Totaal aantal pageviews

vrijdag 13 december 2013

Beter Rekenen

Op 'werk'dagen zit ik al aan het ontbijt mijn (ahum) taken te doen bij Beter Rekenen (en Beter Engels en Beter Spellen). Want een mens moet in training blijven en ik wil dat dan achter de rug hebben.
Een paar weken geleden,  was er een som die mij veel moeite gaf. De vierde natuurlijk. 't Is altijd de vierde die problemen oplevert. En om eerlijk te zijn vind ik het ook niet echt rekenen. Het is vaak een kwestie van logisch nadenken en inzicht en tja, vooral dat laatste ontbreekt mijn ten enenmale!!!
Enfin, dit was de som:

In een klas met twee keer zo veel meisjes als jongens had de leraar een bepaalde regel ingesteld.

Elke maandagochtend bij het begin van de lesdag moesten de leerlingen een buiging naar elkaar en naar de leraar maken. Dus elk meisje maakte een buiging naar elk ander meisje, naar iedere jongen en naar de leraar; iedere jongen maakte een buiging naar elke andere jongen, naar ieder meisje en naar de leraar. De leraar zelf boog niet, maar keek toe.

Elke maandagochtend werden er in totaal 900 buigingen gemaakt.
Er zaten
........ jongens in de klas.


Toen ik uiteindelijk (de volgende dag) het juiste antwoord had gevonden, vulde ik per ongeluk het aantal meisjes in. Alsnog fout, maar dat vond ik niet zo erg, die 100% zal ik wel nooit halen.
En jullie? Is dit een soort som die jullie fluitend oplossen?

4 opmerkingen:

Unknown zei

Pfff, mij niet gezien!

Nanos zei

Volgens mij 10 jongens

KnutzEls zei

Oh nee, veel te ingewikkeld. Dat zijn van die x- en y-sommen waar ik geen bal van snap.

Wieneke zei

Uh ja.... *fluit vrolijk verder*