Totaal aantal pageviews

vrijdag 19 augustus 2016

Ventoux

Mijn man nam dit boek mee na het oppassen bij onze kleinzoon en... hij las het achter elkaar uit.
Dat is bijzonder, want hij is een fervent krantenlezer, maar leest zelden een boek.
Ik had het boek tot nu toe weten te vermijden en de film heb ik ook niet gezien.
Ik heb helemaal niks met wielrennen en ik dacht dat het daarover zou gaan. Maar als Frits het zo uitleest...
Dus ik las het boek toch maar en werd niet teleurgesteld. Het is een aardig boek met een positief slot.
Het kostte me een middag en een avond, heerlijk in het zonnetje. Zeer relaxt. Ik vond het een echt vakantieboek. Een Feel-Good boek.

Het verhaal:
Peter Seegers, een jonge dichter,  verongelukt in het bijzijn van zijn vijf beste vrienden (waaronder een vrouw), na de beklimming van de Mont Ventoux, tijdens de afdaling.
De vrouw verdwijnt uit het leven van iedereen. De mannen blijven enigszins bevriend en besluiten nu, na dertig jaar de banden weer aan te halen en samen nog eens de Ventoux te beklimmen. Laura, de vriendin, komt ook.

Vriendschap is denk ik waar het om draait in dit boek. Het leest als een trein en och, al dat wielrengedoe viel best mee.
Bert Wagendorp waardeerde ik al zeer als columnist van de Volkskrant. En nu dus ook als schrijver.
Mijn vervelende gevoel na 'Het Smelt' is weg.

3 opmerkingen:

pourquoi pas ??? zei

Ik hou heel erg van dat soort verhalen van oude vrienden die weer bij elkaar komen. Meestal is dat bij de begrafenis of bruiloft van 1 van hen. fijne dag

Marthy zei

Manlief beklom die Ventoux twee jaar geleden en hij leest graag. Leuk kadootje voor hem, hij is begin november jarig.

Jolanda zei

Inderdaad een heerlijk vakantieboek. Mijn man las het nadat hij de Mont Ventoux op was gefietst. Geeft een extra dimensie dan:) De film is trouwens ook best leuk.