Totaal aantal pageviews

vrijdag 13 mei 2016

De stamhouder

De Stamhouder, een familiekroniek.
Het staat op de voorkant en het is precies wat dit boek is: een familiekroniek over het veelbewogen leven van Alexander Münninghof.
Het is bijna ongelooflijk wat er in zijn leven en dat van zijn familie allemaal gebeurd is.
Een grootvader (De Oude Heer) die een van de rijkste mensen van Letland was, die met zijn Russische vrouw en vier kinderen en zonder bezittingen moest vluchten naar Nederland. Zoon Frans die bij de Waffen SS ging en Alexander de zoon van Frans en Wera.
'Een moeder die na  de scheiding naar Duitsland vluchtte en mijn moeder niet mocht zijn' zegt Alexander Münninghof
Wera en Alexander die elkaar vijftien jaar niet zagen en vooral het eenzame, sterke jongetje dat Alexander was.
Een heel bijzonder boek!
Je hebt er even tijd voor nodig, maar het is behalve goed geschreven ook echt heel interessant, met heel veel details. Echt een heel goed boek.

Als ik naar mijn eigen leven kijk, is daar niets bijzonders in gebeurd. Ik kan het ook echt niet vergelijken.  Gewoon een heel gewoon leven heb ik. En Alexander Münninghof en ik schelen slechts zeven jaar.

Maar een stamhouder is er in mijn familie wel en dat is onze lieve Odin. Wat een kleine charmeur is het, onze stamhouder. De zoon van de zoon van de oudste zoon.





12 opmerkingen:

Wieneke zei

Een vrolijk sterretje in een sterrenpakje. Ik heb over dit boek gehoord en zal het gaan bemachtigen.

Emie zei

Wat een wolk van een kind! Ik hoop voor hem, zijn ouders, grootouders en de rest van de familie dat ie een zonnig bestaan heeft met weinig drama zoals in het door jou beschreven boek. Ik las het ook en was verbijsterd. Een vriendin van me woont naast het grote huis waar veel zich afspeelde. Nooit kijk ik meer neutraal naar dat huis.

Anita Willems zei

Het boek klinkt goed.
Ik denk niet dat Odin zo eenzaam zal zijn als Alexander.
Wat een guitig koppie!

Marga zei

wat een mooi jongetje!

Marthy zei

Wat een prachtig mannetje, hij kijkt zo vrolijk de wereld in met zijn open blik. Ik wens hem een mooi leven toe zonder al te veel drama.

Inge zei

Mooi en vrolijk manneke!
Het boek heb ik op mijn E-reader staan maar ik ben er nog niet toe gekomen het te lezen.

Jeanne zei

Een prachtige stamhouder en een prachtig boek. Vond ik inderdaad ook.

Hanneke zei

Dan is je oudste zoon de stamhouder. Odin moet eerst een zoon krijgen om stamhouder te zijn.
Weelde is het wel, een kleinzoon. En drie kleindochters zijn driemaal weelde.

Mirjam zei

Dit lijkt me ook al zo'n mooi boek. En jullie kleine stamhouder is een heerlijk mannetje...
Fijne avond,
liefs,
Mirjam

Bertiebo zei

Hanneke:
stam·hou·der
de stamhouder (mannelijk)

mannelijke erfgenaam op wie de instandhouding van de familie
rust

Villa Zeezicht zei

Bijzonder om te lezen, zeker omdat ook hier een familiekroniek in de maak is. Jullie stamhouder is werkelijk een zonnetje ;)

Ageeth Mooij zei

De levenslust spat er vanaf, prachtig!
Het boek is ook wel wat voor mij.