Totaal aantal pageviews

woensdag 7 maart 2012

Achtste groepers huilen niet.

Wat een prachtige film zagen we vanmiddag in Cinema Oostereiland. Woensdagmiddag, een zaal vol rumoerige kinderen voor aanvang. Maar stil dat het was tijdens de film. Dat zegt natuurlijk al wat. Heel wat.
Het is een film gebaseerd op een boek van Jacques Vriens: Achtste groepers huilen niet'. Een boek waarvan ik van tevoren wist dat ik het niet met droge ogen zou kunnen voorlezen op school en dat heb ik ook niet gedaan. De film wilde ik beslist zien. En terecht, want jeetje, wat kan dat kind spelen zeg. Dan heb ik het over de hoofdrolspeelster Hanna Obbeek. Zij speelde Akkie van Vliet, een achtste groeper die leukemie krijgt. Echt geweldig gedaan. Maar ook alle andere kinderen in de film. Zo mooi en geloofwaardig. De moeder van Hannah, Johanna ter Steege speelde ook in de film, als de moeder van Akkie. En zelfs Jacques Vriens deed even mee, maar dat zag ik pas in de aftiteling. Achtste groepers huilen niet, maar ik wel. Dat zegt niks hoor, ik huil al bij de Merci reclame. Toch geloof ik niet dat er ook maar even vals sentiment aan te pas kwam. Het gaat trouwens ook over de gewone dingen in het leven van een achtste groeper. Vaak grappig, maar ook ontroerend. Een aanrader!!!!

1 opmerking:

Angenita zei

Ik heb voorstukjes gezien van deze film. Hij lijkt mij heel mooi, maar voorlopig kijk ik hem niet.
Bedankt voor je bemoediging.