Totaal aantal pageviews

zaterdag 19 december 2015

Publieke Werken

Ja, er is veel over te doen geweest, over deze film. Ik zag een stukje in DWDD over hoe het allemaal gemaakt is, met een budget van 6 miljoen en grotendeels opgenomen in Hongarije. En met een nagebouwd historisch Amsterdam. Dan de hoofdrolspelers, Gijs Scholten van Aschat en Jacob Derwig. Ook nog het feit dat ik het gelijknamige boek van Thomas Rosenboom niet had gelezen en me dus ook niet druk hoefde te maken over de vraag of de film misschien een slap aftreksel zou zijn van het boek. Tenslotte heb ik vaak, komend vanaf het Centraal Station in Amsterdam,  staan kijken naar die twee kleine huisjes, daar naast het Victoriahotel. Zo gek.
Dat alles bij ekaar zorgde dat ik er echt zin in had. En ik werd niet teleurgesteld.

Het verhaal:
Walter Vedder is vioolbouwer en woont in een klein huisje, precies op de plaats waar het nieuwe en zeer moderne Victoriahotel moet komen. Hem wordt een flink bedrag geboden voor zijn huisje, maar hij weigert, vraagt meer en meer en dan is het te laat. Ondertussen heeft hij het geld waar hij op rekent eigenlijk al uitgegeven aan de reis voor een groep arme turfstekers naar Amerika. Hij plant dat samen met zijn neef Chris Anijs, apotheker en hoopt dat hij en zijn neef er zelf beter van zullen worden. Maar alles mislukt dus en de turfstekers zijn al op reis. Anijs raakt ook in de problemen, door ongeoorloofd medisch handelen. 

Ik vond het een prettige, onderhoudende film, niet meer en niet minder. Je kunt er gerust heen.

4 opmerkingen:

Vlimbouter zei

Dank je voor de tip. Lijkt me een leuke film.

Mirjam zei

Deze staat absoluut hoog op mijn lijst om te zien.
Fijn weekend,
Liefs,
Mirjam

Hanneke zei

Ik vond het boek leuk om te lezen, maar dat is al weer even geleden.

Marthy zei

Jaren geleden het boek al gelezen, of ik naar de film ga weet ik nog niet.