Totaal aantal pageviews

zaterdag 5 april 2014

Francis Bacon

In de Nieuwe Kerk in Amsterdam, zagen we dit drieluik van Francis Bacon. Tja ik pleit maar weer even voor de Museum Jaar Kaart. Want we moesten even in de Bijenkorf zijn en dan loop je zo makkelijk even naar binnen.
In de serie Meesterwerk was dit kunstwerk te zien. Het Meesterwerk 2014.  Je kunt er overigens niet meer naar toe, wij waren op de een na laatste dag. Hierna komt World Press Photo, las ik. Ook niet te versmaden trouwens.
Maar goed, Francis Bacon dus. Dit schilderij heet In Memory of George Dyer en Bacon maakte het in 1971.
Ik heb het werk bekeken en vond het schokkend, ja hoe moet ik dat nu uitleggen. Het is rauw, met vervormde lichamen. En het is een hommage aan Bacon's geliefde George Dyer die zelfmoord pleegde. Bacon schilderde het vlak daarna.
Voor het werk in de kerk, stonden stoelen en daar zaten heel wat mensen als in een soort trance te kijken. Ik ben ook even gaan zitten, maar kon het eigenlijk niet goed aan zien.
En toch... eenmaal  thuis ging het niet meer uit mijn gedachten. Ik denk dat dat veel mensen overkomt. Je vergeet dat drieluik nooit meer.


Geen opmerkingen: