Totaal aantal pageviews

woensdag 29 maart 2017

So what are Poffertjes

Kijk, een bord om toeristen (in Amsterdam)  duidelijk te maken wat poffertjes zijn.
Mij hoef je dat niet duidelijk te maken, ik weet wat poffertjes zijn en bovendien ben ik er dol op.
Er is helaas een probleem, ik ben niet goed in poffertjes bakken.
Misschien maar beter ook, anders zou ik het iedere week doen denk ik.
Ik was er al niet goed in toen de kinderen klein waren, uit frustratie heb ik de pan die ik toen had weggedaan.
Maar met Sinterklaas vroeg mijn schoonzoon een poffertjespan.
Dus die kocht deze Sint voor hem, want ik zag voor me hoe hij dan voor zijn drie dochters poffertjes zou bakken.
Een goeie kocht ik, een hele zware, niet zo een flutding.
De man in de winkel waar ik hem kocht, had me bezworen dat het met deze pan gewoon niet fout kón gaan.
Ha, dan kende hij mij nog niet.
Ik heb het geprobeerd.
Ik heb de pan geleend en ik heb het geduldig geprobeerd, echt waar.
Mijn man die soms handiger is, probeerde het ook.
Maar we moesten daarna toch echt een broodje eten, want die poffers waren gewoon weer niet te vr... Net als vroeger.
Had ik nog wel zo'n schattig kannetje gebruikt om het beslag in de holletjes te gieten, maar ook dat hielp niet.


Deze zien er nog niet eens zo slecht uit, ze waren iets te donker.
Maar ze waren niet gaar en werden dat ook niet. En het volgende baksel was weer te licht en ook niet gaar.
Ik zal nu weer moeten wachten tot het kermis is of zo. Want die pan ga ik niet meer lenen.
Of heeft iemand nog een goeie tip?



14 opmerkingen:

Jeanette Renting zei

Nee, een tip heb ik niet. Ik was er ook niet heel goed in toen de kinderen klein waren. En waar onze pan is gebleven, geen idee.
Is schoonzoon wel goed in poffertjes bakken?

Wieneke zei

Ik kan wel perfecte pannenkoeken bakken, maar poffertjes zijn mij nog nooit goed gelukt. De P-Pan is al lang geleden weggegeven. Maar bij nader inzien is het zo maar beter ook. :-)

Jolande zei

Ik kan wel goed poffertjes bakken :-)
Ik heb dezelfde pan en die laat ik eerst heel heet worden.
Naast de pan heb ik een schaaltje met olijfolie (gele) staan en een kwastje, waarmee ik de pan tussen elke serie poffertjes mee invet.
Ik heb geen kannetje maar een soort spuitfles, die bij de pan hoorde, die vul ik en daar spuit ik het beslag mee in de pan, zowel invetten als spuiten doe ik wel heel snel.
Vervolgens heb ik een fonduevorkje, waarmee ik onder de poffertjes doorga als ze enigszins gaar zijn om aanbakken te voorkomen en met die vork en een normale draai ik ze ook om.
Nu kook ik wel op een keramische plaat i.p.v. gas en die draai ik een stuk lager na het verhitten, maar dat zou je met gas ook moeten kunnen doen dus ik weet niet of daar het verschil zit.
Als de bovenkant niet meer 'glimt' draai ik ze om en laat ik ze aan de onderkant nog even bakken,.
En dan ga ik nu eens nadenken wat we zullen gaan eten vanavond hahahaha

Jeanne zei

Ik heb nog nooit poffertjes gebakken en ga het ook niet doen. Ik ken mezelf: 'ik ben geen keukenprinses'. Helaas, maar inmiddels berust ik daar maar in.

Marthy zei

Pannekoeken gaat goed, lekker zelfs maar poffertjes, nee die kwamen nooit echt goed uit de pan bij mij. Ik had ook zo'n zware pan en heb hem maar weggedaan. Onze kleinkinderen zijn heel tevreden met mijn pannekoeken en een portie poffertjes koop ik wel als ze ergens gebakken worden.

Anoniem zei

Ik koop ze kant en klaar bij de supermarkt en dan gewoon en beetje opwarmen in de koekenpan. Of ze echt de lekkerste zijn weet ik niet, maar ze ruiken lekker tijdens het bakken en smaken best wel.

Mirjam zei

Ik heb ook nog nooit poffertjes zelf gebakken. We kochten ze wel eens een enkele keer op de kermis, maar eigenlijk kan ik op één hand de keren tellen dat ik poffertjes heb gegeten. Pas geleden kwam ik er achter dat ik ze eigenlijk wel heel erg lekker vind...
Dus als ik ze nog eens ergens tegenkom, dan koop ik zeker een portie... maar zelf bakken, nee dat ga ik maar niet doen.
Fijne rest van de dag,
liefs,
Mirjam

Pippa's Hus zei

Ik heb geen tip maar wel zin in poffertjes! :-)) XX Esther

In de weer zei

Is het je schoonzoon wel gelukt ? Vroeger heb ik ze wel eens gebakken maar ik vond het altijd te lang duren, pannekoeken gaat veel sneller.
Toen de kleinkinderen nog kleiner waren bakte ik ook nog wel eens pannekoeken maar nu vind ik dat ook weer te veel werk want we zijn dan meestal met z'n tienen. Maar ook daar heb ik weer een oplossing voor. In Frankrijk kocht ik een pannekoekenplaat om aan tafel te bakken. Iedereen bakt nu zijn eigen koekjes. Onze zoon brengt dan zijn plaat ook mee dan kunnen we er 12 tegelijk bakken. Ze zijn groter dan poffertjes maar kleiner dan pannekoeken. Het is altijd feest wanneer we dat doen want iedereen kan er op doen net waar hij/zij zin in heeft, hartig of zoet. Op tafel zet ik gerookte spekjes, strooikaas, paprika, uien, tomaten en natuurlijk poedersuiker, kaneel en stroop maar je kan er vanalles nog bij verzinnen. Het is maar waar je van houdt. Leuk hoor zo'n " crêpe party ".

Het lieve leven... zei

Ik doe het idd net als Jolande, gaat goed. En wat belangrijk is om de pan na gebruik niet te schoon te maken. Even spoelen met kokend water en een drupje afwasmiddel is voldoende. Hij moet vettig blijven. Lekker!!

Villa Zeezicht zei

Jaa.. poffertjes! Járenlang met veel plezier voor de kinders en vriendjes/vriendinnetjes gebakken! Het eerste baksel was wel altijd wat minder, dat kon ik soms weggooien, maar als we eenmaal op gang waren ging het aan de lopende band zonder mankeren. Ik gebruikte alleen nooit geen kant-en-klare mix, maar een eigen recept, en dat ging zonder mankeren de mondjes in ;o) Mooie herinneringen!

Alet Venhuizen zei

Nee poffertjes kennen ze hier in Frankrijk ook niet.
Ik vind ze ook erg lekker maar heb ze nog nooit zelf gebakken. Koop ze altijd kant en klaar ;-)

Vlimbouter zei

Ik heb nog nooit poffertjes gegeten. Ik ken ze ook niet; Als ik nog eens naar Nederlan ga, zal ik zeker uitkijken of ze ergens gebakken worden.

Jolande zei

Vlimbouter volgens mij woon je in Belgie en daar zijn ze te koop bij Delhaize, Albert Heijn, Carrefour en de Spar, of de Colruyt ze ook heeft weet ik niet, maar misschien ook wel.
Ze zijn natuurlijk niet zo lekker als versgebakken, maar als je ze eens wil proeven, ze zijn zeker niet slecht.