Totaal aantal pageviews

woensdag 2 maart 2016

Twee kringloopvondsten

Wat een mazzel had ik toen ik dit boek vond in een kringloop. 3, 50 stond er in, maar ik hoefde slechts 50 cent te betalen. 50 cent voor zo een prachtig jeugdboek. Het is niet te geloven.
Vroeger als kind had ik dit boek zelf, maar ik denk dat ik het letterlijk heb stuk gelezen, want ik had het niet meer.
Nu dus weer wel, ik heb het helemaal herlezen en met net zo veel plezier als vroeger.
Wat een spannend verhaal.
Ik denk dat mijn grote liefde voor Londen ontstaan is door dit boek. Het speelt zich namelijk af in Londen, maar dan wel 19e eeuws Londen. Daar scharrelen groepjes arme kinderen, meestal wezen hun kostje bij elkaar in de modder van de Thames. Zij zijn de modderjongens
Het gaat over een Nederlandse tweeling uit Krommenie. In de hoop op een beter leven zijn ze met hun vader naar Londen gekomen, maar daar gaat er van alles mis en Jan en Agniet zijn op zich zelf aangewezen.
Enfin, de kinderen beleven allerlei spannende avonturen natuurlijk en het loopt goed af.
Je zou dit een historisch jeugdboek kunnen noemen en het zou een herdruk verdienen in mijn ogen. (ik heb verder nooit iets van Dick Dreux gelezen, vroeger bedacht ik niet dat dat misschien wel leuk zou kunnen zijn)
Maar de namen van straten en plekken in Londen zijn door dit boek in mijn hoofd blijven hangen. Bijv. Belgravia Square, Ludgate heuvel, Petticoat Lane.

En dan heb ik het nog niet over de illustraties gehad. Die zijn in zwart-wit en gemaakt door Carl Hollander. Die is misschien beter bekend door zijn illustraties van de Pippi Langkousboeken.




Toen ik ook nog dit mooie, lieve kannetje vond, kon mijn kringloopbezoek echt niet meer stuk. Het kannetje heb ik aan mijn dochter gegeven, maar het boek houd ik lekker zelf...



11 opmerkingen:

KnutzEls zei

Alleen om de illustraties al zou je dat boek kopen. En dan ook nog over een tweeling.... En dat kannetje is beeldschoon, zeker met die tulpen.

Mien zei

Toevallig dat het ook over een tweeling gaat....nou ja..."toevallig" waar het hart vol van is..blogt het over..

baukje zei

Ach toch, Carl Hollander, die heb ik nog gekend, wat een zuipschuit was dat toch. Hij is ook aan de drank overleden zou je kunnen zeggen. Maar het was een kunstenaar ,dat wel. Volgens mij gaat nu iedereen op zoek naar dit boek na jouw enthousiaste verhaal.

Marthy zei

Heerlijk toch, die kringloopvondsten. Boekje leuk, kannetje een poeppie.

Ageeth Mooij zei

Prachtige illustraties, alhoewel ik er bij Pippi blijer van word. Maar dat zijn mijn jeugdherinneringen ;-)Mooi dat een goede herinnering weer levendig wordt. Het kannetje is ook een pareltje.

Els04 zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Crafts 'n' Skills zei

Ik ken het boek niet, maar het lijkt me zo te lezen zeker de moeite waard. Mooie illustraties ook!

Crafts 'n' Skills zei

Ik ken het boek niet, maar het lijkt me zo te lezen zeker de moeite waard. Mooie illustraties ook!

Vlimbouter zei

Een oud lievelingsboek terug kunnen kopen: dat is toch echt super! Geniet er maar van!
Maar dat kannetje vind ik ook heel leuk, hoor.
Ik zal toch ook eens naar de Kringloopwinkel moeten. Ik vrees alleen dat ik dan weer te veel leuke dingetjes zie staan en er dan thuis weer een plekje moet voor zoeken....

Villa Zeezicht zei

Heerlijk dit soort vondsten! Daar wordt je helemaal blij van ;o)

Kitty zei

Jij hebt er wel een neus voor hoor, geweldig! Dat kannetje daar zou ik zo voorbij lopen maar met een paar bloemen er in is het toch wel héél erg schattig!