Totaal aantal pageviews

zaterdag 10 januari 2015

Modern Times

Ach dat spijt me nou. Modern Times Closed kan er vanaf a.s. maandag staan. Ik had er eerder over moeten schrijven, maar ja soms kies je wel eens verkeerd.
Het kán nog wel, tm.zondag: de openingstentoonstelling bezoeken in de nieuwe Philipsvleugel van het Rijksmuseum. Modern Times, Fotografie uit de 20e eeuw.
En als je niet kan, kan je toch even meekijken van twee bijzondere werken die daar nu nog net hangen.

Ik vond dit bijv. een fantastisch werk. Echt fantastisch. Ik heb er een hele tijd naar staan te turen. Waarom? Tja, dat kan ik eigenlijk niet zeggen. Het zijn gewoon foto's van gewone mensen. Scherpe foto's dat wel en allemaal op dezelfde manier genomen. Wacht ik laat het nog even beter zien

Nog iets te veraf hè, of zie je Koningin Beatrix al? Goed kijken.
Want ik zei wel gewone mensen en Beatrix is natuurlijk ook gewoon een mens, maar hoe je het ook bekijkt, geen gewoon mens.
Nou, op de volgende foto zie je haar beter

Nu zie je haar hè? Kan niet missen.
Er hangt een grote lijst bij met namen van de mensen op de foto's, en ook hun geboortedatum en beroep,  maar daar gaat het niet om. Of misschien ook wel.
In ieder geval, de veelkleurigheid van de Nederlandse bevolking was de Belgische fotograf Stephan Vanfleteren opgevallen; in zijn eigen land was het straatbeeld heel anders vond hij. Hij vroeg willekeurige mensen én de toenmalige koningin om voor hem te poseren.
Dat zij het deed vind ik trouwens ook heel bijzonder.
Ik zou alleen nog wel heel graag willen weten wat Vanfleteren nou toch zo anders aan het Belgische straatbeeld vindt in vergelijking met het Nederlandse en dan speciaal wat mensen betreft. Ik zie het niet. Misschien zijn de Belgen wat verfijnder, beter gekleed vind ik ook altijd, maar verder?? Maar die kleding zie je niet op de foto's dus dat kan het niet zijn.

Het tweede werk was een foto die ik zo prachtig vind. Als je die hebt gemaakt hoef je de rest van je leven niks meer te maken, lijkt me

De foto is in 1936 gemaakt door John Gutmann en je ziet de schoonspringster Marjorie Gestring.
En voor nog wat meer John Gutmann: klik

Ik kan natuurlijk niet eindigen zonder reclame te maken voor het Rijksmuseum. Die Philipsvleugel heeft niet altijd fototentoonstellingen. Vanaf 17 februari is er een Rembrandttentoonstelling, getiteld Late Rembrandt.
In juni New for Now: de mooiste kostuum- en modeprenten uit de eigen collectie
Veel later in oktober: Asia in Amsterdam. De Aziatische cultuurshock van de Gouden Eeuw.






3 opmerkingen:

Mirjam zei

Hoi Bettie,
Wat een prachtige foto's. Die verzameling van gezichten vind ik ook helemaal geweldig en dan de foto van de schoonspringster... een juweel!
Wij zijn nog steeds niet in het Rijksmuseum geweest, staat al heel lang op het lijstje (heel lang lijstje) maar ik ga deze tentoonstellingsdata toch maar in de gaten houden, maakt het extra de moeite waard...
Ik wens je een heerlijk weekend,
Liefs,
Mirjam

Chantal zei

Sorry al andere pannen vandaag

Susan van der Zwaag - Sondeyker zei

Oh wat bijzonder al die foto's bij elkaar van allemaal gezichten. Nee ik had haar niet zo 123 gevonden maar kijk dan ook op mijn iPhone ;) en had de foto niet in een aparte pagina geopend want dan had ik haar natuurlijk zo herkend hihi.
Moest meteen denken dat dit ook geweldige foto's zijn voor mensen die gelaatskunde leren, ik heb ooit eens een 10 weekse cursus gedaan. Je kunt dan karaktertrekken vertellen aan de hand van dunne/dikke lippen, de boog boven je ogen en ga maar zo door. Heel interessant! Dankjewel om te delen. Warme groetjes van Susan