Totaal aantal pageviews

zaterdag 18 januari 2014

De grote droom van Leo Baekeland

Mooi hè, dit. Het is bakeliet, een kunststof, toegepast in een radio zoals we die vroeger kenden en die nu weer volop nagemaakt wordt. En een prachtige thermoskan van groen bakeliet. Ik zag ze allebei in een virtueel museum over bakeliet. Je vindt dat museum hier: klik.
Ik was daar aan het kijken omdat ik net een boek heb gelezen over de uitvinder van bakeliet.
Dat was Leo Baekeland.  Hij was een Belg (1863-1944), een uitvinder en een wetenschapper. Hij vond Velox fotopapier uit. Ik heb gelezen wat dat precies is, maar ben het ook weer bijna meteen vergeten. In ieder geval: die uitvinding verkocht hij aan George Eastman, van Kodak en was toen in één klap rijk. Maar hij ging niet op z'n gemakje zitten niksen met z'n vrouw en z'n geld. Nee, hij werkte keihard en bedacht bakeliet. En werd vervolgens nog veel rijker. Hij was inmiddels (eind 19e eeuw) naar Amerika geëmigreerd met zijn jonge vrouw Céline en had het daar in de beginjaren heel moeilijk, straatarm. Maar dat veranderde dus. Dat bakeliet is echt wel een belangrijke uitvinding geweest. Je zou kunnen zeggen dat het het begin was van het plastic tijdperk.
Hilda Schalck schreef een roman over die Leo Baekeland.
Dat verhaal leek me leuk om te lezen.  En dat heb ik dus gedaan. Het is een roman en tegelijkertijd geeft het natuurlijk een interessant tijdsbeeld. Ik moest erg aan de stijl wennen, maar ik heb het boek wel uitgelezen.

En bakeliet? Ik vind het prachtig.


Geen opmerkingen: