Totaal aantal pageviews

zaterdag 30 maart 2013

Het Zeeuwse Knop Bakboek

Twee jaar geleden kreeg ik van mijn Zeeuwse vriendin een bakblik in de vorm van een Zeeuwse knop. 
Ik vond en vind het een hartstikke mooi blik, maar tot nu toe is het alleen maar decoratief geweest. Dat gaat echter  niet lang meer duren, want ik vond dit boek:

Het Zeeuwse Knop Bakboek van Tinka Leene. En daar staan me toch een bende recepten in,  recepten van over de hele wereld, maar wel allemaal geschikt voor dit blik. Zowel hartig als zoet, taarten, pudding... alles. Daarbij dan nog heel veel verhalen over de recepten en over de Zeeuwse knop. En foto's, prachtige foto's van de taarten, maar ook van de Zeeuwse dracht. Smullen, letterlijk en figuurlijk!

Overigens komt de knoop, die later bekend werd als Zeeuwse knop, niet speciaal uit Zeeland. Dit soort knopen zag je in allerlei landen en in Nederland zelf niet alleen in Zeeland, maar ook op Urk, in Huizen en nog meer plaatsen. Pas eind 19e eeuw is men de knoop zo met Zeeland gaan associëren dat men hem Zeeuwse knop is gaan noemen. Het was toen trouwens echt een mannenknoop, terwijl het nu echt een sieraaad voor vrouwen is .


5 opmerkingen:

KnutzEls zei

Wat een leuk bakblik. Dat vraagt om gebruikt te worden. Mmmmmm..

Unknown zei

Ik kom graag proeven (en bijkletsen)!

Marloeskreatief zei

Dat doet me deugd dat die knoop dichter bij ook gevonden is dan blijfthet meer iets wat je in Nederland vind klink toch gezelliger ....hi. Hi gr marloeskreatief

Juffrouw Waardvleugel zei

En wat wordt het nu? Een taart, cake of iets anders lekkers?
Groet De Juffrouw

Bertiebo zei

@Lidwien: Ik zal je waarschuwen hoor Lidwien. Gezellig!
@ Marloes: Leuk dat je even kwam kijken.
@Juffrouw W.: Geen idee. Zulks moet rijpen bij mij, hihi