Totaal aantal pageviews

dinsdag 13 juni 2017

De Wensdagen

Bij Els las ik over dit boek en ik wilde het meteen lezen.  
Het is het verhaal van Patricia, de schrijfster zelf, die als klein meisje komt te wonen in de Jordaan. De jaren zeventig.  Haar ouders zijn dan nog bij elkaar en er is ook al een broertje, Lukas. Ze wonen in het enig overgebleven water- en vuurhuisje.
Maar hoewel er nog veel liefde is, scheiden haar ouders en vertrekt haar vader naar Indonesië om daar iets goeds te doen voor anderen.
Eens in de zoveel tijd komt hij dan weer een paar maanden thuis.
Als hun vader er is, organiseert hij wensdagen. Dat zijn dagen dat de kinderen mogen wensen wat ze willen en die wensen worden dan ook, indien enigszins mogelijk, vervuld.
Als hun vader er niet is, missen Patricia en Lukas hem verschrikkelijk en hun moeder mist hem ook heel erg. Ze is er soms dagen ziek van. Daar moeten de kinderen dan mee dealen.
Hun moeder moet creatief zijn met het weinige geld dat ze hebben, maar dat lukt heel goed.
Patricia heeft best een avontuurlijke jeugd daar in dat Amsterdam. Ze heeft veel vrijheid en onderneemt van alles. Een hippiejeugd.
Later krijgt Patricia's moeder een nieuwe vriend, Wallie. Patricia moet daar erg aan wennen. Helemaal als er een nieuwe baby komt.
Daar eindigt het boek.
Bedankt voor de tip, Els. Ik heb het achter elkaar uitgelezen.  Fantastisch boek.
Ik werd ook heel nieuwsgierig naar Patricia nu. En ik vond dit gesprek.


5 opmerkingen:

Marlou zei

Hoi Bertiebo,

Heb even naar het filmpje gekeken.
Misschien ga ik het boek ook wel een keer lezen.
Heb wél niet zo lang geleden het boek van Theo Thijssen over zijn jeugd in de Jordaan gelezen.
Daar heb ik ontzettend van genoten, van dat ondernemende jochie en het leven in de Jordaan...
(In de ochtend van het leven)

Voorlopig heb ik nog zo'n stapel liggen, dat ik de tip op een lijstje zet...

Dagdag!
groetjes van Marlou

.

Bertiebo zei

Ja nou noem je ook wat. Theo Thijssen, die is niet te overtreffen in mijn ogen...

Bertiebo zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
lien zei

Ik heb net Judas uit, speelt zich ook gedeeltelijk af in de Jordaan. Ik word nu wel erg nieuwsgierig naar dit boek, ga het onthouden!

KnutzEls zei

Het raakte me zo, ik herkende er ook kleine atukjes van mijn jeugd in. Anders, maar toch herkenbaar.