Totaal aantal pageviews

zaterdag 29 november 2014

Theaterkerk Wadway

Een oud kerkje, zoals er zo veel zijn. Misschien nog in gebruik, misschien ook niet, denk je als je er langs komt.
Nou ik kan je vertellen dat dit kerkje uit 1547 nog in gebruik is.
Namelijk als theater. Het is dan ook de theaterkerk Wadway. En Wadway is een klein dorpje bij mij in de buurt.
Ik houd er van. Van een kerk die niet meer voor het oorspronkelijke doel wordt gebruikt maar toch niet verloren gaat.
Vaak had ik er over gehoord. We zijn er ook regelmatig langs gefietst en we hebben wel eens een poging gedaan om er een voorstelling bij te wonen. Maar het theater is populair en niet heel groot en zo'n voorstelling is vaak uitverkocht. Ach en dan vergaten we het ook weer. Tenslotte is hier in Hoorn ook een groot theater. Makkelijk, dichtbij.
Maar eigenlijk vind ik een klein theater veel aantrekkelijker.
Veel beroemdheden hebben hier trouwens in hun beginperiode opgetreden. Herman van Veen bijv. en Youp van ;t Hek.  Gevestigde namen en debutanten.  Op allerlei gebied.
En nu dan, eindelijk,  is het gelukt. We gingen een voorstelling bijwonen. Een try-out van het nieuwe programma van Micha Wertheim.
Ik kende hem niet. Maar mijn man en een van onze zoons zijn vorig jaar samen naar een voorstelling geweest en kwamen enthousiast terug. Dus vandaar.
Ter voorbereiding keek ik even een youtubeje:



Ja ik bedoel je moet toch weten of je vooraan kunt gaan zitten, nietwaar?
Voor de zekerheid deden we dat dus maar niet.
Maar ik vond het een hele goede voorstelling. Knap ook. Met helemaal niks. geen effecten, geen decor, niks. Alleen een man die vertelt wat hij wil vertellen. Die lange stiltes laat vallen en die heel erg geestig is. Ik ben fan!

En vanavond op NPO 3, om 23.00 uur kun je de TV-registratie zien van één van Wertheims voorstellingen.
Jammer dat het pas om elf uur begint, maar ja, dat is wel vaker met goede programma's. En je kunt het opnemen, natuurlijk.

1 opmerking:

Ingrid Orens zei

Ik ben gewonnen voor dat kerkje ! Het moet echt leuk zijn om daar naar 't theater te gaan, zo mooi !