Totaal aantal pageviews

vrijdag 25 maart 2016

Van Zwolle naar Assen en de Maya's

Na een voortreffelijk ontbijt, de volgende ochtend, checkten we uit en lieten de koffer achter in het hotel. En met het boekenweekgeschenk in de hand gingen we gratis op weg naar Assen. Vanuit Assen zouden we dan weer naar huis aan het eind van de dag. Ik had twee boeken gekocht, dus het reisje kostte ons niks. Maar omdat ik toch nog een klein boekje had gekocht in Waanders, kreeg ik weer een boekenweekgeschenk. En bedacht dat ik dat boekje op het station zou kunnen weggeven aan iemand die een kaartje ging kopen.
Nog nooit kwam een boekje beter van pas. Want er was een vrouw die er tamelijk onder de drugs uit zag en die de nacht op straat had doorgebracht volgens haar hulpverlener,  die haar naar het station begeleidde. Zij kreeg mijn boekje en toen ze eenmaal begreep dat ze gratis mocht reizen, was ze hartstikke blij. Ze wilde trouwens graag in vol ornaat op de foto, maar dat heb ik maar niet gedaan.

Verder had geloof ik bijna iedereen het boekje van Esther Gerritsen in de hand. Er werd ook niet gecontroleerd in de trein. Superdruk was het. We konden niet zitten. Maar ach, Frits zat op de trap en ik hing een beetje.

Ik had bovendien een boek bij me dat ik zeer boeiend vond. Van de bieb. Een populair boek hoor, in de Zwolse boekhandel lagen stapels. Dus ik verveelde me niet en we waren er best snel

I
Nou, heel veel mensen hadden hetzelfde idee, dus in hordes verplaatsten we ons naar het Drents Museum voor een tentoonstelling: Maya's, Heersers van het Regenwoud.

We stonden een tijdje in de rij voor het museum en werden geamuseerd door deze muzikanten. Die erg blij keken en wel flink wat in hun hoed kregen.

Al met al duurde het wachten misschien tien minuten, dus dat viel mee. We vroegen ons wel af hoe druk het binnen zou zijn, maar omdat veel mensen niet naar de Maya's gingen maar naar Harry (Cuby) Muskee, viel dat ook wel mee. Het was druk, maar niet erg irritant.
De tentoonstelling vonden wij heel bijzonder. Heel bijzonder. Interessant sowieso en prachtig.
Een klein voorproefje? Kijk:

Wij zijn ooit, zo'n veertig jaar geleden, in Mexico geweest. En zagen daar een beetje Maya cultuur.  Eigenlijk hadden we net tegen elkaar gezegd dat we best nog eens zouden willen. Het was een prachtige reis, toen.
Maar omdat ik niet meer ga vliegen, zit een Mexicoreis er nu niet meer in.
Gelukkig was dit ook erg mooi. Een zeer interessant volk, die Maya's. Ik ga me er nog maar eens een beetje in verdiepen en ik zal nog verslag doen van de tentoonstelling.

We hebben trouwens echt geluk gehad, want we hoorden later dat er ook mensen waren geweest, die er niet meer in konden wegens te druk.

Enfin, wij treinden terug naar Zwolle, haalden de koffer op en treinden verder naar huis.

Vorig jaar waren we op één dag met het boekenweekgeschenk naar Groningen gegaan, daarna (toevallig) ook naar Zwolle en toen naar huis. Dat was wel erg veel, toen. Terwijl nu, met die overnachting, we helemaal niet moe waren en het gevoel hadden dat we anders hebben na een week vakantie.

7 opmerkingen:

Kitty zei

Deze staat ook op ons verlanglijstje. :)

Vlimbouter zei

Gratis reizen met een boek in je hand? Hier kennen we dit niet, maar wat een superidee!

Els04 zei

tof!

Marthy zei

In 2008 hebben we een prachtige reis gemaakt , La ruta Maya, door Guatemala en een stukje Mexico. Wat hebben we genoten van de cultuur van de Mayas met hun mooie bouwwerken.

Ageeth Mooij zei

Er kunnen heel veel culturen in één dag ;-)
Fijne uitjes!

anja zei

De vliegangst is nog niet over?
Jammer, maar ik begrijp het wel!

Villa Zeezicht zei

Wat een bijzondere ontmoetingen allemaal! Leuk om te lezen!