Totaal aantal pageviews

donderdag 15 december 2016

Waar het licht is

Dit boek las ik voor de leesclub van Els. Mijn verwachting was best hoog, want tot nu toe koos Els boeken uit die me zeer aanspraken.
Maar het kan natuurlijk niet altijd feest zijn en dit boek viel me tegen.
'Zie je wel, je bent een oud mens, Bertie en dit boek is Young Adult. Daar ligt het aan natuurlijk',  zei ik tegen mezelf.
En dat zou ook heel goed kunnen. Het boek is door jongeren gekozen als beste boek van het jaar 2016 en ik ben geen jongere.
Van de andere kant:  ik las meer Young Adult, o.a  Een weeffout in onze sterren en die vond ik wel  goed.
Laat ik het er maar ophouden dat het een combinatie is. Ik had het boek snel uit, de schrijfstijl is prima, maar ik had voortdurend het idee dat de schrijfster heeft gedacht, kom ik ga een boek schrijven en ik neem als onderwerp zelfdoding, dat komt vaak voor bij jongeren en ik wil nu eens iets schrijven met maatschappelijke relevantie. Hup, daar gaan we.
Nogmaals, dat schrijven deed ze goed, deze Jennifer Niven, maar het kwam geen moment bij me binnen. Maar dan ook echt niet.
Het verhaal:
Theodore Finch is gefascineerd door de dood en wil een einde aan zijn leven maken, maar elke keer gebeurt er iets waardoor hij het toch niet doet.
Violet Merkey telt de dagen af tot haar diploma-uitreiking, zodat ze het bekrompen stadje waar ze opgroeit voorgoed achter zich kan laten en niet langer geconfronteerd hoeft te worden met de pijnlijke herinneringen aan haar gestorven zus.
De twee ontmoeten elkaar op de klokketoren op school en het is in het begin nog niet helemaal duidelijk wie wie nou redt van een voortijdig levenseinde.
Dan leren ze elkaar kennen, worden verliefd en beleven deze liefde zeer intens terwijl ze er voor een schoolopdracht op uit trekken.
De afloop was zeer voorspelbaar. Meer zeg ik er niet over, maar een aanrader vind ik dit boek niet.

Het volgende boek dat Els koos, is:  Het leven van Pi. Van Yann Martel.
En dat boek, dat kan ik nu al zeggen, want ik heb het twee keer gelezen, is wél een aanrader, een absolute aanrader.
Het is een paar jaar mijn favoriete boek geweest. En ik dacht meteen: ik ga het nog eens lezen. Dat deed ik en het boeit me weer enorm!

Update: Ik zie net dat de film die gemaakt is naar Het Leven van Pi (Life of Pi) zaterdag wordt uitgezonden. RTL 5, 20.00 uur.

5 opmerkingen:

Ageeth Mooij zei

Ik vond het boek zo ontroerend mooi en heb geen moment gedacht dat het bedacht was. Wat mij betreft is het dus wel een aanrader.
Het leven van Pi, daar kan ik nog niet goed inkomen, maar dat kan ook aan liggen aan de griep die mij geveld heeft.

Els04 zei

grappig hé, hoe het van boek tot boek kan verschillen... Blij dat je mee deed! Merci!!!

karinschrama@blogspot.nl zei

Ha Bettie, ik heb toevallig net De hoge bergen van Portugal van Yann Martel gelezen. Ook een heel bijzonder boek. Het eerste deel is even wat taai om door te komen, maar deel 2 en 3 zijn heel bijzonder, en hoe alle delen met elkaar verweven zijn is prachtig.
Fijne dag! lieve groetjes!

Mirjam zei

Ik ken deze titel niet, maar wel "Een Weeffout in onze Sterren", niet het boek maar wel de film en die vond ik prachtig. "Life of Pi" ken ik ook alleen als film en ook die was heel mooi. Ik zou willen dat ik eens wat meer aan lezen toe kwam. Heb het me voorgenomen hoor, een boek per maand eerst nog maar en dat lijkt te lukken...
Fijne dag verder,
Liefs,
Mirjam

izerina zei

Ik heb net het leven van Pi gereserveerd. Bedankt voor de tip