Totaal aantal pageviews

donderdag 1 juni 2017

Klassiekers


 Er zijn boeken waarvan ik vind dat ik ze eigenlijk gelezen zou moeten hebben. Klassiekers.
Maar iets houdt me dan altijd tegen en dat heeft beslist te maken met mijn middelbare schooltijd, waarin ik boeken moest lezen die mijn interesse niet hadden, omdat ik ze gewoon niet snapte.
Ik heb dat vast al eens vaker verteld en dat komt dan weer  omdat het nog steeds een frustratie is.
Enfin, die lijst klassiekers zit dus in mijn hoofd.
Omdat ik ook wel begrijp dat het niet voor niets klassiekers zijn geworden.
Dus af en toe probeer ik er eentje.
Twee mogelijkheden zijn er dan: voorgoed van mijn lijst geschrapt en niet eens uitgelezen of... beter laat dan nooit, wat een fijn boek.
Dit boek had iemand van mijn leesclub meegenomen:  Spaar de spotvogel
Het hoort beslist in de laatste categorie. Wat een  boek!!!!
De schrijfster Harper Lee, kreeg er de Pulitzerprijs in 1961 voor en dat lijkt me zeer terecht. Het boek verscheen in 1960.
De schrijfster overleed vorig jaar, toen dacht ik ook al 'O ja, dat wil ik lezen'.
'To Kill a Mocking Bird' is de oorspronkelijke titel.

Het verhaal:
Atticus Finch is advocaat in een stadje in het zuiden van de Verenigde Staten. 
Zijn vrouw is overleden en hij voedt zijn kinderen alleen op, met een huishoudster, een zwarte vrouw: Calpurnia. 
Hij voedt zijn kinderen heel goed op. Met waarden als eerlijkheid en trouw. Ze adoreren hun vader, die ze gewoon bij zijn naam noemen: Atticus.
De kinderen zijn zes en tien als het verhaal begint in de jaren dertig. Een meisje Jane Louise, bijgenaamd Scout. Zij vertelt het verhaal. En een jongen, Jem. 
De kinderen hebben een goed leven, ze maken hun avonturen samen met hun vriend Dill en we leren de mensen in het stadje goed kennen. Juffrouw Maudi, de taartenbakster. Boo Radley, die eigenlijk Arthur heet en waar de kinderen doodsbang voor zijn.
Het is crisis en er is armoede, overal, maar vooral ook bij de zwarte bevolking.
En dan wordt een zwarte man , Tom Robinson gearresteerd. Hij zou een blanke vrouw hebben mishandeld en verkracht. 
Atticus Finch wordt aangesteld als zijn advocaat. Tijdens het proces dat volgt, wordt Robinsons onschuld aangetoond. 
Maar ja, het is nog maar 1935 en in het Zuiden zijn de zwarten nog slechts dienbaar en kunnen met Boy worden aangeduid. Ondanks Atticus' inspanning wordt Tom Robinson veroordeeld. 

De titel:
Je kunt op andere vogels schieten, maar nooit  op een spotvogel, want spotvogels, die zijn onschuldig en als je er een dood schiet, vermoord je de onschuld, als het ware. 

Toen ik het boek uit had, was ik zwaar onder de indruk.
Ik googelde even op de schrijfster en ontdekte dat er ook een film van dit boek is gemaakt. Ook met de titel To Kill a Mocking Bird.
Ha, en dan is daar Netflix. Ik zocht en ja hoor, die film is gewoon te bekijken. Met in de hoofdrol Gregory Peck. Die kreeg er een Oscar voor.
Een Pulitzerprijs voor het boek en een Oscar voor de film.
Dat is heel wat toch?




De film viel tegen. Ik vond het net lijken of er in papieren decors werd gespeeld en ik vond de kinderen niet goed spelen.
De verhaallijn werd wel goed gevolgd, al weet ik dat niet zeker omdat ik de film niet helemaal uitkeek. Misschien maak ik het nog af, maar ik twijfel
Toch is het in dit geval wel leuk om de trailer te laten zien. Je krijgt een impressie.
En trouwens... Gregory Peck vond ik wel goed. Ja, hij kón die Atticus Finch ook gewoon niet verpesten. Zo'n aardige vader en man en ook nog zo'n goeie advocaat...

Maar het boek... prachtig!

7 opmerkingen:

Marlou zei

Goodmorning Bertiebo,

ja, die film heb ik honderd jaar geleden gezien.
Ik was er toen zwaar van onder de indruk.
De kartonnen decors zag ik niet, dat de kindertjes slecht speelden zag ik niet.
Alleen het vreselijke onrecht dat werd gedaan en Gregory Peck natuurlijk...man man, wat speelde die indrukwekkend.
Maar we haden toen meer geduld en nu zou het me allemaal te langzaam zijn...

Goeie recensie van het boek! Dank je wel.

groetjes van Marlou

(Heb vorige week een goeie film gezien: I'm not your negro. Een documentaire naar aanleiding van teksten van James Baldwin. Maakt ook heel veel indruk. Zien!)

.

izerina zei

Je maakt me nieuwsgierig naar dat boek

Saralien zei

Off topic: dank voor je reacti eop mijn blog! Ik ben natuurlijk wel zo nieuwsgierig dat ik nu even kom kijken wat jij schrijft :-) Ik ga je volgen!

Wieneke zei

Ik zou best willen dat er opnieuw een film werd gemaakt van dit prachtige boek.

arcobaleno zei

Schitterend, deel 2 vorig jaar uitgekomen is een teleurstelling.

Marthy zei

Ptachtig boek, jaren geleden gelezen.

Els04 zei

Stond al op mijn bib lijstje!