Totaal aantal pageviews

maandag 8 juli 2013

Dordrechts Musuem

We waren afgelopen zondag een dagje naar Dordrecht, vanwege de jaarlijkse boekenmarkt. Misschien dat ik daar later nog iets over vertel. Maar nu eerst even over de tentoonstelling die we zagen in het Dordrechts Museum. Daar kwamen we op onze boekenspeurtocht langs en ja met de museumkaart zou je wel gek zijn als je er niet even inging. Kost je niets en als het niet leuk is ben je er zo weer uit.
Maar het was wél leuk:  tentoonstelling de KUNST van het opvoeden.
Er is een gelijknamige tvserie geweest, die ik gemist heb. Maar veel schilderijen uit die serie worden getoond, uitgebreid met nog veel andere werken en die geven een overzicht van de kunst van het opvoeden van de late 16e eeuw tot nu. Thema's als familie, moederschap, ideale opvoeding, school, veiligheid, spelen en feest komen aan de orde. Erg leuk om dat zo allemaal bij elkaar te zien.
Bij sommige schilderijen kon je een kaartje meenemen, met een afbeelding van het schilderij en daarop een discussievraag. Ik laat er hier een paar zien:








Aan het eind van de tentoonstelling heb je een mapje bij elkaar met deze kaartjes. Op de achterkant staat dus behalve de naam van de schilder een vraag waar je over zou kunnen nadenken. Bijv. bij het kaartje 'Hoe houdt u het hoofd koel?' staat op de achterkant dit:
Dit schilderij toont ons de strijd tussen opvoeding en natuurlijke driften. Ook ouders van nu worstelen hiermee. Vele voorbeelden zien we op YouTube. Peuter Solomon zit van top tot teen onder grote klodders babycreme. Papa pakt nog enigszins vertederd de camera. Dan laat Sol zien wat hij nog meer heeft besmeurd: de stoel, de bank, het dressoir en de tv. De vader van Sol blijft echter kalm en onverstoorbaar. Wat vindt u van deze aanpak? Het filmpje bekijken? Ga naar dordrechtsmuseum.nl/dkvho

Dt filmpje had ik al eens gezien. Echt een aanrader. Maar dit terzijde.
Het is echt zo'n superleuke tentoonstelling. Als je in de buurt bent... zou ik gaan als ik jou was!!!! Daarbij is Dordrecht een heerlijke stad en heeft het museum nog meer te bieden en ook nog eens een geweldig terras.
Tot 15 september.

2 opmerkingen:

Angenita zei

oja, fijn dat je me er aan herinnert, hier wilde ik nog naar toe. Die kaartjes zijn wel heel leuk.

anja zei

Mijn broertje woont in Dordrecht. Mooie aangelegenheid om weer eens een koppie te doen:-)