Totaal aantal pageviews

vrijdag 10 juni 2016

Claudy Jongstra in het Fries Museum

Claudy Jongstra is echt een wereldberoemde kunstenares en ze woont en werkt gewoon in een klein dorpje in Friesland.
Van haar werk en dan voornamelijk het ambachtelijke deel daarvan is een ook een tentoonstelling in het Fries Museum. 'Ancient Light" heet  het.
Het ziet er vanwege dat ambachtelijke ook uit als een atelier.

Zie je, dat zijn nu al drie dingen in één museum in een leuke stad. (Mata, breien! en Claudy)

Claudy Jongstra werkt met wol en met vilt.  En daarvan maakt ze de prachtigste dingen.
Haar werk hangt in musea over de hele wereld. In Victoria & Albert (ah ik wil naar London), in Moma San Francisco, maar ook in het Stedelijk en het Rijks in Amsterdam.
Ze gebruikt voornamelijk natuurlijke materialen, heeft haar eigen schapen en dat niet alleen voor het mooi, maar ook om mensen wat meer ecologisch bewustzijn te geven.  Ik heb er zeer van genoten om dat allemaal te bekijken.
Vond het ook zo leuk te zien dat zij de stoffen heeft ontworpen voor de kostuums in Star Wars. Dat is me toch wat!


Dit is het werk 'Aarde' dat in Moma San Francisco hangt. Je ziet de gelaagde bodem. De kleur goud komt overeen met de verfkleur van de ui. En de ui is een symbool van oneindigheid.
Bovendien geven de kleuren het karakter van San Francisco weer: de zon, de geestdrift, de warmte.

Déze foto heb ik niet zelf gemaakt, was het maar waar, dan had ik Claudy Jongstra zelf kunnen vertellen hoe prachtig ik haar werk vind. 

Er hingen een heleboel velletjes papier aan muren rondom in een zaal waar een fantastisch kunstwerk hing, met daarop een lang, lang, lang interview met de kunstenares. Maar ik vond het handschrift lastig te ontcijferen en hoewel het er mooi uit zag en ik graag het interview had willen zien, vond ik dat toch teveel moeite. Klein minpunt. Wat betreft het interview hè, niet wat het kunstwerk aan gaat.





10 opmerkingen:

Els04 zei

Knap!
kus

Marjan zei

Tja, nu ontkom ik er niet meer aan om binnenkort mijn "heitelân" weer eens op te zoeken. En dan natuurlijk ook het Fries Museum aan te doen.

Jeanette Renting zei

Mooi was deze tentoonstelling he. Jouw foto van dat grote ronde kunstwerk vind ik prachtig. Ik heb het hele interview ook niet gelezen, maar vond het wel een originele manier van presenteren.

willy zei

wij waren er ook, en ik deel je bewondering en mening over de drie tijdelijk tentoonstellingen. was vooral verrukt en onder de indruk van claudy jongstra.

KnutzEls zei

Hij staat al op ons programma. Binnenkort als er weer meer vrije tijd is....

matroosbeek zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
miekequilt zei

Bedankt voor de tips en foto's. Lijkt me zeker de moeite waard.
Kun je het interview niet via Google vinden?

Mirjam zei

Echt heel bijzonder, vooral dat wit met blauw vind ik heel mooi.
Fijne avond, mooi weekend,
Liefs,
Mirjam

Ageeth Mooij zei

Zo oer, mooi!

Villa Zeezicht zei

Leuk dat je dit met ons deelt! Ben al langer fan van haar, maar vind Friesland nog steeds zo ver weg... ;o) Nu kan ik toch even meegenieten!!