woensdag 14 maart 2018
High Society
High Society, de tentoonstelling in het Rijksmuseum, waar Marten en Oopjen het middelpunt van vormen.
Wat ik er van zou kunnen zeggen, heb ik eergisteren al gezegd. Namelijk dat het vier eeuwen mode laat zien in prachtige schilderijen.
Echt erg leuk om te zien vond ik.
Thuisgekomen ging ik de foto's bekijken en kwam tot de conclusie dat ik vrijwel alleen maar portretten van vrouwen op de foto had gezet.
Blijkbaar vind ik dat toch een stuk interessanter dan mannen, al zijn ze nog zo modisch.
Behalve het detail hierboveb, dat was wél van een man.
Om precies te zijn is hier de 3e graaf van Dorset geschilderd, door ene William Larkin, in 1613.
De graaf was steenrijk en hield er een buitensporige garderobe op na. Leuk is die rozet op z'n schoen. Je zou denken een modeverschijnsel, maar nee hoor. De duivel droeg volgens de overlevering dergelijke rozetten om z'n gespleten hoef te verbergen.
Maar verder vrouwen en nog eens vrouwen. Op mijn foto's dus hè. Er waren mannen genoeg.
Links zie je Lucy Percy, geschilderd door Antony van Dijck in 1637.
Ik vond haar nogal vrolijk de wereld inkijken en daar had ze misschien wel allerlei redenen voor, ze had (staat erbij) talent voor amoureuze intriges.
De dame rechts is bekend als 'De dame met de handschoen', maar zij heette Pauline Croizette. Carolus Duran schilderde haar in 1869, met liefde. Ze waren net getrouwd.
Links een portret van markiezin Luisa Casati met haar windhond. Geschilderd door Giovanni Bondini in 1908. Een echte jetsetvrouw met grote feesten vol cocaine, opium en champagne. Toevallig stond er in de krant ook een stukje over deze dame. Zij liep regelmatig met twee luipaarden door Venetië of in een jurk vol gloeilampen. Maar ze stierf straatarm en had niet eens meer geld voor kohl op haar ogen. Schoensmeer voldeed.
De andere dame is Jane Fleming, geschilderd door Sir Joshua Reynolds in 1778. Zij was juist een toonbeeld van deugdzaamheid.
En dan stop ik nu maar, want een mens kan niet bezig blijven.
Ik stop met een portret dat Kees van Dongen maakte van Anna, gravin van Noailles, in 1931.
Dit schilderij veroorzaakte een schandaal vanwege de tepel die je ziet. En de gravin was al 54 jaar oud. Ze draagt het Légion d'Honneur om haar hals en dat werd ook niet correct gevonden.
Was er laatst ook niet ergens een
'nipple gate'? Ben vergeten wie d'r nipple hoor, maar zo zie je maar weer. Niets is veranderd!!
Volgens mij was de laatste nipple waarover ophef ontstond, op de olympische winterspelen, van een kunstschaatster.
BeantwoordenVerwijderenik zou wel willen,dat die dames het verhaal van hun leven konden vertellen
BeantwoordenVerwijderenIk krijg er zin in om ook te gaan!Leuk verslag en foto's!
BeantwoordenVerwijderenDie Lucy Percy was-mij-er-eentje... ;) Ze lijkt ook wel tamelijk bloterig...
BeantwoordenVerwijderenDe mooiste vind ik Luisa Casati, die heb ik idd ook op tv gezien. Tragisch leven...
O en nipplegate: Superbowl 2004 - Justin Timberlake en Janet Jackson. :)
BeantwoordenVerwijderenZe ziet er nog prima uit voor haar leeftijd, deze Anna
BeantwoordenVerwijderenEen schitterend verslag...met mooie foto's.
BeantwoordenVerwijderenLeuk om te zien Bertie. Mensen met bijzondere levens.
BeantwoordenVerwijderenMooi! Pauline Croizette is mijn favoriet.
BeantwoordenVerwijderenPrachtige vrouwen met bijzondere levens.
BeantwoordenVerwijderenWat een boeiende schilderijen. Prachtig gemaakt ook.
BeantwoordenVerwijderenWat een prachtige schilderijen, je maakt me weer enthousiast.
BeantwoordenVerwijderenHet schilderij van Pauline Croizette is prachtig. Ik vind ze sowieso allemaal mooi. Heel kleurrijk en je weet het weer zo smeuïg te schrijven. Lachen, die nipple gate en het dragen van de onderscheiding. Dat is de Pippi Langkous onder de schilders (-:
BeantwoordenVerwijderen