Totaal aantal pageviews

donderdag 21 juli 2016

Zomaar een zomerdag

Er zijn van die dagen waarop je zo kunt genieten... Vaak gebeurt dat zonder dat je er op voorbereid bent.
Afgelopen maandag, was zo'n dag. Het begon 's morgens vroeg al.
Ik moest voor een klein dingetje naar de tandarts.
Was die afspraak midden op de dag geweest, had het toch de dag gebroken, zo niet verpest.
Dus ik wil alijd graag zo vroeg mogelijk. De afspraak was om kwart voor negen en om vijf voor negen stond ik weer buiten. Mijn man was meegegaan en de fietsen stonden al op de auto.


Onderweg  zagen we een  'Nomen est Omen',  soort van.
Tja... Beenhakker voor al uw rolstoelen en rollators!
We reden naar Amsterdam, parkeerden in Noord en fietsten naar de Noordermarkt (die trouwens niet in Noord is, haha)
Eigenlijk was dit, met de tandarts,  het enige geplande onderdeel van de dag.

Terwijl we daar tussen de vergane glorie liepen en veel zagen maar helemaal niets wilden hebben, bedacht ik dat het misschien leuk zou zijn om te lunchen met ons jongste kind.
Die woont in Amsterdam en hem zien we nou niet bepaald frequent. We belden en hij had tijd.
'Bedenk jij maar waar' zeiden we.
We fietsten lekker door Amsterdam, hij woont in het cenrum, maar toen we daar aan kwamen bleek dat hij een zaakje op het oog had voor de lunch precies de kant op waar we vandaan kwamen, en dan nog een stukje verder.
Geen probleem, we fietsten weer die kant op en dan nog een stukje verder en kwamen volgens aanwijzing uit aan het IJ, schuin tegenover het Eye.
Wat een prachtig plekje met mooi weer. (met slecht weer ook denk ik)
Binnen stond dit!
Foto niet zelf gemaakt. Gevonden op Internet
Ik vond hem erg grappig, het blijkt een lamp te zijn van Seletti.  Er is ook nog een grote variant en een hangende.
Dit terzijde.
We hebben heerlijk geluncht daar aan het water bij Meneer Nieges.
Dirk vertelde dat hij zulke goede herinneringen heeft aan onze vakanties vroeger, met de vouwwagen en de tent. Hij noemde een aantal dingen van die vakanties die ik me helemaal niet meer herinner, maar die dus in zijn hoofd heel erg leuk waren.
En zij zat  bij Nieges voor de deur buiten in het zonnetje, dat kan ook natuurlijk. Kost niks!



Dirk moest weer aan het werk en wij besloten de buurt te gaan verkennen.
Prinseneiland, Bickerseiland, Realeneiland. Ik kende de namen maar was er eigenlijk nog nooit geweest. Terwijl het toch echt prachtige stukken Amsterdam zijn.
En zo, op de fiets heb je een behoorlijk bereik en zie je van alles.

Gezicht op Prinseneiland

 Het was er totaal niet druk, maar dan ook totaal niet. Beetje verstild zelfs


Toen we (voorlopig) uitgekeken waren, gingen we weer een eind de andere kant op.
Naar het Rijksmuseum voor een bezoekje aan de beroemde Marten en Oopjen.
En daar was het wél verschrikkelijk druk. Dat had ik niet verwacht op een warme maandagmiddag.
Maar wel dus. Morgen meer hierover.
We deden alleen die twee schilderijen en zouden daarna naar huis, maar mijn man bedacht ineens dat het leuk zou zijn om naar het strand van Egmond te gaan en daar te zonsondergangen.
Wat we deden.
Het was heerlijk aan het strand, niet meer zo druk als het overdag geweest zal zijn, gewoon heerlijk.
We wandelden nog een flink eind en ik deed de avondmaaltijd met vijf bitterballen op een terras.
We zagen ook nog iets bijzonders.
Er werden, door een groep mensen aan de vloedlijn, witte ballonnen opgelaten.
Het was een prachtig gezicht, die witte ballonnen tegen de strakblauwe lucht. Ze waren een hele tijd te volgen, tot ze achter de duinen verdwenen.
Ik dacht eerst dat het een bruiloft was, maar toen we dichterbij kwamen, zag het er zo niet uit.
De mensen vormden een groepje apart, hielden elkaar vast en stonden heel stil die ballonnen na te kijken.
Ze leken wel op een eigen eilandje te staan.
Niemand liep er ook doorheen of zo.
Dus ik denk dat het een afscheid van een overledene was.
Wat een prachtig idee, vind je niet?

14 opmerkingen:

miekequilt zei

Wat een heerlijke dag hadden jullie. Zomaar niets gepland en dan een hele dag te vullen. Heerlijk.
Het lijkt mij ook een soort van afscheid. Mooi, met zonsondergang.

Mienlieu zei

..jaja, dat van die ballonnen heb je me wijselijk niet verteld...
Weet men dan niet...grrrr

Emie zei

Een vriendin van mij heeft op die manier de as van haar moeder verstrooid. Over een paar grote witte ballonnen wordt de as verspreid, opgelaten boven zee waar ze uiteindelijk zullen knappen. Ik vind het een mooi idee.

Wieneke zei

Die ballonnen oplaten bij elke gelegenheid veroorzaakt heel wat narigheid. Dieren en dan vooral vogels zien de restanten voor voedsel aan en gaan dan heel naar dood. Ik vind het ook totaal niet milieubewust, want rubber en plastic breken helemaal niet of niet snel genoeg af.
Het zal allemaal prachtig om te zien zijn, maar ik zou zeggen: verzin maar wat anders.

Kitty zei

Wat hebben jullie een hoop gedaan op zo'n dag zeg, dat was genieten. Alleen die ballonnen, tsja, mooi gezicht, mooi idee, maar welke meeuw/vis/zeehond zal er nou weer maagpijn krijgen van een hapje plastic soup...

Bertiebo zei

Ja Mien, Wieneke en Kitty, jullie hebben natuurlijk volkomen gelijk. Ik vond het erg mooi, maar dacht niet verder.Bij mijn verscheiden dus geen ballonnen Wat kan er veel niet deze week!

Bertiebo zei

Ja Mien, Wieneke en Kitty, jullie hebben natuurlijk volkomen gelijk. Ik vond het erg mooi, maar dacht niet verder.Bij mijn verscheiden dus geen ballonnen Wat kan er veel niet deze week!

Ferrara zei

Wat een leuke dag! Beenhakker zit ook in mijn boekje met curiosa.

Marthy zei

Ik als aanstaande winter een dagje Amsterdam met de man ga plannen ga ik eerst al jouw blogjes daarover lezen (dan zal ik wel meerdere dagen nodig hebben). Dan ga ik jouw ook even een mailtje sturen met de vraag waar jij die auto parkeert want Amsterdam met de fiets lijkt me een prima idee.

Kitty zei

Dat is wel erg jammer he Bertie, dat zo veel dingen waar je je vroeger geen zorgen over maakte, nu in de categorie 'toch maar liever/beter niet' vallen....

Mrs. T. zei

Wat een heerlijke dag was dat zeg. Fijn zo'n onverwachte lunch lijkt me.

Jeanne zei

Amsterdam op zijn best! Dat lunchadres ga ik onthouden!

Els04 zei

Geweldig, samen op avontuur!

Jeanette Renting zei

Klinkt als een heerlijke dag, en lunchen met 1 van de kinderen, dat is het kadootje van de dag!