Totaal aantal pageviews

zondag 26 juni 2016

Slaaphuisje

Ik heb alleen nog maar verteld dát we er waren, in Nieuwvliet op het strand, in een slaaphuisje. Maar nog niet hoe het was. Het was echt een lang gekoesterde wens en ik had me er heel erg op verheugd. En is het nou ook geworden wat ik hoopte?

Het antwoord is ja.
Het is heerlijk om wakker te worden en meteen met je blote voeten in het zand of in de zee te kunnen staan. Het is heerlijk om 's morgens op een doodstil strand te kunnen hardlopen. En eindeloos te wandelen.  Het is heerlijk om op het terras van je huisje te kunnen ontbijten. Het is heerlijk.
De zonsondergang, vanuit je bed of vanaf je terras. Het uurtje daarna,  als het nog niet helemaal donker is en  de verlichte schepen langs varen.
De kust van West Zeeuws-Vlaanderen is altijd favoriet bij ons. Altijd. Ik heb jaren in Zeeland gewoond en deze stranden van Groede en Nieuwvliet, dat zijn gewoon mijn stranden.
De schepen die je langs ziet varen,  van dichtbij

'D'n overkant' (lees Vlissingen en Walcheren) die je ziet liggen. 



De rust, de stilte. Het schone strand... Het achterliggende gebied. Ik houd er van. 
Deze stranden zijn eigenlijk altijd rustig en het gebied schijnt de meeste zonuren te hebben. 
We hebben heel goed weer gehad en dat was bepaald niet overal in Nederland het geval. We hadden wel eens een jas nodig, maar meestal toch wel echt de zonnehoed. Had het alleen maar geregend, ik zou het nog mooi gevonden hebben. Met een stapel boeken voor het raam. De zee verveelt nooit.


Het huisje zelf.
'Zitten jullie in zo'n etalage' vroeg de baas van het huisje dat we al vaak gehuurd hebben in Groede. Ook een heerlijk huisje, niet op het strand, (het heet dan ook Veldzicht), maar wel in de buurt.
Zijn mening was dus duidelijk. En ik kan me de gedachte voorstellen.
Het is inderdaad een en al glas, maar... er zijn gordijnen. Het lijkt er misschien op dat je je buren ziet, maar dat is niet het geval. Het is zo gebouwd dat je echt  privacy hebt. Heel knap gedaan.
Je zou met zes personen in het huisje kunnen. Maar ik moet zeggen dat ik dat niet graag zou doen. Wij zaten er met z'n tweeën en dat vond ik prima. Drie zou ook nog kunnen, maar bij vier zou ik het toch een beetje benauwd krijgen denk ik.
Tevredenheid alom dus.

'Maar zou je het nog een keer doen?'
Ik denk het niet. Ik heb het nu meegemaakt, ik vond het heerlijk, maar ik vond het erg duur. Begrijpelijk, hoor, want je hebt ook wat.  Maar toch zou ik het om die reden niet nog eens doen. Denk ik. DENK ik.

En dan waren er nog twee persoonlijke hoogtepuntjes.
Ik heb gezwommen in zee en het was heerlijk. En daarna gewoon even onder de douche in ons eigen huisje! Ik was helemaal alleen in zee. Frits dompelde zich even onder, maar was er snel weer uit.
(Mijn vorige zwempartij was al bijna twee jaar geleden. Ik ben allergisch voor chloor en kan helaas niet in een zwembad. Het is dus altijd maar afwachten wanneer ik weer eens kan zwemmen).
Dat wat ik op m'n kop heb is geen badmuts hoor. Het is een sjaaltje tegen de brandende zon en ik was gewoon vergeten om het af te zetten, haha.


En het tweede hoogtepunt: IK HEB EEN HAAIENTAND GEVONDEN!
Geen mooi exemplaar, een kleintje en niet helemaal goed, maar toch.
Het zoeken kan ik niet laten. Helaas heb ik er in al die jaren misschien in totaal slechts een stuk of drie gevonden.
Er liepen mensen voor ons te zoeken en buitengewoon irritant te rammelen met een busje vol haaientanden. Grrrrr.
En toen vond ik dus een kleintje. Geluksmoment.


16 opmerkingen:

miekequilt zei

In mijn jeugd ( ruim 50 jaar geleden) huurden mijn ouders 's zomers een huisje op het strand van IJmuiden. Terwijl we daar ook woonden ! Dan ging ik met de bus naar de lagere school. Ik snap je gevoel dan ook helemaal. Heerlijk , leven aan het strand. En ook ik zwom deze week in zee, maar dan in Normandië. En dat was ook heerlijk.

Lot zei

In Sint Annaland staat er een leuk vakantie appartement aan het kleine strandje aldaar bij de haven en dat heeft ook zo'n mooi uitzicht.

mien zei

Helukkug dai-je dur gin spiet van eit, tis diere henoeg liekt me ....

Marga zei

helemaal eens met Mien! :)

Bertiebo zei

Dat is absoluut helukkug

Jeanette Renting zei

Het lijkt me een geweldige ervaring. Ik sla het even op bij vakantie-ideeën.

pourquoi pas ??? zei

Nou het klinkt geweldig zoals jij het beschrijft.
Vrienden van ons hebben dat ook eens gedaan en we zijn er een dag op bezoek geweest en t was inderdaad heel erg leuk. Was op ander strand.
En ja ik wil ook een haaientand.
Ik heb in Frankrijk nog naar Roodkapje kaart gekeken maar niets gevonden. Jammer. Had je graag verrast.
fijne zondag.

Inge zei

Ik heb gisteren gekeken of het niet iets voor ons tweetjes zou zijn. Er is de komende tijd maar een weekend vrij (volgend weekend) en dat gaat hier niet lukken omdat oudste dan naar huis komt. En inderdaad, vrij prijzig ..... Maar ik hou het in gedachten :-)

Pippa's Hus zei

Wat moet dat heerlijk zijn geweest! En zeker als het al zolang je droom is.
Er kan weer een streep door iets van je bucketlist. XX Esther

Jeanne zei

O aan Nieuwvliet en Groede heb ik ook zo'n goede herinneringen. En haaietanden zoeken... Onze kinderen vonden ze destijds ook. Zo'n mooi gebied Zeeuws Vlaanderen en op het strand slapen lijkt me dan nog helemaal het toppunt van vakantiegevoel! We moeten er weer eens heen, is alweer té lang geleden.

Happy Earl Grey zei

Wat een heerlijk verhaal, ik heb een vriendin met zo'n huisje en ik weet hoe heerlijk dat is. Geweldig dat je ons even ebt mee laten genieten.
Hartelijke groeten El

Matroosbeek zei

Dag Bertie, ik geniet helemaal mee wanneer ik jouw verhaal lees! Blij te horen dat jullie zo van de streek houden... Hartelijke Groede!

Marthy zei

Heel vroeger fietste ik samen met mijn zusje aan het eind van het seizoen naar het strand, zo om een uur of zeven in de avond. Het strand lag er dan verlaten bij. We kleedden ons dan uit en gingen een kwartiertje zwemmen. Ik weet nu nog hoe fijn dat was. Het kwam weer even naar boven toen ik jouw stukje las.

Wieneke zei

Ja, het is behoorlijk aan de prijs, maar ach........ zolang je er niet failliet aan gaat, zeg ik altijd. Ik zag dat een hond meemag. Wij gaan dit onthouden!

Mrs. T. zei

Klinkt toch wel heel erg tof allemaal.

Vlimbouter zei

Klinkt echt supertof!