Totaal aantal pageviews

donderdag 15 juni 2017

Kunstraadsels

Kunstraadsels, die op televisie behandeld worden. Ik zag de eerste twee afleveringen. Er komen er nog vier. Leuk om te zien.
Bijvoorbeeld:
Het Rijksmuseum in Amsterdam, kocht (voor 11,9 miljoen euro) het schilderij 'De Burgemeester van Delft en zijn Dochter' van Jan Steen. Dat was 12 jaar geleden en toen was het de grootste aankoop ooit, van dit museum.
De vraag die in het programma wordt gesteld: Zijn dit wel echt de burgemeester en zijn dochter die daar zo mooi zijn afgebeeld?

En dan gaat een zeer deskundig iemand namelijk professor Frans Grijzenhout op onderzoek uit. Hij is hoogleraar Kunstgeschiedenis aan de universiteit van Amsterdam.
Speuren in archieven gaat hij, praten met andere deskundigen enzovoorts, kijken in Delft, de plaats zoeken die is afgebeeld.
Aan het eind van het programma wordt duidelijk of het allemaal klopt.

Foto: Omroep Max


In de eerste aflevering stond dit schilderij van Ferdinand Bol centraal. Een 'portret van een acht-jarige jongen', volgens het naambordje op het schilderij.
Maar wie is dan wel die acht-jarige jongen. Waarom dat glas wijn, dat is niet logisch?  Waar duiden de citroenen op?
Er volgt een speurtocht.
Zo'n programma dus. Erg leuk om te zien, dat zei ik al.
Vanavond aflevering 3. 20.25. NPO 2

5 opmerkingen:

Marlou zei

Goedemorgen Bertiebo!

Dat jochie met dat wijnglas?!

Dat programma lijkt me wel wat... Ik kijk ook naar Meesterwerken.
Is wel iets anders, maar ook gaaf.
Ik ga meteen even regelen, dat dit opgenomen wordt...
Bedankt voor de tip!

(En leuk dat je meegaat naar Scotland!:-))

groetjes van Marlou

.

Sjoerd zei

Dat lijkt me inderdaad erg leuk, zo'n speurtocht in het verleden.

Neeltje zei

Leuk!

Floor zei

Heb de twee afleveringen gezien, erg leuk om naar te kijken.
Ben er gek op als er dingen worden onderzocht en gespeurd wordt naar de echte personen die er op staan.
Vanavond dus weer genieten.

Mirjam Kakelbont zei

Ik ben niet zo'n tv-kijker. Daardoor mis ik soms wel wat moois, ik geef het toe!