Totaal aantal pageviews

maandag 24 september 2012

Woedend

Oh man ik ben toch zo ontzettend kwaad. Het zit zo. Wij wonen in een rijtje en voor ons huis ligt een plantsoen. Nou ja, het mag de naam eigenlijk niet dragen, het is meer een soort veldje waar een paar (veel te hoge) bomen staan en wat ongeregelde struiken. Vijfendertig jaar geleden door de gemeente aangeplant en altijd enigszins onderhouden. Maar het ziet er uit als een gribus. Nu gaat het om één van die bomen. Een naaldboom is het, het merk weet ik niet. Hij is hoog, heel hoog en heeft een kale stam. Deze boom neemt bij mij aardig wat (zon)licht weg, maar het ergste zijn de naalden die hij laat vallen. En de denneappels. Dat gaat het hele jaar door, bruine naalden zijn het. Je kunt het aanvegen, maar een dag later is het weer zo. En al die rotzooi loop je naar binnen. Naast de boom ligt een speelveldje met wat toestellen, daaronder zo'n soort zachte landingsplaats, ook helemaal vol met naalden. De hond krijgt ze in zijn pootjes, de kinderen in hun knietjes. De boom misstaat als enige naaldboom bovendien in deze gribus, al begrijp ik dat smaken verschillen. Nou dat leken mij argumenten genoeg om de gemeente te bellen om te vragen of die boom gekapt kan worden. Temeer daar alle omwonenden het er mee eens zijn. Het heeft een maand en heel wat gesprekjes gekost voor er iemand kwam kijken. Dat was vorige week. De man hoorde onze problemen aan, bekeek de boom, zou met zijn chef overleggen en mij laten weten wat er zou gebeuren. Vrijdag belde hij terug. Er was voor de gemeente geen reden om de boom te kappen omdat: -de boom niet misstaat -wij er te weinig overlast van zouden ondervinden -er mensen in Hoorn wonen die de boom wel mooi vinden Desgevraagd gaf hij aan dat het geen financiële kwestie is. Ik heb al mijn gedachten nog een keer gemeld, maar dat werd natuurlijk een gesprek zonder eind. Het is dus zo dat één mens gaat bepalen dat ik te weinig overlast ondervind van zo'n boom. Dat lijkt me niet zo superdemocratisch. De chef spreken dat kon niet. Dus heb ik nu maar een afspraak gemaakt met de betreffende wethouder. Zijn secretaresse meldde dat de wethouder zich eerst in de zaak gaat verdiepen en mij volgende week zal terugbellen.

2 opmerkingen:

Wieneke zei

Zo te lezen is het een Douglas spar. Die kan gewoon weg, want heeft geen enkele waarde. Als het nu een beuk of zo was... In de ons dorp omringende natuurgebieden zijn ze momenteel als dollen die sparren aan het kappen. Ooit aangelegd als produktiebos en nu heeft Staatsbosbeheer geld nodig en worden ze gekapt en de stammen verkocht. Ze planten ze ook niet meer aan, zo heb ik begrepen.
De buurtbewoners moeten een petitie ondertekenen. Dát wil wel eens helpen. En je zou de plaatselijke krant kunnen interesseren ervoor. De barricaden op,Bettie!

Anoniem zei

Go, Bettie, go! Actie, actie, harde actie. Naalden en appels vegen, vegen, vegen tot je een flinke voorraad hebt en de krant erbij en Staatsbosbeheer bellen dat ze hem gratis mogen hebben...niks wethouder, meteen naar de koningin....SUCCES, hou ons op de hoogte!
MIEN