Totaal aantal pageviews

dinsdag 24 januari 2017

Illusies

We gingen eigenlijk naar de fototentoonstelling van National Geographic in het Museon. Daar wandelen we zo in en uit hè, in dat museum,  op onze oppasdag in Den Haag. Zo makkelijk.
Toch gingen we pas in januari en toen was het al bijna afgelopen. Het was er gigantisch druk en we snapten eerst niet waarom.
Het bleek dat de drukte niet voor de National Geographic was, maar voor Illusions. Het was nog net kerstvakantie, vandaar de drukte.
Enfin, wij bekeken de schitterende foto's, oude en nieuwe. Bekende en onbekende. Ik laat een oudje zien:


De titel is Gezicht op Terra Nova. Terra Nova is de naam van het schip dat je ziet. Het is ook de naam van de expeditie naar de Zuidpool onder leiding van Robert Scott. In 1912. Scott en zijn mannen bereikten de Zuidpool, maar ontdekten dat de Noor Amundsen hen voor was geweest. Alle mannen stierven tijdens de terugtocht.
Bij de foto's was het niet druk, maar toen we daar uitgekeken waren, maakten we dat we weg kwamen
Wel met het plan volgende week nog eens te gaan.
En ja hoor, toen was het  heel rustig. We konden uitgebreid alles bekijken. En idiote foto's maken.

Het is een bijzondere tentoonstelling. Echt gericht op kinderen, maar hé, op wetenschappelijk gebied ben ik beslist een kind en wat betreft allerlei illusies ook, dus dat kwam goed uit.
Zelfs de vloerbedekking in het museum is passend gemaakt, zagen we

Je kon overal proefjes doen, dingen aanraken, kijken en er iets van snappen of niets, dat maakte eigenlijk niet zo veel uit.

Dit bijvoorbeeld heet 'De oneindige tunnel'. Je kunt door de kijkgaatjes kijken, de plaat zachtjes bewegen en dan lijkt het net of je in een oneindige tunnel bent. Het heeft iets met spiegels te maken, die elkaars beeld weerspiegelen. Geloof ik.
Nou, dus als je er toch bent, in Den Haag,  kun je best even gaan kijken. Wij vonden het erg leuk. Meer info: klik

8 opmerkingen:

Els04 zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Jeanne zei

Lijkt me leuk!

Vlimbouter zei

Een interactief museum, zo heb ik ze ook het liefst.

Onliemie zei

Lijkt me heel erg leuk! Die gekke foto al helemaal! :-)

Anita Willems zei

Nu moet ik opeens denken aan een liedje van Sting, waarin 'optical illusion' voorkomt.
Moest het er bij zoeken:

He says I suffer from delusion
But I'm so confident I'm sane
It can't be no optical illusion
How can you explain
Shadows in the rain

Ageeth Mooij zei

Mooi, doe-tentoonstellingen voor kinderen.
De eerste foto vind ik prachtig en wrang.

Marthy zei

Vooral die foto's zou ik graag zien. Die eerste....prachtig.

Matroos Beek www.beekblog.com zei


Wat fijn dat jullie jezelf zo goed kietelen met Londen! Prachtige foto's.