Totaal aantal pageviews

zaterdag 30 september 2017

Amsterdam (2)

De wandeling ging verder. We kwamen in de Czaar Peterstraat terecht. Tsjonge, dat is echt een hele leuke straat.

Hier moet misschien nog wel even wat gebeuren, maar verder is de straat mooi gemaakt. Je ziet dat er veel is opgeknapt.
Propvol leuke winkels, kleine winkels, origineel. Jonge ondernemers,  gok ik.
Het was wel jammer dat er die dag veel dicht was. Maar ik ga er zeker nog eens rondkijken.

We liepen verder, op weg naar het Slavernijmonument in het Oosterpark.
Ik was nog nooit in dat park geweest, maar het leek me er prima toeven.
En het monument wilde ik graag in het echt zien.
't Was even zoeken, maar we vonden het natuurlijk.


Het monument is van de Surinaamse kunstenaar Erwin de Vries. Sinds 2002 wordt hier jaarlijks een herdenking gehouden.
Het symboliseert de bevrijding van de geketende en onderdrukte mens.

Ik vond het een heel mooi monument. Ik hoefde geen bordje te lezen om te kunnen begrijpen wat hier werd uitgebeeld.
Tja en als je dan weet dat er nog een monument in dat park staat, ga je natuurlijk daar ook even kijken. Dat was het monument voor Theo van Gogh.
Totaal anders, niet te vergelijken, maar ook mooi vond ik

Het heet 'De Schreeuw', en is van Jeroen Henneman. Het is vlakbij de plek waar Theo van Gogh werd vermoord.
Die kinderen die je daar ziet staan zijn nieuwe studenten. Overal in de stad zag je groepen nieuwe eerstejaars bezig met allerlei activiteiten.
'Dan hebben ze in ieder geval  iets gehoord over Theo van Gogh',  dacht ik bij me zelf.
Want ook deze gebeurtenis mag eigenlijk niet vergeten worden, evenmin als ons slavernijverleden.

De wandeling ging nog verder, maar wij vonden het genoeg voor een dag. We liepen terug naar het Nemo waar onze fietsen stonden en dachten weer, voor de zoveelste keer, dat Amsterdam toch een fantastische stad is.



12 opmerkingen:

Vlimbouter zei

Ik moet duidelijk nog eens een weekendje Amsterdam boeken. Ik heb daar zovele mooie plekjes nog niet gezien. Dankjewel dat jij ze ons leert kennen. Je zou een reisgidsje kunnen maken met je blogposts over leuke en onbekende plekjes in Amsterdam. Bij mijn vorig weekendje Amsterdam ben ik op zoek gegaan naar jouw 'boomzagertje'.

Bertiebo zei

Ja dat las ik en dat vind ik erg leuk!

Jeanette Renting zei

Ja, Amsterdam is echt fantastisch!!!!

Sjoerd zei

Ik weet niet waarom, maar ik heb niets met die stad...

Elizabeth zei

Lang geleden dat ik in Amsterdam was, maar jullie verkennen de stad op een leuke manier!

Marthy zei

Ik ben niet zo'n stadsmens maar zoals jullie de stad verkennen vind ik leuk. Wij hebben met vrienden afgesproken om deze winter dat ook zo eens te gaan doen.

Anoniem zei

Natuurlijk heeft Amsterdam het nodige moois, maar ik heb er desondanks niet veel mee, tenminste niet met de binnenstad. Te druk, te vies.

Bertiebo zei

Ja een stad is per definitie druk. Maar ga eens op een rustig tijdstip. Bijv. Zondagmorgen. En wijk eens af van de toeristische routes. Sla een zijstraatje in en het is rustig. Mijn ervaring is dat dat geldt voor alle drukke steden. En vies... Ja dat is zo... helaas

Marloeskreatief zei

Tja dat amsterdam heeft wat , je beschrijft het altijd weer mooi ,de stad waar ik geboren en getogen ben en altijd heb gewoond ,
Ik geniet altijd weer van alle stadse plekjes maar ken ze echt nog niet allemaal hoor ,schrijf er maar lekker over ik lees het graag

Mirjam Kakelbont zei

Die bovenste foto vind ik geweldig! Niet om er zelf achter te wonen (-:
Het beeld van de bevrijding is precies zoals je zegt: je ziet wat het voorstelt zonder een bordje te hoeven lezen en dat zijn de betere vormen van kunst.
Als Rotterdammer zal ik niet zo snel zeggen dat ik Amsterdam een geweldige stad vind, haha.
Lieve groet

Ferrara zei

Het blijft een leuke stad, vooral (en dat doen jullie) als je afwijkt van de vaste paden waar de toeristen gaan.

Alet Venhuizen zei

Ik kom er niet vaak (genoeg) want het is inderdaad een mooie stad.