Totaal aantal pageviews

dinsdag 1 maart 2016

Nog een keer over reanimeren

Ik schreef een tijdje geleden over de cursus reanimeren die mijn man en ik deden.
Ik vergat nog iets te vermelden dat ik wel belangrijk vind. Dus dat doe ik nu. Het gaat hierom:

Er is een systeem waarmee iemand die zo'n cursus heeft gevolgd, opgeroepen kan worden als er iemand in de buurt een hartstilstand heeft. Dat oproepsysteem treedt in werking zodra 112 een melding heeft ontvangen. Als ik me dan heb aangemeld krijg ik een oproep via mijn mobiele over de plek waar het slachtoffer is en met de boodschap om daar heen te gaan en te reanimeren of een AED op te halen. Meerdere mensen, krijgen dat bericht, dus de kans is groot dat  ik (als nog onervaren hulpverlener) niet alleen zal zijn.
Is dat nou niet mooi?

De verpleegkundige die ons de cursus gaf, vertelde dat nauwkeurig wordt bijgehouden hoe de afloop is en dat is gebleken dat veel meer slachtoffers overleven. In onze streek waar het systeem werkt is dat in ieder geval zo. 

De verpleegkundige vertelde ons ook dat sommige verzekeringen de kosten van de cursus vergoeden.
Onze verzekering deed dat. Het kostte ons tachtig euro (40 p.p.) en dat hebben we helemaal teruggekregen.
Dat is ook mooi toch?

Mijn man en ik deden het eigenlijk om elkaar te kunnen reanimeren. Maar de gedachte dat je ook voor anderen heel nuttig kunt zijn, spreekt me  zeer aan. Daar had ik van tevoren niet over nagedacht. Ik dacht dat er maar een hele kleine kans is dat ik mijn verworven vaardigheid zou kunnen toepassen. Maar die kans is dus aanzienlijk groter dan ik dacht.

5 opmerkingen:

Vlimbouter zei

Wel een beetje spannend,hé,om zomaar opgeroepen te worden en iemand te gaan reanimeren. Maar ik vind het wel een heel goed initiatief!

Ageeth Mooij zei

Ik deed in een ver verleden een reanimatiecursus, toen nog zonder AED. Dat was nadat mijn schoonvader een hartstilstand had. Daarna heb ik het laten versloffen.
En inderdaad, het lijkt mij erg spannend om het in het echt toe te passen (en beleven hoe je handelt).

Els04 zei

Jij bent een held!

Marthy zei

Ook ik heb me opgegeven voor dat oproepsysteem, mede omdat de AED die 7 dagen per week 24 uur beschikbaar en toegankelijk is recht tegenover ons huis is.

miekequilt zei

Wat hoed dat jullie dat gedaan hebben. De kans is er natuurlijk ook, dat jullie samen iemand reanimeren, dat is minder spannend denk ik. Ik ga het er eens met mijn man over hebben om ook te gaan doen.