Totaal aantal pageviews

woensdag 21 juni 2017

Crackfree

Kijk, dit is wat ik kocht in die leuke winkel in Haarlem: een pakje Crackfree.
Ik weet dat mijn moeder dat vroeger gebruikte. Crackfree. In die tijd had ik nog geen flauw idee wat het betekende.
In geen honderd jaar had ik er meer aan gedacht en nu stond ik ineens vertederd te kijken naar dit produkt. 'Ah, kijk nou, Crackfree'.
Ik las wat er op staat en dat het een soort stijfsel is. Maar je kan het ook gebruiken om een ruwe huid zacht te krijgen. Staat er op.
En opeens schoten mijn sjaaltjes me te binnen.
Ik ben in het bezit van heel veel sjaals en sjaaltjes. Eigenlijk ben ik gewoon heel erg op dat gebied.
Ik heb ze overal vandaan.
Rommelmarkten, geërfd, gekregen, gekocht.
Met stippeltjes, met bloemen, in knalkleuren, maar ook gedempte tinten. Wol, katoen.
Enfin je zou het rustig een afwijking kunnen noemen. Echt.
Ik draag ze vaak, dus ik voel me niet schuldig.
Maar er is een probleem: als ik die sjaaltjes heb gewassen, zijn ze daarna nog goed hoor, maar slap. Heel slap.
Nu, zomaar ineens,  dacht ik:  'Natuurlijk, Crackfree!  Voor al uw sjaals'.
En ik kocht een pakje

Nou, ik heb het gebruikt, geprobeerd. Twee keer. Maar er is niks gebeurd. De sjaaltjes zijn nog net zo slap als ze waren.
Misschien was de hoeveelheid te klein. Ik deed het in de wasmachine, misschien kan het beter op de hand, in een teiltje.
Ik blijf nog wel even experimenteren, want kwaad kan het niet.
Of hebben jullie misschien een andere manier?Tips, iemand?

18 opmerkingen:

miekequilt zei

Geen idee. Ik ken de naam maar geloof niet dat mijn moeder het gebruikte. Er reageert vast wel iemand die weet hoe het moet. Dus nog even met slappe sjaaltjes lopen!

Marlou zei

Hoi Bertiebo,

jaaaa! Crackfree.
Mijn moeder gebruikte dat ook.
En toen ik hier zojuist las, dat je de sjaaltjes er mee ging doen, dacht ik meteen: ga ik ook doen!
Maar helaas... het is dus niet gelukt.
Ik zou het ook wel willen weten. Die slappe hap!

Is er niet een site met "Oma weet raad?" misschien staat het daar in...

Groetjes!
Marlou

.

Jolande zei

Ik heb Crackfree in een spuitbus en dat gebruik ik alleen voor miniaturen.
Dan zet ik de stof vast zoals ik het wil hebben, spuit er een laagje op en laat het drogen.
Heeft jouw wasmachine een apart programma om dingen te stijven? Anders denk ik dat je het spul er zo weer uitspoelt.
Ik zou het even op de hand proberen.
Leuk trouwens om te lezen dat jij ook een sjaaltjes fan ben, ik heb er ook heel veel, en veel zijn er nu inderdaad slap, maar ik vind dat niet zo erg.

Marloeskreatief zei

Ik dacht dat mijn moeder het oploste en het op de was spoot tijdenns het strijken en later de spuitbus ?.

Ria A.-S. zei

Vroeger (!) gebruikte ik Crackfree voor gehaakte kleedjes, gordijntjes en kastrandjes.
Ik loste het op in een bak, stopte alles wat gesteven moest erin, drukte het uit en hing het op om te drogen.
Crackfree werkt ook enigszins vuil afstotend, dacht ik.
O, nu wil ik ineens weer gehaakte gordijntjes.....

Bertiebo zei

Ja ik had dat programma gebruikt

Bertiebo zei

Nu je dat zegt Marloes krijg ik ineens een vage herinnering aan dat gebruik bij strijken

Bertiebo zei

Ja snap ik

Bertiebo zei

Bertiebo zei

En ik zie nu ook een soort busje voor met een deksel met gaatjes en daarmee werd dan iets op het strijkgoed gesprenkeld

Bertiebo zei

Nu je dat zegt Marloes krijg ik ineens een vage herinnering aan dat gebruik bij strijken

Marga zei

Strijken, ja natuurlijk! Ik heb de eerste 20 jaar van mijn (bijna 45-jarig!) huwelijk de slopen en het bovenste stuk van mijn lakens gesteven. Het ruikt zo heerlijk als je dan je bed hebt verschoond. Ik deed hetzelfde als Ria, oplossen in een emmer, spullen er in, uitwringen en drogen, natuurlijk aan de molen! Daarna strijken.Toen ik het drukker kreeg ben ik er mee gestopt, maar ik krijg nu weer zin om het weer te doen, maar ik denk dat de supermarkt hier het alleen nog heeft in een spuitbus en dat wil ik niet. Ik ga zoeken! Trouwens, ik bedenk nu dat wringen niet meer zo goed gaat. Groet, Marga

Elizabeth zei

Ik ken het spul alleen uit de spuitbus.. Dan kun je het bij het strijken gebruiken. En dan wordt het toch wel hard!

Pippa's Hus zei

Ik ken dit niet. Had er nog nooit van gehoord. XXEsther

Els04 zei

Geen idee maar toffe opwijking ;)

Lot zei

Inderdaad eerst je sjaaltjes wassen en dan in aparte bak crackfree oplossen, sjawl erin dopen en losjes ophangen.

Sjoerd zei

Haha, ik sla over vandaag...

Wieneke zei

Ik gebruik het nu niet meer, maar een aantal jaren geleden had ik altijd een spuitbus Crackfree bij de strijkbout staan. Tijdens het strijken van slappe dingen (ik gebruikte toen nog wasverzachter) spoot ik dat er op en meteen de bout erover. Geen idee of het er nog is, maar het werkte goed.