hij noemt 'de nieuwe tijd'.

Het boek is gebaseerd op de werkelijkheid, het is de familiegeschiedenis van Inez van Dullemen. De dochter van Onno heeft haar gevraagd dit boek over het verleden van haar vader te schrijven.
Absoluut een aanrader!

11 opmerkingen:

KnutzEls zei

En weer een nieuw boek op mijn lijst

Fien. zei

Ga het lezen.

Sjoerd zei

Er is in die tijd veel gebeurt met mensen, die wellicht zonder het te beseffen, verkeerd bezig waren.

sjannesblog.com zei

Weer een aanvulling van mijn leeslijst................

Matroos Beek www.beekblog.com zei

Dank voor de tip!

Fien. zei

Heb het gereserveerd bij de bieb. Hoop dat het snel vrij komt.

Marlou zei

Hoi Bertiebo...

ik denk niet dat ik het ga lezen, ondanks jouw lovende recensie.
Inderdaad schrijft Van Dullemen hartstikke goed.
Maar lees geen boeken over de oorlog meer. Het raakt me teveel...

Grotjes van Marlou

.

Mirjam Kakelbont zei

De laatste tijd heb ik zoveel serieuze boeken gelezen dat ik nu aan wat lichtere lectuur toe ben. Je recensie heb ik met interesse gelezen, dat wel!
Groetjes

Mrs. T. zei

Bedankt voor de tip.

Marthy zei

Ik heb hem in mijn archief, ga hem lezen, bedankt.

Unknown zei

Bedankt voor je fijne tip, Bettie. Ik ben het meteen gaan lezen!