Totaal aantal pageviews

woensdag 11 november 2015

Meneer Mac

Charles Rennie Mackintosh ( de kunstenaar van het boek waar ik het eerder over had) was dus helemaal geen fictie. Integendeel, hij leefde en maakte prachtige dingen. Hij leefde van 1868-1928.
Eigenlijk begon hij als architect. Hij ontwierp het gebouw van de Glasgow School of Art, een school die hij zelf had doorlopen.
Dat moet toch geweldig zijn, je eigen oude school opnieuw bedenken en zien opbouwen.

Het doet een beetje aan zoals de Amsterdamse School, maar dit is toch echt Glasgow. De plaats waar hij samen met zijn vrouw Margaret MacDonald die schilderde en ook bekendheid verwierf, werkte en woonde.
Later ging hij dus naar Suffolk. Ik laat gewoon nog wat zien van zijn werk:


En van de schilderkunst:


 Maar wat ik nou eigenlijk wil zeggen is: wat heb ik toch een plezier van dat wereldwijdeweb! Ik lees een boek, het boekt boeit me en vervolgens ga ik op zoek naar de hoofdpersoon in dat boek en zit op m'n gemakje zijn werk te bekijken. Natuurlijk, ik zou die bloemen liever in het echt zien, maar zo is het toch ook erg geslaagd.

En trouwens wie weet kom ik nog wel eens in Glasgow. Schotland staat al heel lang op mijn wensenlijst en als ik er kom, weet ik in ieder geval waar ik naar wil kijken!




9 opmerkingen:

Jolande zei

Schotland vond ik prachtig, maar ik kan zo 1-2-3 geen stad bedenken die ik lelijker vind dan Glasgow.

Katrien zei

Zeker een voordeel van het www! Vroeger sprong ik nog wel eens op de fiets om iets te gaan opzoeken in de bibliotheek. Maar dat deed ik niet dagelijks. Nu Google ik meerdere keren per dag naar antwoorden die ik mijzelf stel. Jij dus ook, leuk.

Vlimbouter zei

Zo leuk dat er nog mensen zijn die weg zijn van het www. Je stelt je een vraag, je googlet even, en je hebt meteen al het antwoord! Ik kan daar nog dagelijks echt van genieten!
Mijn kinderen vragen zich soms lachend af hoe wij vroeger overleefden zonder www en waar wij in godsnaam dan onze informatie haalden. Tja, de periode van encyclopedieën en leeszalen van bibliotheken zijn voor hen echt prehistorie...

Bernardine zei

Inderdaad. Google is mijn beste vriend!
En ondanks de gevaren van internet, word ik er toch blij van. Al was het alleen maar om jouw verhalen te lezen. ;-)

Pippa's Hus zei

Ook ik ben fan van het www zo handig! Je hoeft je niet meer suf te piekeren over iets, je zoekt het gewoon even op! Meneer heeft trouwens een mooie snor! En dat in de maand movember! ;-)) XX Esther

Marga zei

We waren in Glasgow toen JW 65 werd en zagen ook e.e.a. van meneer Mac. Wij vonden Glasgow leuk!

Mirjam zei

Wij zijn ook al eens in Schotland geweest, al hebben we de grote steden niet aangedaan. We houden meer van die kleine dorpjes en oude stadjes. Maar een mooi museum bezoeken is natuurlijk wel heel erg leuk. Je hebt alvast een mooie naam op je lijstje staan.
Fijne avond,
Liefs,
Mirjam

Jeanne zei

Leuk al die extra informatie over meneer Mac. Ja, want wat is het een mooi boek hè?

Bertiebo zei

Ah, dan had ik het dus bij jou gelezen, Jeanne