Totaal aantal pageviews

woensdag 23 maart 2016

Vandaag

'Laten we durven. 
Laten we graag zien omdat we dat kunnen, en leven – voluit en gretig – omdat wij dat mógen en het daarom dubbel zo goed moeten doen.
Laten we beter leren weten, niet meer morsen met de dagen die al die anderen, daar, zomaar, opeens zijn kwijtgeraakt.
Laten we geen engelen zijn, maar als het kan toch ook geen duivels.
Laten we mensen zijn. En helemaal onszelf worden, niet wie we denken dat anderen wilden dat we waren.
Laten we moed houden, durven wankelen en redden wat er te redden valt. Onszelf bijvoorbeeld, en mekaar.
Laten we stoppen met hopen en doen wat moet gebeuren om het te doen gebeuren, en mild zijn voor wie dat nog niet kan.
Laten we ze openlaten: onze deuren, onze armen, onze geesten.
Laten we pantsers afleggen, en het en de andere tegemoet treden, telkens weer. 

Laten we slapende honden keihard wakker maken. Blijven geloven in dromen die ook uitkomen. Veel verwachten, genoeg spijt hebben, in zeven sloten tegelijk lopen, alle dingen aankijken, ook dat wat ons verontrust.
En laten we minachting koesteren voor de hopeloosheid, weten wat we waard zijn, onszelf gunnen wat we verdienen, want dat is vaak meer dan we geneigd zijn te denken. En laten we begrijpen wat de liefde is, onthouden dat dat alles is, of toch bijna.
Laten we durven. Ja.' 


Griet op de Beeck
22 maart 2016


(Deze tekst werd uitgesproken gisteren in De Wereld Draait Door, door Griet op de Beeck. Een reactie op de aanslagen in Brussel)

19 opmerkingen:

miekequilt zei

Wat mooi. Dank je wel.

Vlimbouter zei

Waar de meesten van ons geen woorden voor hebben is hier zo mooi verwoord. Prachtig!

janusje zei

Wat zegt Griet het mooi... Enkel achter "minachting koesteren..." kan ik me niet scharen. Maar ik begrijp wel wat ze bedoelt en dan ben ik het daar wel weer mee eens. Ik denk dat ik deze tekst hier aan de muur hang. Dankjewel om ze te delen!

baukje zei

Prachtig en zo waar. Ik heb het meteen opgezocht en wel twee keer afgedraaid. Dank voor deze post

Mirjam zei

Prachtige tekst en helemaal juist gesproken.
Ze slaat de plank heel erg raak.
Heel fijne woensdag,
liefs,
Mirjam

Wieneke zei

Ik maak even een klik naar dit logje op Griemmank, omdat ik vind dat veel meer mensen dit moeten lezen. Zelf heb ik het niet gezien, dus dank voor het delen.
Het is schitterend verwoord door deze schrijfster.

Marthy zei

Ik had het filmpje gisteravond al gezien en wilde vandaag precies hetzelfde doen als jij nu gedaan hebt. Ga het nu toch doen zodat zoveel mogelijk mensen dit kunnen lezen.

In de weer zei

Had net de tekst opgezocht om het op m'n blog te zetten toen ik het bij jou zag. Mooi. Heb ook nog de commentaren op haar tekst gelezen en word daar weer heel triest van.

Emie zei

Heb het gisteravond gezien en gehoord en was net als iedereen hier geroerd door haar tekst. Toen ik zag dat jij haar tekst op je blog zette, dacht ik het daarom niet te doen. Maar Marthy heeft ook een punt, je kunt dit natuurlijk ook zoveel mogelijk delen!

Ineke Jonker zei

Ja dit was mooi hé gister bij DWDD. Ik plaatste vanmorgen de link naar haar optreden met dit gedicht op facebook.

Stins zei

Griet geeft er woorden aan... Mooi!!

Bertiebo zei

Zo is het

Bertiebo zei

Gelijk heb je

Els04 zei

mooi, merci!!!

Marga zei

mooi, dankjewel

Jeanne zei

Ja, wat is het prachtig verwoord. Indrukwekkend!

Ageeth Mooij zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Bertiebo zei

Weer een reactie weggehaald. Ik deed het niet. Sorry Ageeth. Dit is iets wat vaker gebeurt en ik weet niet hoe of waarom

Marloeskreatief zei

Mooi