Totaal aantal pageviews

woensdag 19 april 2017

Portugal, Porto, Port...


Mijn moeder dronk wel eens een glas Port. Die was voor zo ver ik me kan herinneren van het merk Offley.
Ik houd zelf ook van Port. Van rode dan, witte had ik nog nooit gedronken.
Enfin, nu we in Porto waren (we waren er vanuit een andere standplaats met de trein naar toe gegaan),  vonden we dat we maar eens moesten proeven.
Dat deden we in een van de oudste wijnhuizen in Porto: Kopke.
De kleur van deze witte port (Lacrima) was echt zoals op de foto.
Ik vond het heerlijk.
De man die de wijn schonk vertelde dat je bij witte port, pure chocola moet eten, omdat de wijn al tamelijk zoet is.
En bij rode port, die mijn man koos, melkchocola.
Dat deden we dus en ik vind de witte port nog lekkerder dan de rode.
Naast ons zaten andere mensen ook een proeverij te doen. Zij kregen zes glazen voor hun neus en ik was blij dat we dat niet hadden gedaan, want we hadden nog niet geluncht en het was 27 graden, dus dat zou niet goed zijn afgelopen, dacht ik. Dat ene glaasje was genoeg.
Ik wilde echter ook een wijnkelder bezoeken, ja je bent maar een keer in Porto. Er zijn er heel veel, maar we kozen, vanwege het portje van mijn moeder voor Offley.


In die kelder kregen we een rondleiding en hele verhalen erbij, die ik niet allemaal heb onthouden, maar het was interessant. Oude wijnpersen, oude vulmachines en heel veel prachtige vaten. Moet je je voorstellen, 13.000 liter port in een zo'n vat!


Wat ik wel onthouden heb, is het verhaal van Baron Forrester.
Hij was niet de oprichter van het bedrijf, dat was William Offley, in 1737. Die begon in London wijn te importeren en ging later zelf produceren in Porto.
Die Forrester kwam er later bij en werd een grootheid
Een bijzondere man, een kunstenaar, een carthograaf (hij bracht het hele gebied van de Douro, waar de druiven groeien, in kaart), een ontdekker en dus een wijnproducent.
En hij kreeg de titel baron. Van de koning die ze toen nog hadden in Portugal.
Het liep slecht met hem af. De baron verdronk tijdens een vaartocht. Hij was te zwaar beladen met geld in zijn kleding. De dames in zijn gezelschap overleefden. Zij bleven drijven door en op hun hoepelrokken.
Zijn lichaam is nooit gevonden en dáár gaan natuurlijk ook weer verhalen over.


14 opmerkingen:

Wieneke zei

Ja, daar zou de man in deze tijd geen last van hebben. Je kunt niet afzinken door je creditcards.
Het is nu 7 graden hier. Ik denk: ik zeg het maar even :-)

Bertiebo zei

Uiterst sympathiek, Wieneke.

Onliemie zei

En niet alleen 7 graden ook nog een bijtende wind... ja ik dacht ... ik zeg dit ook nog even! ;-) Genieten maar daar in Porto. Van het mooie weer en van de drank! Een glaasje Douro wijn is ook heel lekker. Zeker een keertje proeven. Wij zijn in ieder geval fan!

Ferrara zei

Ha, de wijn hoef ik niet meer te noemen, dat is al gedaan. Genoeg te zien daar. Ik reis stiekem mee. (Dik vest aan ;0))

jeanne zei

Leuk om zo'n geschiedenis cadeau te krijgen bij de port. Ik probeer me te verplaatsen in jullie warmte!

Els04 zei

tof! Ik drink wit en Karel rood. Hij eet puur en ik melk, oeioei!

Mrs. T. zei

Oe, de zoetigheid is te zien aan de kleur van de port. Is dus een prima dessertwijn denk ik, of is dat oneerbiedig?

KnutzEls zei

Van port word ik al melancholisch. Bij hrt minste geringste vloeien dan tranen, dus voor mij liever sherry. Maar zo'n wijnkelder is wel een bezoekje waard. Jullie kunnen de vestjes wel thuislaten, wij (nog) niet.... :-)

Villa Zeezicht zei

Oei.. worden wij natuurlijk wel even jaloers hier, in dit gure kikkerland.. ;o) Leuk verhaal ook van de baron, je gaat vaneiges fantaseren waar die man gebleven zou kunnen zijn. En bij port denk ik altijd aan een oud-collega. Zij dronk standaard een om half 5 een glas port. Dus als ik bij haar langs moest voor een-of-ander, zorgde ik er wel altijd voor dat het rond die tijd was, hahahaha!

Matroos Beek www.beekblog.com zei

Ik ga me dan nu maar eens een Portje inschenken... met een stukje chocolade... je deed me er zin in krijgen...

izerina zei

Ik dronk vroeger port. Je verhaal doet me trek krijgen. En die 27 gr,geniet er van.

Mirjam Kakelbont zei

Mijn eerste gedachte was: An offley good port.
Van witte port heb ik nog nooit gehoord! Wel van rode en van pure chocola (-:
Mooie foto van het oude vat. 13.000 liter port. Mijn hemel. Zes glazen vind ik al teveel, haha. Leuk blog!

Marthy zei

Best lekker, een glaasje port, maar ik drink het bijna nooit, vind het te sterk. Of het valt bij mij verkeerd, kan ook. Mijn man en kiinderen wel, na een feestelijke maaltijd, met een paar lekkere kaasjes.

Vlimbouter zei

Rode of witte port, ik lust het allebei. Bij mijn ouders kregen we op zondag vaak een glaasje port als aperitief.