Totaal aantal pageviews

zondag 20 juli 2014

Jette Schröder: Lieke in de hoofdrol

Altijd als we op Anna passen zie ik heel veel kinderboeken. Vooral omdat Anna ze aansleept, ze wil altijd heel graag voorgelezen worden. Maar ook omdat ik van kinderboeken houd.
Er zijn zoveel leuke boeken voor hele jonge kinderen.
Het leukst vind ik de boekjes waar zo'n kleine Anna ook wat mee kán.
Bijv. een boekje waar een tram in staat en als je dan op een knopje drukt hoor je het geluid van een tram. Of van een fietsbel bij een plaatje van een fiets.  Toen Anna nog niet de kracht had om zelf te drukken, pakte ze al mijn vinger en zette die op de knop.
Of een boekje met allerlei dieren en dan kun je met je vinger aaien over zo'n dier en voel je de huid. Echt heel leuk en je weet niet niet hoe snel zo'n kleintje door heeft wat er moet gebeuren.

Dus toen ik dit boek zag staan was ik verbaasd. Want hier is Anna echt nog niet aan toe.
Maar toen zag ik het: dit boekje is geschreven door Jette Schröder en zij is zeer binnenkort (ook officieel) Anna's tante.  Ik heb haar verschillende keren ontmoet op verjaardagen.
Nou en als je de schrijfster kent, ga je het natuurlijk lezen.
En ik moet zeggen het is een hartstikke leuk boekje. Het ziet er goed uit, het is een leuk verhaal en het is goed geschreven.
Het is eigenlijk een meisjesboek. Zo'n boek waar ik als kind dol op was. Maar dan zeer beslist van deze tijd.

Het verhaal:
De klas gaat een toneelstuk opvoeren en na een spannende auditie krijgt Lieke de hoofdrol. Ze is dolgelukkig, maar haar beste vriendin Eva doet ineens heel raar tegen haar. Wat is er aan de hand en waarom wil Sam, de nieuwe jongen, niet meedoen met het toneelstuk? Komt het allemaal nog wel goed..?


Van de hoofdpersonen staan er door het hele boek verspreid,  vriendenboekbladzijdes.
Met achterin ook zo'n bladzijde van Jette zelf. Wat een idee.
Verder is er nog een website voor meisjes die vriendin met Lieke willen worden.

Jette is al bezig met het tweede boek hoorde ik.

En Anna? Die boft maar met zo'n leuke tante. Trouwens, ze heeft nog zeven andere tantes en ooms en dáár boft ze ook mee!

4 opmerkingen:

Jette zei

Lieve Bettie,

Bedankt voor deze leuke blog. Mijn eerste recensie!! Ik ben er erg blij mee.

Groetjes,
Jette

Katrien zei

Wat leuk om te lezen hoe je met bij je kleindochter op jonge leeftijd het leesplezier al bevordert.
Dat gaat helemaal goed komen met zo'n tante en oma.
Komen jullie ook eens bij ons langs in de bibliotheek?
We hebben voor hele jonge kinderen voel en doe boekjes (die wij na elke uitlening wassen) het heet boekstart.

Groetjes Katrien.

Bertiebo zei

Anna's moeder is degene die hier achter zit hoor Katrien. Ze nam Anna al mee naar de bieb toen het kind een paar maanden was. Kreeg ze zo'n boekstartkoffertje.
En Anna's andere oma verzamelt prentenboeken.
En het maakt verschil hoor! In mijn werk heb ik veel met kinderen te maken gehad die niet met boeken werden opgevoed en niet werden voorgelezen. Dat is een groot gemis!
En waar is jouw bieb?

Katrien zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.