Totaal aantal pageviews

donderdag 10 maart 2016

Saskia-ontbijt





Om half zeven vertrokken we gisterochtend naar Amsterdam. Naar deze kerk, de Oude Kerk. We wilden meedoen aan het Saskia-Ontbijt. Na mijn mislukte avontuur bij deze kerk, klik, hoopte ik nu dat dit goed zou gaan. En dat lukte. We waren op tijd en hadden een klein half uurtje over om nog even langs de gracht en om de kerk te slenteren. Mooi, zo 's morgens vroeg. Kijk dat licht op die toren.

 Het werd best druk, wel bijna allemaal oudere, grijze mensen. De man die je hier op de voorgrond ziet staan, links, is denk ik Geert Mak. Maar dat zag ik pas toen we thuis kwamen.

Om acht uur mochten we naar binnen. We kregen koffie of thee met een croissant of een krentenbol en bekeken nog eens goed deze mooie, heldere kerk van binnen.
Maar wat was nu eigenlijk de bedoeling?  Nou, dit:

In dit oudste gebouw van Amsterdam ligt Saskia van Uylenburgh (1612-1642) - 'huysvrouw' en muze van Rembrandt - begraven. 
Elk jaar op 9 maart, precies om acht over half negen ‘s ochtends, valt een zonnestraal op haar graf.
Vlak voor en na de zonnewende klinkt muziek. Rembrandt (!)Frerichs bespeelt het kistorgel samen met Hermine Deurlo die mondorgel speelt.
Dit soort dingen, daar kan ik me echt op verheugen. En het wás ook leuk!

Alleen wilde de zon niet helemaal meewerken.  Kijk door dit raam zou de zon binnenvallen:


Hoewel de zon beter had gekund, zie je toch op de foto, dat de zon een baan vormt richting het graf van Saskia. Meer zat er deze keer niet in, maar ik vond het al mooi hoor. Er hing echt een aparte sfeer in de kerk. Iedereen was stil en wachtte.


Daarna kwam Jan Six aan het woord.
Hij is kunsthandelaar en historicus en vertelde over de relatie van zijn beroemde Amsterdamse familie Six met Rembrandt en het zeer bekende portret van Saskia.


Zo bijzonder eigenlijk dat een nazaat van de Jan Six die Saskia misschien wel heeft gekend en die door Rembrandt werd geschilderd, hierover vertelt.
Er wordt wel eens gezegd dat ieder mens via slechts zes of zeven contacten, handdrukken, verwijderd is van ieder ander mens ter wereld.
Deze Jan Six vertelde dat hij op ongeveer dezelfde manier,  nog maar zeven handdrukken verwijderd zou zijn van zijn voorvader, Jan Six. Zo kort dus eigenlijk nog maar.

Foto van dit portret van Jan Six, gepikt van de site van het Rijksmuseum




Ik las in de krant dat er behalve Saskia nog meer dan tienduizend mensen onder deze kerk werden begraven. Er zijn zo'n 2500 zerken. En dan zo'n zonnestraal op dat ene graf. Mooi!

We hadden een heerlijke ochtend. Om tien uur waren we weer thuis en deden de open haard aan. Want stervenskoud was het wel hoor, daar.

16 opmerkingen:

gewoonhannah zei

Nou zeg, wat een leuk verhaal! Voor zoiets zou ik nou zomaar ook in de grote stad willen wonen. Wachten op een straal zonlicht in een kerk;-) Ha, ja, dáár had ik ook op willen wachten.
Groet Hannah

miekequilt zei

Wat een geweldig verhaal. Een heel speciale gebeurtenis, ik denk dat ik m voor volgend jaar in mijn agenda zet. En die meneer Six is ook al zo bijzonder. Wat een heerlijk verhaal. Bedankt.

Kitty zei

Prachtig verteld Bertie!

pourquoi pas ??? zei

Wat doe jij een hoop mooie en boeiende dingen. Heerlijk.
Over films heb ik nagedacht, ik vond Je vous trouve trés beau, heel mooi, ontroerend en grappig . Ik hou daar erg van maar een echte dijenkletser ken ik ook niet.
Ook mooi en ontroerend en grappig; Alle tijd. Met Paul de Leeuw.

Willy zei

Bijzonder!
Leuk dat jullie hierbij aanwezig waren.

Luz zei

Prachtig verhaal...
Rembrandt en Saskia waren gewoon om in de Oude Kerk te wandelen en als kenner van het licht heeft Rembrandt dan ook vrijwel zeker deze plaats voor Saskia uitgekozen.

Mijn zoon heeft gestudeerd met David Six, broer van Jan. Ik vond dat ook altijd heel bijzonder maar mijn zoon begreep er niets van als droge Econometrist :)

Marthy zei

Ik had er gisteren een groot artikel in de krant over gelezen. Prachtig dat ze dit "Saskia ontbijt" organiseren en dat jij er bij kon zijn.

Katrien zei

Jullie doen leuke dingen en zijn hierin een voorbeeld.
Top ochtend!

Pippa's Hus zei

Ik ken Saskia niet, laat staan het Saskia-ontbijt.
Leuk dat jullie daar geweest zijn.
XX Esther

Jeanne zei

Hoe weet je zoiets, lijkt me hartstikke leuk. Ik ga het alvast in mijn agenda zetten voor volgend jaar!

miekequilt zei

Ik vroeg me nog af: zou de zon minder zijn, omdat het schrikkeljaar is? Dus dat het eigenlijk 8 maart had gemoeten ?

Jolanda zei

Wat een bijzonder verhaal en mooie bijeenkomst. Ik hou erg van Rembrandt maar hier had ik nog nooit van gehoord, dank je!

Marloeskreatief zei

Qzo leuk dat je deze dingen doet ,ik wist het niet ,maar geniet ervan mee

In de weer zei

Onze dochter heet ook Saskia. Toen ik in verwachting was stond er, ik dacht in de Libelle, het levensverhaal van Rembrandt. We zochten een naam en ik vond Saskia mooi. We hadden trouwens alleen maar een meisjesnaam dus toen er een dochter werd geboren was dat een makkie. Ze heeft trouwens ook rossig haar. Mooi om dit verhaal van het Saskia ontbijt te lezen.

Bertiebo zei

@Mieke: ja, de directeur van de Oude Kerk vroeg zich dat ook af. Maar ja, we waren er vrij lang van tevoren en ook nog na die minuut, dus dan zouden we het toch eerder of later gezien moeten hebben dacht ik. Maar misschien ook wel niet. Hoe dan ook, ik ben vast van plan volgend jaar weer een poging te doen.
@ Jeanne: Ik kreeg een berichtje per mail. Waarschijnlijk heb ik me voor zo'n mailing van de Oude Kerk opgegeven toen ik daar afgelopen zomer was.

Vlimbouter zei

Oh, wat een leuk verhaal! Zo spannend om te wachten op die ene zonnestraal die er misschien wel maar misschien ook niet komt. Volgend jaar hopelijk dus wel.