Totaal aantal pageviews

donderdag 7 december 2017

Muziek op straat

Toen we laatst een keer naar het Rijksmuseum waren, zat er in de onderdoorgang een muziekgroep te spelen. Ze speelden zo prachtig dat ik een hele tijd ben blijven luisteren. En als ik had kunnen zitten, was ik nog veel langer gebleven. Wat ze speelden, geen idee.
Maar mooi was het.

Het ging zo makkelijk en zo vanzelfsprekend. De violist nam zelfs af en toe de tijd, al spelend, om mensen weg te sturen van het fietspad.
En de dame in het spul was helemaal geweldig.

Heel toevallig las ik deze week een stukje in het blad ons Amsterdam. Getiteld: Herrie of Vertier.
Een beste titel, want het is natuurlijk maar net hoe je er tegen aan kijkt.
Als je naast een straatmuzikant woont en je wilt je concentreren is het misschien niet zo leuk.  Geen vertier. Daar kan ik me iets bij voorstellen.
En dus... zijn er regels. Er waren in de loop der jaren periodes met streng toezicht. Waarbij de illegale straatmuzikant altijd in de gaten moest houden of er politie kwam. Er waren periodes dat de teugels werden gevierd. Bijvoorbeeld net na de bevrijding.
Later kwamen de versterkers en daar wordt nu hard tegen opgetreden, sterker nog, versterkers zijn verboden in stadsdeel centrum. En er zijn steeds meer straten waar een speelverbod geldt. Als je een vergunning zou willen hebben, moet je auditie doen. Dan wordt je beoordeeld op je vaardigheden en wordt er rekening gehouden met een spreiding van verschillende stijlen.

Nou deze mensen, bij het Rijksmuseum zullen de auditie glansrijk hebben doorlopen. Bovendien heeft niemand er op die plek last van.
En er zijn nog veel meer muzikanten in Amsterdam. Deze meneer zit soms op de brug bij mijn favoriete kroeg, vlakbij de Noordermarkt.

 Deze mensen zag ik een tijd geleden op het Amstelveld. Ze waren echt muziek aan het maken. Erg mooi!


In mijn eigen stad heb ik ook wel eens een straatmuzikant gezien. Ik weet niet of die een vergunning had.
Ik denk wel dat 'ons' draaiorgel een vergunning heeft.
Het speelt altijd op zaterdag in de drukste winkelstraat. Kinderen die wat betalen, krijgen een dropje.
Ik heb wel eens gedacht dat het voor de verkopers in de winkel heel erg vervelend moet zijn, steeds maar weer.
Maar toch zou het jammer zijn als er geen straatorgels meer waren.

12 opmerkingen:

Kitty zei

aaahhh, die orgelman, hoe vaak ik mijn vorige buren niet hun ongenoegen heb horen uitspreken... Ik word er altijd wel vrolijk van. Officieel moet hij elk half uur verkassen vanwege de winkeliers, maar volgens mij doet hij dat niet en ik kan me voorstellen dat ze dat niet leuk vinden.

Anoniem zei

De orgelman hoort voor mij bij de grote stad, heerlijk......
Altijd gezellig de mensen die muziek maken, waar dan ook, doch inderdaad, het zou je buurman zijn, eerlijkheidshalve zou ik niet altijd op prijs stellen wanneer hij zou spelen.

Groet
Marrian

Het lieve leven... zei

aahhh die laatste foto...prachtig!!!! versterkers hoeven van mij echt niet maar straatmuzikanten vind ik heerlijk! Laat ze vooral blijven!!!

In de weer zei

Heel gezellig vinden we dat, draaiorgels in de stad maar wanneer je het heel de dag aan moet horen wordt het wat anders.

Matroos Beek zei

Dat is iets wat wij hier nooit zien... enkel als we eens afzakken naar een stad...

Vlimbouter zei

In Leuven spelen vaak studenten van de hogere klassieke muziekopleiding. Heel leuk is dat. En ik denk niet dat ze vooraf auditie moeten doen.

Elizabeth zei

Ja, ik ben er ook dol op...
Het verhoogt de sfeer enorm en het geeft zoveel warmte en samenbinding als mensen staan te luisteren en te genieten!

Marthy zei

Ik geniet er altijd ontzettend van, blijf meestal een poosje staan. En kan er ook niet stil bij staan.

Sjoerd zei

Alleen dat gerammel met die centenbakjes bij een draaiorgel heb ik een hekel aan. Buiten dat het niet echt mijn muziekinstrument is op straat.

hanneke zei

Ik groeide op in de binnenstad op een bovenhuis in een winkelstraat. Het kon gebeuren dat het draaiorgel een hele tijd vlak onder het raam bleef staan (en ook nog gebruik maakte van een beperkt repertoire). Je hield je ramen dan wel dicht. Later kwam er een verordening dat het orgel maar een beperkte tijd op dezelfde plek mocht blijven staan. Daar was mijn moeder heel blij mee.

Ferrara zei

De genres zijn nogal verschillend en niet alles is van goede kwaliteit, maar muziek op straat hoort bij de stad.

Bernardine zei

Ik werk in het mooiste museum van Nederland.... Bezoekers worden daar met een klein draai-orgeltje naar binnen geleid. En op zomerse dagen - wanneer het raam open staat - ben ik echt wel eens klaar met de tulpen uit Amsterdam :-) En met de tram en de apen van de buren :-D