Totaal aantal pageviews

vrijdag 9 april 2021

En nou gaat het alweer over Jan van Eick

Dat Middeleeuwse kunst in het algemeen en Jan van Eijck in het bijzonder,  indruk op me hebben gemaakt, is misschien wel duidelijk. 
Dat kwam doordat ik een kunstgeschiedenis-studie deed van de Vrije Academie en door de docent werd mijn interesse gewekt voor juist die periode.  
Ik baalde dan ook als een stekker dat Corona er voor zorgde dat die cursus niet afgemaakt kon worden. 

Ja online, door iemand die me nauwelijks kon boeien, die niet enthousiast was, niet fijn om naar te luisteren. Enfin ik maakte het eerste jaar dus af met een vervelend laatste stuk, maar van het tweede jaar was geen sprake natuurlijk. 
Amsterdam? Met z'n allen in een zaaltje? Daarvan was voor mij geen sprake in oktober 2020. 

Maar ik ben wel blijven lezen en kijken natuurlijk. En de docent die het zo goed deed, bleek nu een korte cursus te geven,  online,  over de portretten van Jan van Eijck. Die lessen heb ik gevolgd, met veel plezier. Als vanouds

Want die Jan van Eijck was wel wat bijzonders hoor en die portretten zijn zo mooi. Helemaal als iemand er van alles over vertelt wat me anders misschien niet eens zou zijn opgevallen.


Zo werden deze portretten bijvoorbeeld besproken. Allebei onderdeel van dat fantastische Lam Gods. Portretten van Joos Vijd en Elizabeth Borluut. Zie je die pukkels en die kloppende ader op het hoofd van de man? 
Nee, je ziet het niet zo heel goed hè, daarom ook nog even een ander portret.  Onderdeel van een groot schilderij getiteld: Madonna met kanunnik Joris van der Paele:


De kanunnik bestelde het schilderij in 1434. Veertienvierendertig!! Hoe levensecht is dat allemaal. 
De man, dat is bekend, leed aan reuma en zijn gezichtsvermogen nam af. Dat zie je dus allemaal. 

Wat ik niet wist is dat de lijsten van zo'n paneel vaak veel te vertellen hebben. Zo staat er op sommige lijsten 'Als ick kan',  wat zoveel wil zeggen als 'Zo goed als ik kan' en dat was echt een soort devies van de schilder. 
 'Johes de Eijck me fecit'  (maakte me) staat er ook. Zijn signatuur. En een datum. Allemaal op zo'n lijst. Dat was nieuw. Olieverf is trouwens naar alle  waarschijnlijkheid ook uitgevonden door Jan van Eijck. Dat was ook nieuw. 

Nog even het hele paneel:


Toch ben ik beter gaan kijken. Dit schilderij heb ik al vaker bewonderd,  vanwege Maria met het kindje. Ik heb het zelfs in het echt gezien, in Brugge.  



Maar dat dat kindje een parkiet vasthoudt, dat had ik tot nu toe gemist. Waarom? Wat is de betekenis van die parkiet? 
Was het een echte les geweest had ik dat zeker gevraagd. Maar googelend kom je ook een heel eind.


En als je het ook zou willen weten, van die parkiet? Klik.



19 opmerkingen:

Iris Flavia zei

Amazing how life-like this is. Yes, back then (2020!!!) we could enjoy everything together...

miekequilt zei

Wat een verhaal weer. Ik heb natuurlijk meteen bij het linkje gekeken. Leuk dat je zoveel voor ons uitzoekt.
Fijn dat er internet bestaat hè.

Judy zei

Wat is een docent toch belangrijk! Ik herinner me ook van die inspirerende docenten van de middelbare school. Interessant, het verhaal van het parkietje!

Emie zei

En op deze manier volgde ik dus een minicollege kunsthistorie dankzij jouw speurwerk.Heel interessant.

Kitty zei

Ik ben niet zo'n liefhebber van de oude meesters, al kan ik er in een museum wel vaak een poosje naar staren omdat het zo onwijs knap is. Maar de verhalen erachter, de betekenis van allerlei dingen die je op zo'n schilderij ziet, dat vind ik dan wel weer enorm interessant. Dat had ik op school trouwens ook met oude literatuur/afbeeldingen, waarom een egelantier en niet zomaar een boom, dat soort dingen.

Sjoerd zei

Een interessant verhaal, zoeken en vinden is natuurlijk het mooiste.

KnutzEls zei

Luister nu naar de podcast en dat boek ga ik ook lezen. Nou nog een reisje naar Gent plannen om nog eens opnieuw te kijken.....

Yova zei

Heel interessant verhaal om te lezen. Daar word je wijs van. Prachtig om te zien van deze foto's. Goed!!

biebkriebels zei

Leuk zo'n uitleg van de details, zo bekijk je een schilderij weer heel anders.

schrijfselsvanmij zei

Dank voor je uitleg, ooit wil ik het schilderij gaan bekijken, met andere ogen :-)

Neeltje zei

Ja, het is een kunst om kunst online op een boeiende manier uit te leggen. Fijn dat je genoten hebt. En bedankt voor het delen.

Anoniem zei

Ik ben al een "fan" als je dat kunt zeggen van Jan van Eijck sinds mijn peetoom mijn zus en mij meenam naar Gent om het schilderij te gaan bekijken in de jaren 60 van de vorige eeuw, dus nog de oude versie van het Lam. Ik ben zeer benieuwd naar de restauratie versie van het schilderij, dus zoals Jan van Eijck het bedoeld heeft.
Mijn favoriete schilderij(tje) is overigens de Madonna bij de fontein, wat zou ik die graag in mijn kamer hangen ;). Leon

Marthy zei

Fotografisch scherp, ongelooflijk!

Drenthegirl zei

Fantastic! Thank you and also for the "link".

sjannesblog.com zei

Leuk die weetjes, dank je.

Ferrara zei

Door jouw uitleg over de man met reuma, moest ik weer denken aan het Frans Hals Museum in Haarlem. Daar hebben ze medisch studenten gevraagd met een medische blik naar schilderijen te kijken en dat uit te werken. Er was een kleine expositie. Zo verrassend. Je zag opeens dingen waar je niet naar keek.

Marleen zei

Leuk om die details te ontdekken.

Miriam zei

Natuurlijk heb ik even doorgeklikt op de vogel. Om te beginnen zag ik er geen parkiet in, zeker gezien de realistische weergave van de man met reuma. Zodoende zag ik dat er misschien een halsbandparkiet werd bedoeld. Daar lijkt de vogel al meer op. Maar toch niet helemaal ....

Onliemie zei

Uiteraard doorgeklikt en weer wat geleerd. :-) Nog -en toevoegen aan de naam en je hebt de echtgenoot hier. Jammer dat hij niet kan schilderen. ;-) Hij mocht wel gratis het museum in toen ik het verklapte van zijn naam. Dat was toch al iets. ;-)