Totaal aantal pageviews

vrijdag 2 juni 2017

De Romanovs

Wij waren eens in Rusland, in Moskou en in St. Petersburg. Dat was erg interessant en de interesse die ik al had in de Romanovs, werd toen flink aangewakkerd.
En eigenlijk heb ik die belangstelling nog steeds, dus een tentoonstelling in de Hermitage, was beslist een spekkie voor mijn bekkie.

Ik zag veel bekends, maar wat ik niet wist en eigenlijk ook niet zo had verwacht, was dat er oprecht een diepe liefde was tussen tsaar Nicolaas II en zijn vrouw, de tsarina Alexandra Fjodorovna.
Zij zijn de Romanovs die in 1918 vermoord werden, met hun kinderen.
Zij was eigenlijk een Duitse prinses en een kleindochter van koningin Victoria.
Aanvankelijk werd zij niet goedgekeurd en ze wilde zich bovendien niet tot het Russisch orthodoxe geloof bekeren, maar uiteindelijk deed ze dat toch.
En toen twee andere 'kandidaten' af zagen van de eer, stond niets een huwelijk meer in de weg.
Nicolaas ontmoette haar voor het eerst toen ze twaalf was en gaf haar een diamanten broche cadeau. Hij was toen zestien.
Zijn hele verdere leven heeft Nicolaas van haar gehouden.
Zij ook van hem.
Als ze niet bij elkaar waren, schreven ze elkaar en allebei hielden ze trouw en dagelijks een dagboek bij.
Ze kregen vijf kinderen en leidden met het gezin een mooi leven.
Vier prachtige dochters kregen ze en een zoon.
Die zoon leed aan hemofilie en het was maar de vraag of hij ooit zijn vader zou kunnen opvolgen. Als je de foto's ziet, een prachtig jongetje.
Alexandra was dol op haar kinderen en was met regelmaat ziek door de zorgen die ze had, vooral over haar jongste en enige zoon.




Maar de tijden veranderden en Nicolaas was ook eigenlijk niet geschikt voor zijn baan. Hij maakte ernstige fouten, de eerste wereldoorlog brak uit en de revolutie in Rusland, in februari 2017. Dat alles leidde tot het gedwongen aftreden van de tsaar.
En tot hun dood in 1918. Vermoord zijn ze, de tsaar, de tsarina en hun vijf kinderen.
Treurig.


Hier nog wat meer informatie over de tentoonstelling. Nog tot half september te zien: klik

14 opmerkingen:

Marlou zei

Goedemorgen Bertiebo,

je hebt me nieuwsgierig gemaakt...
Ik ga er zeker naar toe, misschien morgen al, als ik Henry mee krijg en anders een andere keer.
Wat een mooie liefe was dat tussen die twee... Ontroerend.
En dat dat hele gezin uitgemoord is... walgelijk!
Was er niet één meisje dat ontkomen was?

Ik ben ook in Moskou en St. Petersburg geweest.
Met de trein naar St. Petersburg. Geweldige ervaring.
En de Hermitage daar... gewoon teveel, wat een indrukken!

Dagdag
Prettig weekend, Marlou

.

Bertiebo zei

Er was een Anastasia, of eigenlijk pretendeerde ze Anastasia te zijn. Maar later is gebleken dat ze het verzonnen had. Ook Anastasia is vermoord. Ik denk dat we dezelfde trip maakten. Wij gingen ook met de trein naar St Petersburg

Bertiebo zei

Er was eerst een 'graf' ontdekt waar de tsaar en de tsarina met drie kinderen in waren gedumpt. Er ontbraken er dus twee. Maar die zijn heel veel later in de buurt gevonden. DNA-onderzoek was toen al zo ver, dat vastgesteld werd dat ze het echt waren en dat die Anastasia gewoon nep was.

Jeanne zei

Ik zie dat de tentoonstelling nog tot september duurt. Ik wacht even een koele dag af en dan ga ik.......

pourquoi pas ??? zei

Het staat al op mijn verlanglijstje. Als klein meisje hoorde ik al het verhaal en het is me blijven fascineren. Volgens mij is het toch geen 20 jaar geleden dat ze definitief konden zeggen dat Anastasia of degenen die dat beweerde het echt niet was?
fijn weekend. Vind het altijd zo leuk om te lezen wat je meemaakt.

Het lieve leven... zei

Ik heb ooit een boek gelezen over Anastasia..idd dat zij het overleefd had omdat zij net in de tuin was met haar verboden liefde. Maar idd..zoiets kan zomaar verzonnen worden..was wel een mooi boek ;)

Bertiebo zei

Wij waren er maandag en buiten was het heeeeel warm. In het museum opvallend koel

Bertiebo zei

Nee dat is nog helemaal niet zo lang geleden. De tsaar en tsarina met drie dochters zijn herbegraven in 1998.

Bertiebo zei

Nee dat is nog helemaal niet zo lang geleden. De tsaar en tsarina met drie dochters zijn herbegraven in 1998.

Els04 zei

boeiend!

Matroos Beek www.beekblog.com zei

Deze tentoonstelling lijkt me echt de moeite.

Vlimbouter zei

Een intrigerend verhaal. Als ik voor september nog eens in Amsterdam kom, ga ik zeker kijken.

Mrs. T. zei

Intrigerende verhalen vind ik het altijd. We kunnen ons er geen voorstelling van maken hoe het was, maar interessant is het zeker.

Mirjam Kakelbont zei

Lang geleden heb ik er een boek over gelezen. Een historische roman waardoor je helemaal met de familie ging meeleven. Het was een dikke pil. Aan het eind voelde het alsof je je familie verloor... De tentoonstelling lijkt me de moeite waard!
Groetjes.