Totaal aantal pageviews

woensdag 14 januari 2015

Artist Trading Card

De letters ATC staan voor Artist Trading Card. Dat zegt nog niet zoveel, dus ik leg het even uit.
Atc's zijn kleine kaartjes van het formaat 64 x 89 mm. Die maten zijn belangrijk. Een ATC mag niet groter of kleiner zijn, zelfs geen millimeter.
Het is de bedoeling dat je van zo'n kartonnen kaartje een klein kunstwerkje maakt. Hoe je dat doet maakt helemaal niets uit. Je kunt er op schilderen, knippen, scheuren, plakken, tekenen, borduren, naaien, stempelen. Je kunt ook allerlei technieken door elkaar gebruiken. Kortom: van je eigen kleine kaartje maak je iets moois.
Als je tevreden bent over je kaartje, voorzie je het op de achterkant van naam, datum en misschien wel titel of volgnummer.
En dan is het de bedoeling dat je ruilt met iemand die ook ATC's maakt. Verkopen is verboden, ruilen dáár gaat het om.
De allereerste keer dat ik een kaartje had gemaakt plaatste ik het op mijn blog. En daar reageerde toen iemand uit Finland op, die met mij wilde ruilen. Tsjonge, wat was ik vereerd.  Iemand wilde iets hebben dat ik had gemaakt. Dat was echt nog in heel mijn leven nooit gebeurd. Zij had zelf ook een blog en liet daar de kaartjes zien die ze had gemaakt. Ik koos er eentje uit en de ruil kwam tot stand, via de post.
Ik denk dat ik zo ongeveer 700 Atc's heb gemaakt en er dus ook zoveel heb geruild. Er zijn speciale blogs waar je uitgedaagd wordt om bijv. binnen een thema een kaartje te maken. Of een serie over een bepaald thema. Ook bijv. op Flickr kun je je kaartjes showen en contacten leggen om te ruilen met anderen.

 Ik vind een collage (tje)  maken het allerleukst, vaak in combinatie met stempelen. Je kunt gewoon op papier stempelen, maar bijv. ook op stof. En die kun je dan weer vast zetten op je onderkaartje dat in bijna alle gevallen van karton is. Of lekker een achtergrondje schilderen en dat dan weer beplakken of bestempelen of allebei.

Nou, dat is het wel zo'n beetje. Ik ben een paar jaar lang erg fanatiek geweest. En toen kwam op een of andere manier de klad er in. En nu? Ik heb er eigenlijk wel weer zin in. Dus ik ga misschien wel weer eens even aan de slag.

Als je op deze blog aan de zijkant kijkt kun je wat van mijn ATC's zien.
En omdat het anders wat saai is, hier ook nog een paar. Deze heb ik dus al lang niet meer hè. Die zijn allemaal geruild!




11 opmerkingen:

Jolande zei

Weet je dat jouw blog in mijn reader onder het kopje ATC staat :-)
dat is dus nog van lang geleden.
Ik had ook heel lang geen atc's meer gemaakt, maar ben er dit jaar weer mee begonnen, niet om te ruilen, maar ik maak er één per week voor mijn 365-dagen muziek projekt.
Daarnaast maak ik kleine collages op kaartjes die net even wat groter zijn dan atc's en het is toch wel weer heel leuk om te doen.

Mirjam zei

Hoi Bettie,
Wat ontzettend leuk zeg en wat heb je mooie atc's gemaakt tot nu toe...
Ik zou bijna zeggen, oh dat wil ik ook wel doen, maar dan moet ik streng zijn voor mezelf. Ik ben al met zo enorm veel dingen tegelijk bezig... dan wordt de druk te hoog en dat is niet leuk meer... want zodra het moeten wordt, dan is de lol er gauw af...
Prachtig, dat dan weer wel... dus als ik me ooit nog eens ga vervelen....
Ik wens je een heerlijke rest van de dag,
Liefs,
Mirjam

Ingrid Orens zei

En ik heb vandaag weer iets bijgeleerd... Ik had er nog nooit van gehoord, atc's...
Het is een leuk concept !! Ik voel hetzelfde als Mirjam : zooo leuk, verleidelijk, maar afblijven - ik heb al zoveel dingen lopende, extra druk is wel het laatste wat er nog bijkan... Jammer genoeg...

Jeanne zei

Ik kon er steeds geen duidelijke voorstelling van krijgen, maar nu weet ik wat een ATC is. Wat is het maar een klein plaatje! Dat je die mooie voorstellingen daar allemaal op krijgt. Lijkt me ook leuk om te doen.........als ik nog eens veel vrije tijd heb!

Marloeskreatief zei

Leuk bettie ook ik maakte ze een poosje en ruilde ze toen ook ,staat ook weeer stil ,mooie kaartjes heb je wie weet kunnen we ook nog eens een ruiling doen .......

nadia zei

Wat grappig, vandaag kwam ik je weblog tegen en dacht wat leuk iemand die ook van postcrossing houdt! Vandaag een nieuw berichtje over ATC's, ook al iets wat ik zo leuk vind....Quilt je toevallig ook nog :) ? Ik ga je volgen! Hartelijk groetjes, Nadia

Onliemie zei

Voilà zie! Zo heb ik weer iets bijgeleerd! Mooie ATC's maakte je! Ik snap volledig dat er iemand wou ruilen!

Bernardine zei

Ik weet eigenlijk niet of ik jeer uiteindelijk eentje gestuurd heb ;-)
Jij mij wel. Die heb ik nog ;-)

Tartelette Maison zei

Wauw knap. Ik ken het niet. Zou ook mooi zijn op een kleine canvas!

Katrien zei

Het antwoord op mijn vraag! :-)
Mooi gemaakt zeg...wat een leuke manier van contact maken.
Heb het postcrossen ook gedaan en al had ik het quilten niet ontdekt zou ik Atc's gaan maken, zeker weten.
Ik vond knutselen met papier altijd zo leuk om te doen... Quilten geeft echt hetzelfde plezier... maar ik kan meer met het resultaat... Ben dol op dekentjes :-)
Hoe gaat het met jou naailes?

Katrien zei

Jouw...