Mijn man had bedacht dat we naar Amsterdam zouden gaan en wel naar Museum van Loon, aan de Keizersgracht.
Het museum is gevestigd in een prachtig oud huis, gebouwd in 1672. Voor Ferdinand Bol.
Leden van de familie van Loon, hebben er eeuwenlang gewoond. En nu is het al weer heel lang een museum.
De familie was een regentenfamilie. Willem van Loon was een van de oprichters van de VOC en later was de familie o.a. betrokken bij de WIC, bij de slavenhandel en bij plantages in Suriname.
Tja, we zitten vol met dat soort verhalen en geschiedenissen. Het museum verstopt dat niet. Integendeel, ze maken duidelijk door verschillende tentoonstellingen hoe het geweest is en dat de familie daar een rol in speelde.
Ik ben er al verschillende keren ben geweest. Ik hou nou eenmaal van zulke oude huizen en dit is een prachtig voorbeeld.
Geschiedenis poets je niet weg en in mijn ogen hoeft dat ook niet, als het maar duidelijk is.
Er is echt veel te zien. Hierboven zie je trouwens het huis vanuit de grote tuin aan de achterkant.
Alles heel mooi onderhouden en ontzettend goed verzorgd. Ons verleden...
Enfin, ik was er dus al vaker en dit is wat ik verwachtte. Veel portretten zoals dit. Veel meubilair, veel spullen.
En nu bleek er in het museum, op die oude muren, werk te hangen van een Amerikaanse kunstenaar, genaamd Kehinde Wiley. Een tentoonstelling genaamd: Flourish.
Ik wist er niets van en was ontzettend verrast.
Of in zo'n andere fraaie kamer:
Nog eentje:
Het Museum van Loon zal nog heel lang open zijn. Flourish is nog te zien tot 31 augustus.
7 opmerkingen:
Stel je je dan ook voor,hoe het was om in zo'n huis te leven in vroeger tijden?
Ja, dat doe ik soms.
Ouwe troep zou mijn vrouw zeggen, het is mooi om te zien, maar laat mij maar een beetje modern wonen, met airco en verwarming uiteraard, De kunst is een ander ding, die is tijdloos.
Mooie combi, deze schilderijen in dat huis met die geschiedenis.
Het huis ziet er prachtig uit, de schilderijen zijn heel knap geschilderd, maar de combinatie vind ik echt niet mooi, zonde van die mooie schilderijen. Maar dat is waarschijnlijk juist de bedoeling, om te laten zien dat de slavernij de rijke "blanken" lelijk maakte en de mensen die als slaaf werden gebruikt niet tot hun recht komen (letterlijk en figuurlijk)
Een bijzondere keuze om die schilderijen in dat interieur te hangen, maar op een of andere manier misstaan ze er niet, van wat ik zo op de foto zie.
Ik vind het geweldig gedaan en zeker niet misstaan. De combinatie antiek en hedendaags is sterk vooral door de achterliggende gedachte.
Een reactie posten