Totaal aantal pageviews

zaterdag 11 juni 2016

Leeuwarden

Toen we alles wat we wilden hadden bekeken, daar in het Fries Museum, dronken we wat in het museumcafé.
Daar kon je bijvoorbeeld brandnetelthee kiezen, omdat Claudy Jongstra met brandnetels werkt. Leuk dat de serveerster dat erbij vertelde, want ik had het niet meteen begrepen.
Wat ik ook erg leuk vond, was dat je er dit had kunnen eten:


Mijn moeder (een Amsterdamse)  was vroeger wijkzuster in Friesland en sprak aardig Fries. Zij leerde mij dit rijmpje:
"Bûter, brea en griene tsiis, wa't dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries". 

Toen ik het rijmpje even googelde om het correct te kunnen spellen, kwam ik er achter dat het een naam heeft. 
Ik bedoel dat zo'n zinnetje, bedoeld om uit te maken of iemand een Fries is, of een Duitser (spreek Scheveningen uit), een naam heeft. 
Dat heet een sjibbolet. Dat is Hebreeuws, komt uit de bijbel. 
Want  in bijbelse tijden moest het woord Sjibbolet worden uitgesproken om te bewijzen dat men bij een bepaald volk hoorde.


Maar we namen de  brandnetelthee niet  en het roggebrood ook niet. We dronken gewone thee en toen gingen we Leeuwarden in.
Een gezellige stad hoor, met zoals overal, de leukste winkels in de zijstraatjes.
En een fantastische boekwinkel, waar ze echt alle tijd nemen om je te helpen. Van der Velde.
Ik ben op dit moment o.a.  de biografie aan het lezen van Nienke van Hichtum, de schrijfster van Afkes Tiental.
Zij, Nienke, heette eigenlijk Sjoukje Bokma de Boer en zij was getrouwd met Pieter Jelles Troelstra.
Dus toen ik het standbeeld van Pieter Jelles zag, sprak me dat zeer aan. En ik vind het best een mooie foto.


We waren niet voor het eerst in Leeuwarden en zeer zeker niet voor het laatst!



11 opmerkingen:

Wieneke zei

Toen wij er waren laatst was het veel te druk in het museumrestaurant, dus hebben we bij Doppio geluncht. Heerlijke boekenzaak, Van der Velde. Ik heb er nog een groot kleurboek gescoord voor 5 euro!! Ik kan dat zinnetje keurig op zijn Frysk zeggen (heb ik geleerd van buren) en dus ga ik tegenwoordig door voor een oprechte Friezin hahahaha

Zeeuws miesje zei

Zeeuwen onder ons: "dit is een test".
"Sjibbolet" voor Zeeland: rooie koeale (rode kool).
Aan de Zeeuwse uitspraak is zelfs ook te horen van welke plaats (eiland) de spreker afkomstig is.

Marga zei

wat dacht je van: stermien (vergiet)?

Pippa's Hus zei

Onze dochter woont in Leeuwarden, inderdaad een gezellige stad.
XX Esther

willy zei

wanneer jullie dan toch in l'warden zijn, ga dan naar het princessehof, een keramiekmuseum, prachtig.
het ligt in een prachtig park achter de oldehove.
van een rasechte friezin, zelfs het schrijven lukt weer na wat oefenen.
ik woon alweer bijna 55 jaar in het westen

Kitty zei

Ik hen laatst iets gelezen over groene Texelse kaas. Als griene tsiis op dezelfde manier gemaakt wordt dan zou ik dit broodje niet kiezen. ;)

willy zei

dan lust je dus ook geen franse kaas kitty...

Marthy zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Matroosbeek zei

De techniek staat voor niks. Wat een mooi logje! Zowel de foto's als de inhoud.
Nog een prettige zondag.

Ageeth Mooij zei

Mijn zusje volgde er een opleiding jaren geleden, mooie stad!
Mijn vader zei die Friese zin (als Overijsselse boer) te pas (en te onpas). Genant vond ik dat soms.
Jullie hadden er in ieder geval een heerlijke volle dag.

Mijn Kleurenpalet zei

De Oldehove is ook te bezoeken, zeker de moeite waard.
En Sliekerfilmbioscoop film is ook bij het Fries Museum gevestigd. (Voor de minder commerciële films)
Ja, en boekhandel v.d Velde is net een snoeptrommel voor de lezer.
Wij wonen "boven" Leeuwarden (Liouwert) en komen er regelmatig.

Groet,
Angela